شناسهٔ خبر: 22613306 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

معاون میراث فرهنگی: معماری خشتی در سازه های ضد زلزله مورد توجه قرار گیرد

یزد - ایرنا - معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با بیان اینکه استفاده از مصالح طبیعی ازجمله خشت در ساخت وسازها، عمر افراد را طولانی می کند؛ پیشنهاد کرد برای احداث سازه های ضد زلزله، معماری خشتی مورد توجه دست اندرکاران امر قرار گیرد.

صاحب‌خبر -

محمدحسن طالبیان روز سه شنبه در نشست با برخی فعالان میراث فرهنگی و گردشگری یزد با تاکید بر مقاوم بودن بناهای خشتی، افزود: استرالیا و فرانسه به احداث ساختمان های خشتی روی آورده اند اما در برهه کنونی به این موضوع در ایران توجه نمی شود.
وی با یادآوری ارتباط مستقیم نوع شهرسازی و معماری با اخلاق انسان ها و طولانی شدن عمر افراد ادامه داد: استان هایی از جمله یزد بناهای تاریخی خشتی زیادی دارند و می توان برای احداث ساختمان های ضد زلزله از این نوع مصالح استفاده کرد.
وی با بیان اینکه استفاده از معماری خشتی برخلاف نظر سازمان هایی ازجمله نظام مهندسی خطرناک نیست، تصریح کرد: مقاوم بودن بناهای خشتی در حادثه هایی از جمله زلزله بم در پنجم دی ماه سال 1382 و زلزله اخیر در مناطق غرب کشور به اثبات رسیده است.
معاون سازمان میراث فرهنگی در بخش دیگری از سخنانش، یزد را نگین میراث جهانی خواند و گفت: ثبت جهانی این شهر دستاورد بزرگی برای ایران است و کمک شایانی به دیپلماسی فرهنگی کشور می کند.
طالبیان افزود: شاخصه هایی از جمله همزیستی مسالمت آمیز ادیان، خلاقیت در ساخت و سازها با استفاده از مصالح طبیعی مانند خشت، تاریخ و تمدن مردم این شهر و وجود قناتها در ثبت جهانی بافت تاریخی یزد موثر بوده است.
وی بیان کرد: بدون شک ثبت جهانی بافت تاریخی یزد، پیامدهای مطلوبی از جمله تبلیغات و افزایش شمار گردشگر، اختصاص اعتبار برای مرمت بناها و توجه بیشتر به این شهر به دنبال دارد.
شهر یزد 18 تیر 1396 در چهل و یکمین نشست کمیته میراث جهانی سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی ملل متحد (یونسکو) در کراکوف لهستان در فهرست میراث جهانی ثبت شد و به این ترتیب نخستین پرونده یکی از شهرهای تاریخی ایران در فهرست جهانی به ثبت رسید.
یزد با عناوینی همچون شهر بادگیرها، شهر کار و کاریز و کاهگل، دارالعباده، دارالعلم و دارالعمل، حسینیه ایران، شهر دوچرخه ها، شیرینی، شهر قنات، قنوت و قناعت و شهر آتش و آفتاب شناخته می شود.
7532/ 2047 خبرنگار: سعید صادقی مقدم** انتشاردهنده: عباسقلی اشکورجیری

انتهای پیام /*

نظر شما