شناسهٔ خبر: 22612126 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

ماجراجویی شیطانی عربستان

شیطان ماجراجویی سوار بر عربستان شده و این کشور این روزها بدون هشدار و مشورت با کسی، می خواهد برادرانش را به سمت اقدامات جنگی جدید سوق دهد.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، روزنامه فرانسوی زبان «الوطن» الجزایر در مقاله ای در خصوص نشست فوق العاده اتحادیه عرب و یارگیری عربستان از میان کشورهای عربی علیه ایران، با هشدار نسبت به این موضوع نوشت: این ماجراجویی شیطانی است و نتایج خوبی به همراه ندارد.

روزنامه الوطن الجزایر روز دوشنبه در سرمقاله خود به قلم «الطیب بلغیش» نوشت: "شیطان ماجراجویی سوار بر عربستان شده و این کشور این روزها بدون هشدار و مشورت با کسی، می خواهد برادرانش را به سمت اقدامات جنگی جدید سوق دهد."

نویسنده این مقاله می افزاید، از زمان انقلاب در کاخ های عربستان که ملک سلمان و پسرش محمد بن سلمان، شاهزاده های سعودی را از گردونه قدرت خارج کردند، این دو خود تبدیل به سروران جدید ریاض شده و تصمیم های ناگهانی می گیرند، که مساله سعد حریری یکی از بهترین نمونه های سنجیده عمل نکردن آن ها و تصمیم های ناگهانی گرفتن بود.

الوطن افزود: روزنامه های لبنانی اعلام کرده اند که کاخ پادشاهی عربستان، سعد حریری نخست وزیر لبنان را فراخواند و او را مجبور به خواندن بیانیه ای علیه ایران کرد؛ ممکن بود سعد حریری نیز به سرنوشت امام موسی صدر دچار شود که معمر قذافی در سال 1978میلادی او را به لیبی دعوت کرد و از آن زمان به بعد او ناپدید شد.
این روزنامه افزود: فرانسه نقش مهمی در رفتن نخست وزیر لبنان به عربستان داشت.

الوطن همچنین نوشت: عربستان در حال بازی کردن با پرونده شیعه سنی است به امید اینکه جهان اهل سنت را علیه ایران بشوراند و به نظر می رسد حتی در حال ایجاد روابط با اسراییل نیز هست تا وارد درگیری مسلحانه با ایران شود.

الوطن افزود: یکی از مقام های اطلاعاتی رژیم صهیونیستی در مصاحبه با یک شبکه فرانسوی گفت که اسراییل به خاطر عربستانی ها حاضر است با ایران بجنگد و شاید این سخنان بود که باعث شد ریاض تشویق شود خواستار برگزاری جلسه فوق العاده اتحادیه عرب شود.

الوطن در ادامه در خصوص همراهی کشورهای عربی با عربستان در درگیری با ایران گفت: تعداد کمی از این کشورها قبول می کنند که وارد جنگ نافرجام اگر نگوییم فاجعه بار با ایران شوند، زیرا ایران قدرت و توانایی بالایی در منطقه دارد و هیچ قدرتی در منطقه توان رقابت با ایران را ندارد و در نتیجه این سوال مطرح می شود که آیا عربستان در پی گشودن جبهه جنگ جدید و گرفتار کردن عرب ها در آن است؟

 این روزنامه الجزایری که مهم ترین روزنامه فرانسوی زبان خصوصی در الجزایر محسوب می شود، در ادامه نوشت: عربستان با تجاوز نظامی به یمن می خواست ژاندارم منطقه شود و ریاض تصور می کرد که جنگ با یمن ساده و حالت تفریح خواهد داشت و انقلابی های حوثی (انصارالله) را به سادگی از میان بر می دارد، اما آل سعود با گذشت سه سال نه تنها موفقیتی به دست نیاورده، بلکه هنوز هم در حال چشیدن میوه تلخ شکست در این نبرد است.

الوطن در پایان نوشت: عربستان، کشورهایی مانند مصر و مغرب را وارد ماجراجویی خود در یمن کرده است که با یمن هیچ مشکلی نداشتند. نمونه یمن باعث می شود که بسیاری از کشورهایی که همراه عربستان هستند، در خصوص اقدامات آینده به فکر فرو روند.

نظر شما