شناسهٔ خبر: 22611253 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

مردودی 70 هزار دستگاه خودرو از آزمون ترمز

حسینی منش: از ابتدای سال 96 تا پایان مهر ماه، از 580 هزار و 97 دستگاه خودرو مراجعه کننده در بار اول، در حدود 12 درصد از آزمون ترمز مردود شده اند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما؛ سید نواب حسینی منش ضمن گرامیداشت یاد قربانیان سوانح رانندگی اظهار داشت: هر سال از 29 آبان لغایت 1 آذر مراسم یادبود این عزیزان با هدف ایجاد حساسیت عمومی، فرهنگ سازی و آگاه بخشی به مسئولان و شهروندان برگزار می شود.
وی گفت: در چند سال اخیر بر اساس آمار رسمی از پزشکی قانون تعداد متوفیان و مصدومان حوادث رانندگی کاهش داشته است اما میزان کاهش متوفیان در مقایسه با سایر کشورهای در حال توسعه در وضع قابل قبولی نبوده و هنوز کشور ایران با 43 نفر متوفی به صورت روزانه در سوانح رانندگی در رتبه و رده کشورهای پرمخاطره در این زمینه است.
مدیر عامل ستاد معاینه فنی در ارتباط با عدم کاهش منطقی آمار قربانیان سوانح به صورت سالیانه در کشور ایران اظهار داشت: مقایسه آمار متوفیان و مصدومان حوادث رانندگی طی نیمه اول سال 95 و 96 بر اساس آمار رسمی پزشکی قانونی نشان می دهد در بخش مصدومان نه تنها کاهشی اتفاق نیفتاده بلکه 0.5 درصد افزایش داشته است که این مئسله غیر قابل پیش بینی و دور از ذهن نیست.
وی افزود: ​در بخش وضع ایمنی خودروها در سال 1395 از 19 میلیون خودروی موجود و در حال تردد در کشور فقط 8 میلیون دستگاه خودرو یعنی 42 درصد خودروها به مراکز معاینه فنی برای بازدید و کنترل ایمنی مراجعه کرده اند.
حسینی منش در ادامه افزود: در حال حاضر 12 درصد از خودروهای مراجعه کننده به مراکز به علت نقص در سیستم ترمز گیری که می تواند خود مولد و عامل یک تصادف باشد مردود می شوند، در مراکز معاینه فنی 18 آیتم مورد ارزیابی و کنترل قرار می گیرد که بالغ بر 70 درصد از آن مربوط به بخش های تامین کننده ایمنی خودرو نظیر وضعیت لاستیک ها، ​سلامت کمک فنر، کارکرد چراغ های اخطار و ... است.
وی در پایان خاطر نشان کرد: علاوه بر نقش مهم مسئولان در ارتقاء استانداردهای تولید خودرو و ایجاد راه های ایمن در کاهش سوانح مسئولیت شهروندان در حفظ جان خود و سایرین با اصلاح الگوهای رفتاری رانندگی، تکریم به قانون و انجام بهنگام معاینه فنی خودرو و همچنین استفاده از خودروهای ایمن تر بدون تردید می تواند نقش بسزایی در کاهش تعداد قربانیان سوانح داشته باشد.

نظر شما