شناسهٔ خبر: 22610797 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

در همایش تخصصی «وقف و قرآن» مطرح شد؛

طرح "مهر تحصیلی" برای دانش‌آموزان بی‌بضاعت راه‌اندازی می‌شود/ وقف برای ترویج فرهنگ قرآن ضرورت جامعه امروز

معاون فرهنگی اداره کل اوقاف فارس گفت: طرح «مهر تحصیلی» برای دانش آموزان بی بضاعت را اندازی می شود. از همین رو بهتر است کسبه پاساژ نور شیراز وضع دانش‌آموزان بی بضاعت را ببینند، چرا که وقف نیت واقف این پاساژ برای تحصیل دانش آموزان بی بضاعت است.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از شیرازه؛ همزمان با هفته گرامیداشت وقف "همایش تخصصی وقف و قرآن" با حضور دانشجویان، اساتید و صاحب نظران حوزه علوم قرآنی در دانشکده علوم قرآنی شیراز برگزار شد. 

رئیس دانشکده علوم قرآنی شیراز گفت: در واقع واقفین هوشمند ترین افراد در اسلام هستند زیرا بهترین نوع تصرف در مال خود انجام می‌دهند. انسان تنها در زمان زندگی بر اموال خود تصرف دارد و واقفین قدرت تصرف بر اموال خود را بعد از مرگ هم حفظ می کنند. اولین حرفی که در خصوص مال موقوفه زده می شود، نیت واقف است، امروز اجرای نیت واقف یک اصل است یعنی در واقع قدرت تصرف واقف بعد از مرگش محفوظ و اعمال می شود.

 
محمد جواد سلمان‌پور افزود: امام حسین (ع) و فرهنگ کربلا بخاطر موقوفات زنده است و اگر منابع برپا نبود کلمات ائمه اطهار (ع) به گوش مردم نمی رسید. همچنین اگر موقوفات نبود، مساجد و نماز و سایر فرایض الهی برپا نبود. دانشکده علوم قرآنی دو قرن پیش وقف شده اما بالاخره با گذشت دهه‌ها به نیت واقف توجه شده و در سال‌های اخیر با تلاش‌های قابل توجهی که انجام شده است بسیاری از موقوفات احیا شده‌اند که این نشان‌دهنده قدرت تصرف واقف حتی بعد از مرگ است.


سلمان‌پور تصریح کرد: پاداش رشد و تعالی تمام مدرسین دانشگاه‌ها و مدارس متوجه واقفین است. همچنین وقتی عده‌ای از جوانان این مرز و بوم‌ با شرکت در ورزشگاه‌های موقوفه از انحراف نجات پیدا می‌کنند، اجر الهی نصیب واقف می‌شود. در واقع واقف همیشه زنده است. زیرا به دلیل نیت خیر و عمل نیک خود در تصمیم‌سازی و تاثیر‌گذاری بر جامعه نقش دارند و چه خوش است که انسان با پرهیز از لغو در کسوت وقف زنده و تاثیرگذار باشد.


وی افزود: یکی از نقاط ضعف جامعه ما در وقف بی‌توجهی به وقف در امور قرآنی است. در حالی‌که لازم است برای برطرف کردن نیازها و ضرورت‌های جامعه به موقوفات جهت داده شود‌‌. امروزه یکی از ضروری‌ترین امور ترویج فرهنگ قرآنی و ایجاد وحدت میان مسلمین است که باید بدان وقف صورت گیرد. اکنون دانشکده علوم قرآنی بعنوان مرکز نشر و معارف قرآنی فارس و جنوب کشور بدلیل نبود موقوفات قرآنی با مشکلات فراوانی روبروست که امیدواریم با همت خیرین عزیز حل شود.

رئیس دانشکده علوم قرآنی خاطر نشان کرد: رسانه ها در فرهنگ‌سازی و جهت دادن به افکار عمومی جامعه نقش دارند و انتظار می‌رود ارزش وقف را برای مردم تبیین کنند. همچنین یکی از رسالت‌های دانشجویان علوم قرآنی تبیین وقف و امور خیر برای اطرافیان و آشنایان است تا با این امر مستحب بیشتر آشنا شوند.

طرح "مهر تحصیلی" برای دانش‌آموزان بی‌بضاعت راه‌اندازی می‌شود


سید میثم حسینی، معاون فرهنگی اداره کل اوقاف فارس گفت: پیامبر (ص) فرمود: دعا کننده‌ای که عمل نداشته باشد چون تیراندازی است که دارای تیر و کمان است اما کمان او زه ندارد. متاسفانه در جامعه ما همه  اقشار صاحب نظر و منتقد هستند اما گاها در جایگاهی که قرار دارند به وظیفه خود عمل نمی‌کنند. در حالی‌که برای برطرف مشکلات جامعه لازم است همه افراد به وظیفه خود عمل و در راستای اصلاح جامعه حرکت کنند.

میثم حسینی تصریح کرد: طرح «مهر تحصیلی» برای دانش آموزان بی بضاعت را اندازی می شود. از همین رو بهتر است کسبه پاساژ نور شیراز وضع دانش‌آموزان بی بضاعت را ببینند، چرا که وقف نیت واقف این پاساژ برای تحصیل دانش آموزان بی بضاعت است. متاسفانه مردم آثار و برکات وقف را نمی شناسند. انجمن یاوران وقف تشکیل شده تا نیت واقف و آثار و برکات وقف به مردم گفته شود.

حسینی ادامه داد: همه اقشار جامعه از آثار و برکات وقف از جمله بیمارستان، مساجد، مدارس و دانشگاه‌ها استفاده می‌کنند. اما درصد کمی در پی بهره رساندن به سایر اقشار جامعه هستند. امر وقف علاوه بر آثار اخروی دارای 14 اثر دنیوی است. مثلا بیمارستان نمازی روزانه قریب به 30 هزار مراجعه کننده دارد و در واقع واقفین با آثاری که از خود بر جای می‌گذارند، زنده هستند. اگر مردم مایل نیستند وقف خود را به اداره اوقاف بسپارند می‌توانند خود متولی باشند.

معاون فرهنگی اداره کل اوقاف فارس متذکر شد: در جامعه امروز حقیقتا قرآن مظلوم است و موقوفات بسیار کمی جهت ترویج فرهنگ قرانی اختصاص می‌یابد. مثلا از ابتدای سال تاکنون فقط یک موقوفه قرآنی داشتیم و این در حالی است که موقوفات پنج سال گذشته در کشور برابر با موقوفات 30 سال اول انقلاب است. در واقع اقبال عموم جامعه نسبت به امر وقف افزایش یافته است.

کلاس‌های قرآنی با موقوفات قرآنی احیا شود


هادیان، عضو هیئت علمی دانشکده علوم قرآنی گفت: اگر فضای منفی قبل از انقلاب به یکباره با موج مردم تغییر کرد بخشی از آن به دلیل موقوفات قرآنی بود. عده‌ای عمر و تمام زندگی خود را وقف ترویج فرهنگ قرآنی کرده بودند و در مساجد و برخی محافل به آموزش و ترویج فرهنگ قرآن می‌پرداختند که متاسفانه امروز این امر رنگ باخته است.
در کشور ما برای حضرت اباعبدالله بسیار وقف صورت می‌گیرد اما سایر نیازهای دین و جامعه مورد غفلت قرار می‌گیرد.

عضو هیئت علمی دانشکده علوم قرآنی افزود: چند پیشنهاد به افرادی که تمایل به امر وقف دارند ارائه می‌شود که امیدواریم در جهت ترویج فرهنگ قرآنی مدنظر داشته باشند. کلاس‌های آموزش و تفسیر قرآن که پیش از انقلاب به صورت رایگان برگزار می‌شد امروزه جهت برگزاری نیازمند یک سری هزینه‌ها از جمله استاد، مکان برگزاری و غیره است که امید می‌رود با همت واقفین برگزاری دوره‌های قرآنی، علمی و فرهنگی مجدد زنده گردد.‌

هادیان ادامه داد: همچنین نرم‌افزارهای مبتذل با قیمت بسیار ارزان و یا حتی به صورت رایگان در بازار عرضه می‌شود اما نرم‌افزارهای قرآنی معمولا نیازمند هزینه فراوان است و انتظار می‌رود بخشی از نیت افراد واقف به تامین هزینه‌ برنامه و نرم‌افزارهای قرانی اختصاص یابد. زیرا مردم حقیقتا مشتاق قرآن هستند و ما در جهت عرضه فرهنگ این کتاب آسمانی باید نهایت تلاش خود را به کار گیریم. چاپ کتب زنده تفسیر با توجه به ضرورت‌های جامعه و اختصاص وقف برای نشر چنین آثاری بسیار مفید و ارزنده خواهد بود.

 

انتهای پیام/

نظر شما