شناسهٔ خبر: 22610397 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

هشدارهایی که باید جدی گرفته شود

صاحب‌خبر -

در ادامه این گزارش می خوانیم: البته برخی ناظران سیاسی می‌گویند این رویکرد ضد ایرانی رژیم سعودی خطرات منطقه را بیشتر می‌کند و همه آن به تبع و دنباله روی سران سعودی از رژیم صهیونیستی است؛ از این رو با محور رژیم صهیونیستی از صفحه جغرافیای زمین باعث می‌شود بدبختی، کشتار، درگیری و خونریزی برای ملت‌های مسلمان هم پایان یابد.

جنایات امروز حاکمان عربستان بر هیچ‌کس پوشیده نیست، جنایاتی که از حمایت مالی و پشتیبانی سیاسی، رسانه‌ای و تسلیحاتی از تروریست‌ها و تکفیری‌ها در کشورهای اسلامی وغیر اسلامی از افغانستان، عراق، سوریه، مصر، لیبی تا یمن آغاز می‌شود به طوری که رژیم آل‌سعود هزاران انسان بیگناه را به طور مستقیم که شمار زیادی از آنها زن و کودک بودند تاکنون در جریان جنگ ویرانگری که علیه یمن به راه انداخته، به قتل رسانده و هزاران نفر را هم زخمی کرده است.

سعودی‌ها و هم‌پیمانانشان مسئول کشتار حدود 250 هزار سوری و زخمی شدن حدود دو میلیون نفر و آواره شدن میلیون‌ها نفر در داخل و خارج سوریه هستند. انفجارهای تروریستی اخیر در فرانسه، انگلیس، اسپانیا و جنایات مستمر تروریست‌های تکفیری وهابی در افغانستان و پاکستان و مناطق دیگر را هم باید به فهرست جنایات آل‌سعود اضافه کرد، ‌چرا که تنها رژیمی که مروج افکار وهابیت و تشویق به خشونت و تروریسم به شمار می‌رود، این رژیم است.

نکته قابل تامل اینکه توسعه مناسبات رژیم سعودی و صهیونیستی هر روز ابعاد وسیع تری به خود می‌گیرد مصداق حرفمان اظهارات اخیر وزیر جنگ سابق رژیم صهیونیستی است که گفته آنچه را ما به عبری می‌گوییم، عربستان آن را به عربی بازگو می‌کند. موشه یعلون اظهارداشت: این تصادفی نیست که ما می‌شنویم که عادل الجبیر آنچه را ما به زبان عبری می‌گوییم، به زبان عربی می‌گوید. وی افزود: ما به سادگی ایران را دشمن مشترک خود می‌بینیم. نظام ایران که خواهان محو اسرائیل از روی نقشه است، عربستان را تهدید می‌کند.

پیش از این یووال اشتاینیتز وزیر انرژی رژیم صهیونیستی در مصاحبه‌ای گفت که تل‌آویو روابط مخفیانه با ریاض داشته است. این وزیر صهیونیست تأکید کرد که اسرائیل روابطی سرّی با کشورهای اسلامی و عربی زیادی داشته است. وی افزود: ما مشکلی نداریم که روابط خود با این کشورها را مخفی کنیم و اگر طرف مقابل ما می‌خواهد این روابط را مخفی کند، ما به تصمیم آن احترام می‌گزاریم. هفته گذشته نیز گادی ایزنکوت رئیس ستاد مشترک ارتش رژیم صهیونیستی در مصاحبه با یک نشریه آنلاین عربی (ایلاف) گفته بود اسرائیل آماده به اشتراک گذاشتن اطلاعات جاسوسی با عربستان سعودی است. وی تأکید کرده بود تل‌آویو و ریاض منافع مشترکی در رویارویی با ایران دارند.

جالب‌تر آنکه روزنامه صهیونیستی اسرائیل‌ الیوم به نقل از یک دیپلمات عربی بلندپایه نوشت که تل‌آویو به ریاض اطلاع داده که از هرگونه پیش‌نویس قطعنامه علیه دخالت‌های ایران در لبنان و منطقه حمایت می‌کند. تل‌‌آویو این پیام را بعد از نشست اضطراری وزیران خارجه اتحادیه عرب در قاهره برای بررسی آنچه دخالت‌های ایران در منطقه نامیده شده است، به طرف سعودی ابلاغ کرده است. حالا محافل سیاسی و رسانه‌ای بین المللی ضعف ریاض در مقابل تهران را بزرگترین پاشنه آشیل سعودی‌ها برشمردند چنانچه یک روزنامه آمریکایی در گزارشی با تشریح توانمندی‌های ایران در برابر عربستان سعودی نوشته که سعودی‌ها از توانمندی‌های لازم برای پیروزی بر ایران در رقابت منطقه‌ای برخوردار نیستند.

روزنامه نیویورک‌تایمز نوشته است: «موارد اندکی وجود دارند که به اندازه ترکیب قدرت، جاه‌طلبی و هراس ویرانگر باشند- تمام این سه عامل این روزها در ریاض به وفور به چشم می‌خورند.»
این روزنامه با اشاره به سیاست محافظه‌کار و خطرگریز پادشاه قبلی عربستان سعودی در قبال ایران نوشته محمد بن‌سلمان، در تلاش است با کنار گذاشتن رویه‌های قبلی در سیاست خارجی عربستان تحول ایجاد کند. «اکنون سیاست خارجی و امنیتی سعودی وارد دوره‌ای پرتکاپو شده و [ریاض] به جای مقابله محتاطانه با ایران و جلب حمایت گسترده از این تصمیم، روشی غیراصولی، تنش‌زا و غیرسازنده را در دستور کار قرار داده و هنوز هم ایران، یک گام جلو است.»

به نوشته نیویورک‌تایمز، مداخله عربستان سعودی در یمن در حمایت از نیروهای دولت مستعفی این کشور برای مقابله با حوثی‌ها (اعضای جنبش حزب‌الله)، پرهزینه و بی‌نتیجه بوده‌اند. روزنامه آمریکایی در ادامه با اشاره به نقش عربستان سعودی در استعفای سعد الحریری، نخست‌وزیر لبنان نوشته است: «جدیدترین قمار عربستان سعودی - یعنی استعفای اجباری نخست‌وزیر لبنان و حصر خانگی احتمالی وی که زمانی متحد مطلوب ریاض بود - حیرت بسیاری را در لبنان و مناطق دیگر به دنبال داشته است. این اقدام هم احتمالاً اثرات معکوس خواهد داشت.»

نیویورک‌تایمز می‌نویسد: «در واقع اگر هدف از این اقدام مقابله با ایران باشد، عربستان میدان درستی را برای مبارزه انتخاب نکرده است. لبنان و یمن، کشورهای پیرامونی محسوب می‌شوند که در آنها جنگ‌ها پرهزینه و پیچیده و نتایج آنها مبهم و کم‌بازده هستند. در خاورمیانه، موازنه قدرت در سوریه و عراق تعیین می‌شود. اما در آن کشورها هزینه‌ها بالا و خطرات حتی بالاتر هستند. در هر دو کشور، ایران بسیار جلوتر است.» روزنامه آمریکایی نوشته است: «ایران یک قدرت دیگر دارد: این کشور نشان داده که در شرایط خوب و بد، برای کمک به دوستان و متحدانش حاضر است؛ عربستان سعودی این رویه ثابت را ندارد. این موضوع را از معارضان سوری، سران قبایل عراقی و سیاستمداران لبنانی بپرسید.»

**رویکرد ضدایرانی عربستان در منطقه بسیار خطرناک است
یک کارشناس سوئیسی سیاست‌های داخلی و خارجی ولیعهد عربستان را که همه در راستای مقابله با ایران است بسیار خطرناک توصیف کرد.
«توی متهیسن»، از کارشناسان حوزه کشورهای عرب خلیج فارس در سوئیس و محققان دانشگاه آکسفورد در گفت‌وگو با «اس‌.ار‌.اف.» سوئیس به خطرات سیاست‌های عربستان سعودی در منطقه پرداخته و به‌ویژه درباره سیاست‌های قدرت‌طلبانه محمد بن‌سلمان، ولیعهد سعودی و رقابت آن با ایران در منطقه گفت: این رقابت مشابه رقابت بین آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی سابق در دوران جنگ سرد است. در بسیاری از کشورهای جهان سوم، این جنگ سرد در واقع یک جنگ داغ بود. در حال حاضر ما کشورهای مختلفی از جمله یمن و سوریه را داریم که اینگونه رقابت‌ها در آن‌ها داغ است. اوضاع در این مناطق درگیری اخیراً بد شده است.

وی افزود: به‌خصوص ما در شرایطی قرار داریم که در آن آمریکا بار دیگر قدرتمندانه علیه ایران موضع‌گیری می‌کند. دونالد ترامپ و دولت وی مناسبات بسیار تنگاتنگی را با عربستان سعودی و شاهزاده محمد بن‌سلمان که می‌خواهد خود را در منطقه به‌عنوان مرکز جدید قدرت تثبیت کند در پیش گرفته‌اند. هم‌زمان یک ائتلاف جدید بین عربستان سعودی و اسرائیل شکل می‌گیرد که به‌دنبال یک روند صلح جدید است. همه این‌ها یک هدف مشترک دارند و آن رویارویی با ایران است. این‌ها همه تحولات خطرناکی است.

این کارشناس سوئیسی در ادامه گفت که بن‌سلمان می‌خواهد ابتدا پایگاه قدرتی خود را در کشورش تثبیت کند، برای این منظور وی به یک سیاست خارجی و سیاست قدرتی در منطقه برای مشروعیت‌بخشی به خود نیاز دارد. هم‌زمان وی می‌خواهد که همه کشورهای عربی کم‌و‌بیش به‌ساز عربستان سعودی برقصند و همه این رویکردها در یک سیاست ضدایرانی جهت‌دهی می‌شود. سرانجام وی می‌خواهد ملی‌گرایی سعودی را به‌عنوان یک هویت جمعی جدید در کشور ایجاد کند و به این ترتیب آن را جایگزین مشروعیت مذهبی قبلی خاندان سلطنتی کند.

وی در ادامه گفت: مسئله یک جنگ قدرت در عربستان مطرح است، با این حال بن‌سلمان کنار پدرش آموخته است که چگونه با تنش‌های بین فراکسیون‌های مختلف در خانواده سلطنتی باید برخورد کند. در سال‌های اخیر به‌ندرت سنگی در این راستا بر سر راه وی قرار گرفته است. وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو درباره این مسئله که آیا نگرانی عربستان سعودی درباره نفوذ ایران در منطقه بجا است، گفت: سعودی‌ها در سوریه از مخالفان سوری حمایت کردند و حالا کم‌وبیش شکست خورده‌اند. ایرانی‌ها از دولت بشار اسد حمایت کردند و حالا پیروز شده‌اند، از این رو سعودی‌ها حالا از این اوضاع ناراضی هستند.

**مشکلات منطقه نتیجه سیاست‌های عقیم سعودی‌هاست
سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان می‌گوید راه حل مشکلات جاری در منطقه که بخش عمده آن نتیجه سیاست‌های عقیم عربستان سعودی است، صدور بیانیه‌های فاقد ارزش نیست بلکه راه حل، دست برداشتن از دنباله‌روی از سیاست‌های رژیم صهیونیستی است. بهرام قاسمی اظهار داشت: ایران همچنین از عربستان سعودی می‌خواهد به سیاست مبتنی بر فشار بر برادران عرب خود در لبنان و قطر و کل منطقه خاتمه دهد و با پایان دادن به لشکرکشی در بحرین اجازه دهد مردم این کشور با یکدیگر گفت‌وگو کنند و به یک راه‌حل مسالمت‌آمیز برای حل بحران جاری دست یابند.

وی اضافه کرد: سیاست ثابت جمهوری اسلامی ایران براساس روابط خوب با کشورهای منطقه تنظیم شده و تلاش‌های گسترده در زمینه رویارویی با تروریسم و کمک به حل بحران‌ها و اعاده صلح و ثبات به منطقه از طریق مشارکت فعال در شکل‌گیری و تداوم «روند آستانه»، و ارائه طرح‌هایی چون طرح چهار ماده‌ای صلح یمن و ابتکار گفت‌وگوی منطقه‌ای در همین چارچوب و با حفظ هدف‌گیری فوق انجام شده است، اما متاسفانه این تلاش‌ها با سیاست معکوس مبتنی بر تشدید اختلافات و درگیری‌ها و کارشکنی عربستان سعودی مواجه شده و نتیجه‌بخشی کامل آن به تاخیر افتاده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: راه‌حل مشکلات جاری در منطقه که بخش عمده آن نتیجه سیاست‌های عقیم عربستان سعودی است، صدور اینگونه بیانیه‌های فاقد ارزش نیست بلکه راه‌حل، دست ‌برداشتن از دنباله‌روی از سیاست‌های رژیم صهیونیستی و پایان دادن به زورگویی و تغذیه تروریسم و پذیرش خواست ملت‌ها و دولت‌های منطقه برای نیل به استقلال و آزادی و رشد و پیشرفت و زندگی همراه با کرامت و عزت است.

*منبع: روزنامه سیاست روز؛ 1396،8،30
**گروه اطلاع رسانی**9428**2002**انتشاردهنده: فاطمه قناد قرصی

انتهای پیام /*

نظر شما