شناسهٔ خبر: 22608756 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: پارسینه | لینک خبر

آنگلا مرکل حاضر به کناره گیری نیست!

Deutsche Welle

صدراعظم آلمان نسبت به خروج دموکرات‌های آزاد از مذاکرات تشکیل دولت جدید ابراز تاسف کرد و اظهار داشت که در صورت برگزاری انتخابات مجدد باز هم برای پست ریاست دولت نامزد خواهد شد.

صاحب‌خبر -
حدود پنج هفته احزاب سوسیال مسیحی، دموکرات مسیحی، سبزها و لیبرال‌های آزاد آلمان برای تشکیل دولت ائتلافی مذاکرات نفس‌گیری انجام دادند و در پایان مهلتی که برای توافق گذاشته بودند،  حزب لیبرال‌دموکرات‌های آزاد خروج خود از مذاکرات را اعلام کرد.

اکنون نوک پیکان انتقادها متوجه این حزب، به‌ویژه رهبر آن کریستیان لیندر شده است.بیش از همه، اتحاد احزاب مسیحی لیندر را مورد شماتت قرار داده و او را به جاه‌طلبی و مانور سیاسی برای جذب طرفداران بیشتر متهم می‌کند.

یولیا کلوکنر، نایب‌رئیس حزب دموکرات مسیحی حتی معتقد است که دموکرات‌های آزاد از مدت‌ها پیش قصد پایان‌دادن به مذاکرات و جلوگیری از اتئلاف با دیگر احزاب را داشته‌اند.

بدبینی نسبت به تشکیل "دولت اقلیت"

آنگلا مرکل، رهبر حزب دموکرات مسیحی شامگاه دوشنبه (۲۰ نوامبر) در مصاحبه با شبکه اول تلویزیون آلمان بار دیگر تاسف خود را نسبت به خروج حزب دموکرات‌های آزاد از مذاکرات تشکیل دولت جدید آلمان ابراز کرد. او در عین حال گفت که در صورت برگزاری انتخابات مجدد در آلمان با هم برای مقام ریاست دولت نامزد خواهد شد.

مرکل می‌گوید که نسبت به تشکیل "دولت اقلیت" زیاد خوشبین نیست و ترجیح می‌دهد که راه دیگری برای تشکیل دولت آینده آلمان درنظر گرفته شود. تصمیم نهایی در این باره با رئیس جمهور، فرانک والتر اشتاین مایر است.

"ما صادقیم"


سران حزب دموکرات‌های آزاد اما در مقابل می‌گویند که نقاط اشتراک احزاب نا‌م‌برده برای ایجاد ائتلاف کافی نبوده است. ولفگانگ کوبیکی، نایب‌رئیس این حزب معتقد است که آنها صادق بوده و به‌موقع از مذاکرات دوری جسته‌اند.

لیندر، رهبر این حزب هم می‌گوید که  احزاب مذاکره‌کننده در ۲۳۷ مورد اختلاف نظر داشته‌اند و دستیبابی به توافق غیرممکن بوده است. او می‌گوید، لیبرال‌ها باید برای تشکیل دولت از اصول پایه‌ای خود می‌گذشتند و این صادقانه نمی‌بود.

در مقابل، حزب سبزها معتقد است که مذاکره‌کنندگان در مسیر درستی حرکت کرده و احتمال اینکه آنها در زمینه‌های گوناگون به توافق نسبی دست یابند وجود داشته است.
رایزنی فرانک اشتاین مایر، رئیس جمهور آلمان با آنگلا مرکل پس از شکست مذاکرات ائتلاف

کاترین گورینگ اکهارد، رئیس فراکسیون سبزها در پارلمان آلمان و یکی از نمایندگان حزب در مذاکرات اعتقاد دارد که دموکرا‌ت‌های آزاد  به مسئولیت خود در تشکیل دولت ائتلافی عمل نکرده‌اند. خانم اکهارد گفتٰ: «اتحاد احزاب مسیحی، دموکرات‌های آزاد و سبزها تنها در نکاتی جزئی با هم اختلاف نظر داشتند. در موضوع حفظ محیط زیست، کشاورزی و مهاجرت بین طرفین اشتراک نظرها بیشتر از آن چیزی بود که تصورش می‌رفت.»

مرکل هم تایید کرد که حزب سبزها در بسیاری از موضوعات مورد بحث، با حزب او به توافق نسبی رسیده‌اند.

عدم اعتماد به یکدیگر

بسیاری از کارشناسان معتقدند که احزاب مذاکره‌کننده از آغاز به یکدیگر اعتماد نداشته‌اند و تشکیل دولت ائتلافی هم می‌توانست در آینده با مشکلاتی جدی روبرو شود. رومان تروچل، روانشناس و کارشناس مذاکرات سیاسی ضمن تاکید بر این نکته می‌گوید، به همین دلیل اطلاعات سری مذاکرات از جوانب گوناگون در اختیار رسانه‌ها گذاشته می‌شد.

او در گفت‌وگو با روزنامه "زوددویچه" به اقدام رهبر حزب دموکرات‌های آزاد برای اعلام شکست مذاکرت اشاره کرده و آن را نمونه بارز بی‌اعتمادی به دیگر احزاب دانسته است.

شامگاه یکشنبه  کریستیان لیندر به تنهایی و بدون مشورت با دیگر احزاب در جمع خبرنگاران حضور یافت و اعلام کرد که حزبش حاضر به ادامه مذاکرات و شرکت در دولت ائتلافی نیست.

اکنون باید دید که آیا پیشنهاد رئیس جمهور مبنی بر ادامه مذاکرات از جانب احزاب دموکراتیک پذیرفته می‌شود یا خیر. اشتاین مایر روز دوشنبه گفت که در این راستا با سران احزاب گفت‌وگو خواهد کرد.

برچسب‌ها:

نظر شما