شناسهٔ خبر: 22608530 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

زهره خوش‌نشین

تبیین الگوی عملکرد رسانه در راستای تقویت کارکردهای خانواده اسلامی

این مقاله با تکیه بر پژوهش اسنادی به جمع ‏آوری اطلاعاتی در مورد عملکرد رسانه‏ های داخلی به ‏ویژه تلویزیون در تقویت کارکردهای خانواده اسلامی پرداخته است.

صاحب‌خبر -

چکیده

ازمنظر قرآن کریم، حکمت تشکیل خانواده رسیدن به آرامش روانی است. براین‏ اساس در سوره شریفه روم بیان شده که « ...از نشانه‌های او این است که از جنس خودتان همسری آفرید تا در کنارش آرام گیرید...(آیه21)» .این مطلب به بهترین شکلی به ابعاد اجتماعی و فردی خانواده اشاره دارد. سبکی که خانواده برای تعامل با فرزندان انتخاب می‏ کند بر انتخاب ارزش‌های ایشان و همچنین از جمله حقوق فرزندان، به ایشان در تشکیل خانواده کمک می ‏کند. این امر به ‏طور طبیعی با تأکید بر ارزش‌های اسلامی تدوین می‏ شود و بیانگر ارتباط دو جانبه کارکردها و تقویت ارزش هاست. کارکردهای رسانه در تبیین و ترویج ارزش‌های خانواده از دیدگاه اسلام در کنارِ کارکردهای رسانه در تأمین نیاز مخاطبان قابل بررسی است. این مقاله با تکیه بر پژوهش اسنادی به جمع ‏آوری اطلاعاتی در مورد عملکرد رسانه‏ های داخلی به ‏ویژه تلویزیون در تقویت کارکردهای خانواده اسلامی پرداخته است و با نگاهی تحلیلی بر حجم گسترده‌ای از منابع و تحقیقات موجود، تلاش شده تا الگویی برای کارآیی مؤثر رسانه‏ ها در تأمین نیاز مخاطبان تعریف شود.

کلیدواژه ها: کارکردهای رسانه؛ کارکرد حمایت؛ کارکرد جامعه‏ پذیری؛ کارکرد عاطفه ـ همراهی؛ کارکرد تأمین پایگاه اجتماعی؛ کارکرد نظارت اجتماعی

نویسنده:

زهره خوش‌نشین: استادیار دانشگاه خوارزمی

فصلنامه مطالعات فرهنگ – ارتباطات - دوره 16، شماره 29 - شماره پیاپی 61، بهار 1394.

برای مشاهده کامل مقاله روی فایل مقابل کلیک کنید.   

نظر شما