شناسهٔ خبر: 22608512 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

لیلا زلیخایی، عفت موسوی، مهرداد پویا

ارتقای عملکرد کسب و کار تعاونی با رویکرد بازطراحی توان تولیدی

هدف تحقیق حاضر بررسی ارتقای عملکرد کسب و کار تعاونی با رویکرد بازطراحی توان تولیدی در تعاونی‌های مصرف استان همدان بود.

صاحب‌خبر -

چکیده

هدف تحقیق حاضر بررسی ارتقای عملکرد کسب و کار تعاونی با رویکرد بازطراحی توان تولیدی در تعاونی‌های مصرف استان همدان بود. ابزار گردآوری اطلاعات در این تحقیق پرسشنامه است که برای تعیین روایی آن از نظرات استادان و متخصصان دانشگاهی و کارشناسان بخش تعاون استفاده شد. پایایی ابزار تحقیق نیز از طریق پیش­آزمون محاسبه گردید و با استفاده از آزمون کرونباخ آلفا (0/78αm = و 0/93 =a) مورد تأیید قرار گرفت. حجم نمونه در جامعه آماری مدیران 82 نفر و در جامعه آماری مشتریان تعاونی 160 نفر بود. روش‌ها و تکنیک‌های آماری مورد استفاده در این تحقیق مشتمل بر روش‌های توصیفی و تحلیلی است که در قالب نرم­افزار آماری SPSS تجزیه و تحلیل شدند. برای بررسی اعتبار سازه‌ای پرسشنامه و برازش الگوی اندازه‌گیری سازه «ارتقای عملکرد کسب و کار تعاونی» داده‌های گردآوری شده با استفاده از نرم‌افزار LISRELاز طریق تحلیل عاملی تأییدی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند که شاخص ­های نیکویی برازش تناسب کامل الگو با داده‌های مشاهده شده را تأیید نمودند. نتایج حاصل حاکی از آن بود که از دیدگاه مدیران، حمایت‌های مالی و قانونی، تسهیلات فیزیکی، انگیزش کارکنان، ارتقاء کیفیت کالاها، تبلیغات و بازاریابی و اعتمادسازی بین مدیریت و کارکنان در مجموع 64/59 درصد از ارتقای عملکرد کسب و کار تعاونی‌های مصرف را تبیین می­ کنند. از دیدگاه مشتریان نیز، کیفیت‌گرایی- مشتری‌مداری، تبلیغات و اطلاع‌رسانی در مورد کالاهای موجود در فروشگاه، نحوه رفتار کارکنان، عوامل فیزیکی و توسعه خدمات الکترونیکی از مهم‌ترین راهکارها شناخته شدند.

کلیدواژه ها: ایران؛ ارتقا عملکرد؛ تعاونی مصرف؛ بازطراحی؛ توان تولیدی؛ عملکرد کسب و کار؛ نظام توزیع؛ همدان

نویسندگان:

لیلا زلیخایی: دانشجوی دکتری توسعه کشاورزی، گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه بوعلی سینا

عفت موسوی: کارشناس ارشد توسعه روستایی، گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه بوعلی سینا

 مهرداد پویا: دانشجوی دکتری توسعه کشاورزی، گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه بوعلی سینا و عضو هیأت علمی دانشگاه نهاوند

 کریم نادری مهدیی: دانشیار گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه بوعلی سینا

دو فصلنامه کاوش های مدیریت بازرگانی - دوره 9، شماره 17، بهار و تابستان 1396.

برای مشاهده کامل مقاله روی فایل مقابل کلیک کنید.   

نظر شما