شناسهٔ خبر: 22608470 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

در گفت‌و‌گو با تسنیم مطرح شد

مهربانی خیران؛ مرهم زخم‌های صعب‌العلاج در مجمع خیران سلامت همدان

R41405/P1361/S6,75/CT2

بسیاری از بیماران و خانواده‌های آنان به مهربانی و کمک‌های مردمی نیاز دارند تا بتواند ساعات و دقایقی را در کنار خانواده خود سپری کند در این راستا با مدیرعامل مجمع خیران سلامت استان همدان به گفت‌و‌گو پرداختیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از همدان، دین اسلام به عنوان مکتبی اجتماعی و انسان‌ساز، اصل مشارکت و مسئولیت همگانی در پیشبرد اهداف اجتماعی را مبنای حرکت جامعه به سوی تعالی شناخته است و باورهای دینی و غیرت ملی مردم ایران در تاریخ بلند این سرزمین نیز همواره تکیه‌گاه و پشتیبان جنبش‌ها و حرکت‌های اصیل فرهنگی و اجتماعی بوده است.

محمدصادق صبا، مدیرعامل مجمع خیران سلامت استان همدان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم به تشریح چگونگی ایجاد، اهداف و ماهیت این مجمع پرداخت و از سازوکارهای اجرایی آن سخن گفت و به سؤالات ما پاسخ داد، تا مردم و خیران پس از آشنایی بیشتر با این نهاد هر چه بیشتر از گذشته توانایی‌های خود را به اشتراک بگذارند تا این مجمع بتواند گره از کار انسان‌های بیشتری بگشاید.

مجمع خیران سلامت چگونه ایجاد شده است؟

 نظر به لزوم فراهم آوردن بستری مناسب برای تأمین بهداشت برای همه و رفع نیازهای اساسی بهداشت، درمان و تأمین سلامت برای همه، بر اساس اصول صریح قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و به منظور بهره‌گیری از توانمندی‌های مادی و معنوی خیران و تشویق و ترغیب انسان‌های توانگر، نیک‌اندیش و با کرامت در گسترش امور بهداشت، درمان و آموزش پزشکی جامعه، گسترش کمی و کیفی فرهنگ خیریه، سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی جهت هدایت اصولی و ساماندهی کمک‌ها و مشارکت‌های مردمی و خیران به سمت نیازها و اولویت‌های اساسی، نظم دادن به فعالیت مؤسسات خیریه و جذب کمک‌های خیران و واگذاری امور بهداشت و درمان به مردم به صورت غیرانتفاعی و عام‌المنفعه و در راستای اجرایی شدن اصل 44 قانون اساسی و ماده 10 قانون تشکیل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و عمل به فرمایشات مقام معظم رهبری و سیاست‌های اجرایی دولت مبنی بر مشارکت همگان در توسعه اقتصادی، اجتماعی و تأکیدات مقام معظم رهبری بر واگذاری امور سلامت مردم  به مردم، در اسفند سال 1388 مجمع خیران سلامت کشور در اداره کل ثبت شرکت‌ها و مؤسسات غیرتجاری سازمان اسناد و املاک کشور به ثبت رسید و فعالیت خود را رسماً آغاز کرد و متعاقب آن در اواخر سال 1389 مجمع خیران سلامت استان همدان نیز تأسیس شد.

تمام اعضاء از امام جمعه محترم گرفته تا رئیس دانشگاه علوم پزشکی و سایر اعضای محترم به صورت افتخاری و داوطلبانه با مجمع همکاری می‌نمایند.

اهداف تشکیل این مجمع را تشریح می‌فرمایید؟

مجمع خیران استان همدان با هدف فراهم آمدن امکان شناسایی و سازماندهی خیران سلامت استان همدان و برنامه‌ریزی برای بهره‌گیری صحیح از کمک‌ها، مشارکت‌های مردمی و هدایت کمک‎ها به اولویت‌های استانی در حوزه سلامت تشکیل گردیده است.

اهم وظایف مجمع خیران سلامت استان همدان عبارت است از:

1- احداث، تکمیل، ترمیم، تجهیز و همیاری در امور مراکز بهداشتی و درمانی استان همدان که مورد تأیید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هستند.2- همیاری در اداره و توسعه برنامه‌های مراکز آموزشی، درمانی، تحقیقاتی و پژوهشی مورد تأیید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی. 3- کنترل و نظارت لازم بر فعالیت‌ها، طرح‌ها و پروژه‌های مرتبط با حوزه سلامت از لحاظ کیفی و کمی به منظور حسن اجرای وظایف و مأموریت‌های محوله. 4- تلاش در جهت شناسایی مناطق محروم استان در زمینه‌های بهداشتی درمانی و اهتمام در جهت رفع آنها پس از تصویب مراجع ذیربط.

5- تلاش در جهت شناسایی و برقراری ارتباط نظام‌مند با پزشکان خیر و مؤسسات خیر بهداشتی، درمانی و دارویی به منظور تعامل و بهره‌گیری از توان و ظرفیت آنها و مشارکت آنان در زمینه امور بهداشتی، درمانی در راستای تحقق اهداف مجمع. 6- تلاش در جهت احیاء و توسعه فرهنگ و سنت اسلامی احسان و نیکوکاری و ترویج فرهنگ مشارکت مردمی در حوزه سلامت و درمان. 7- تلاش در جهت شناسایی خیران داخل و خارج از استان و بهره‌گیری از توان بالقوه آنان و تشکیل بانک اطلاعاتی خیران. 8-همیاری در امور مددکاری

ماهیت و کارکرد مجمع را چه اصولی تشکیل می‌دهد؟

آرمان‌های مجمع خیران سلامت استان همدان در راستای تحقق آرمان‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران تدوین یافته و در بردارنده مجموعه‌ای از اهداف، استراتژی، سیاست‌ها و ساز و کارهایی است  که با دیدگاه‌های اسلامی و انسانی، رفع نیازها و محرومیت‌های بهداشتی و سلامتی جامعه با تعامل، تعاون و همیاری مردم نیکوکار مرتفع می‌سازد و جایگاه این موسسه مردم نهاد را در ایجاد توازن اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، امنیتی و اخلاقی تبیین می‌کند.

در راه  رسیدن به اهداف شما چه موانع و مشکلاتی وجود دارد؟

منابع مالی مجمع صرفاً از کمک‌های مردمی تأمین می‌شود که با توجه به فاصله  زیاد وضع موجود با وضع مطلوب این منابع ناکافی است که در این راستا  معرفی مجمع و اهداف و فعالیت‌های آن می‌تواند به توسعه منابع از طریق کمک‌های خیران و نیکوکاران  تقویت گردد. افزایش بیماری‌های سخت‌درمان و فراوانی آن‌ها و هزینه‌های سنگین آنها نیز از جمله مشکلات هستند.

مهمترین و نخستین مشکل پیش روی مجمع برای انجام خدمات شایسته را چه می‌دانید؟

شاید بیشتر مشکل مجمع، شناسایی خیران و نیکوکاران عمده که دارای تمکن مالی لازم هستند؛ باشد، که تاکنون شادروان حاج محمدعلی فرشچیان از این زمره بوده و بنیاد فرشچیان راهش را ادامه می‌دهد. از طرفی متقاعد کردن خیران نیز برای مشارکت با مجمع خیران سلامت  مهم است تا در حوزه سلامت مشارکت کنند.

دامنه فعالیت‌های مجمع را تشریح می‌کنید؟‌ ‎

 دامنه فعالیت‌های موضوع سلامت بسیار متنوع است که علیرغم اینکه نیروهای مجمع از افراد بازنشسته ادارات هستند که از تجربیات ارزنده‌ای هم برخوردارند و به صورت افتخاری همکاری می‌کنند، لیکن نیاز به مشارکت گسترده‌تری از آحاد جامعه بوده و مشکلات جانبی این مورد هم  با منابع محدود فعلی جوابگو نیست. 

در حال حاضر مهمترین نیازهای استان که باید خیران ورود کنند در چه موضوعاتی خلاصه می‌شود؟

نیاز استان به انجام کارهای زیر بنایی از قبیل مرکز جامع سرطان، مرکز سالمندان، ساخت کلینیک‌های تخصصی، درمانگاه  و بیمارستان‌های تخصصی و فوق تخصصی و تجهیزات مرتبط با آنها، همه و همه از مشکلات هستند.

آیا مجمع در حوزه پیشگیری و فرهنگ‌سازی نیز ورود دارد؟

پیشگیری بهتر از درمان است و همه ما با این اصل  آشنایی داریم ولی در باور و اعتقاد عملی و رفتارمان کمتر مورد توجه  راهبردی قرار داشته و ضرورت دارد که به طور اساسی به آن بپردازیم. حوادث رانندگی سالانه خسارات زیادی را به جامعه تحمیل می‌کند که با فرهنگ‌سازی و رعایت عملی به قوانین و مقررات رانندگی قابل پیشگیری است. در حوزه راهنمایی  و رانندگی، رعایت سرعت مطمئنه و بسیاری موارد از این قبیل می‌تواند  چاره‌ساز باشد.

با آموزش و پیشگیری و فرهنگ‌سازی باید نشان دهیم که اگر فعالیت و تحرک جامعه افزایش یابد و به جای خوردن اغذیه‌هایی چون چیپس و پفک و فست فودها از غذاهای سالم و ارگانیک استفاده شود،  استعمال دخانیات و  مواد مخدر کاهش یابد  و از مصرف  نوشابه‌های گازدار و شیرینی‌جات غیر طبیعی، نمک اضافی  و خیلی چیزهای دیگر  خودداری گردد، با یک جامعه سالم، پرتحرک، شاداب و با نشاط روبه‌رو خواهیم بود.

به عبارتی می‌توان گفت مشکلات اساسی و زیربنایی این‌ها هستند و اگر آحاد جامعه از ابتدا با پیشگیری‌های به‌موقع  از بروز مشکلات جلوگیری نکنند، دیگر خدمات دولتی و حتی خیران و نیکوکاران نیز نمی‌تواند مشکلات را به صورت اساسی حل نمایند. به بیان دیگر اگر چشمه‌ای از سرمنشأ آلوده باشد برای مداوای بیماران ناشی از آلودگی آن، بیمارستان، تجهیزات و پزشک و غیره نیاز است که بسیار گران و پرهزینه خواهد بود ولی اگر با هزینه بسیار کم مثل کلر زنی آب و یا اقدامات آزمایشگاهی مشابه آلودگی را برطرف نماییم بسیار کم هزینه‌تر و منطقی‌تر خواهد بود و این نقش آموزش و پیشگیری را بهتر نمایان می‌کند.

لذا از آنجایی که یک واحد هزینه (سرمایه‌گذاری) در پیشگیری هزاران برابر  هزینه‌های آینده را در درمان کاهش خواهد داد. بنابراین کار اساسی آن است که هرکسی به هر میزانی که در توانش هست در این راستا فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی نماید و خوشبختانه فرهنگ دینی ما الگوی بسیار خوبی در این زمینه است که با ترغیب و تشویق و آگاهی دادن به جامعه می‌توان خدمات بی‌بدیل و ارزنده‌ای را ارائه کرد.

از همین رو مجمع خیران سلامت در زمینه آموزش و پیشگیری اقدامات مؤثری انجام داده به طوری که در قالب مساجد، حسینیه‌ها، ادارات، تکایا و غیره جمعیت زیادی را با خود مراقبتی در مقابل کانسر برست(سرطان سینه بانوان)، پیشگیری از دیابت و سایر بیماری‌های شایع آموزش داده و گروهی از کودکان در مجمع آموزش‌دیده و برای همسالان خود به صورت چهره به چهره (آموزش همسال به همسال)، نقاشی، سرود و غیره فعالیت می‌کنند.

چند نمونه از عملکردهای مجمع خیران سلامت را بیان می‌فرمایید؟

مجمع خیران سلامت در سطح استان همدان خدمات و عملکردهایی داشته که در این مجمل نمی‌گنجد اما به عنوان نمونه می‌توان به  بازسازی بیمارستان سینا، بیمارستان اعصاب و روان، احداث بیمارستان فوق تخصصی قلب و عروق توسط شادروان  حاج محمدعلی فرشچیان. آغاز احداث خوابگاه سلامت (110واحدی) برای دانشجویان متأهل تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم پزشکی همدان با همت بنیاد فرشچیان شروع عملیات عمرانی 80  واحد بعدی از خوابگاه سلامت با مشارکت خیران استان(اساتید، خیران وسایر نیکوکاران محلی) تا مرحله شناژ و بتن ریزی، ساخت درمانگاه دره مرادبیگ توسط دکتر محمود فرشچیان متخصص پوست.

در شهرستان‌های تابعه استان نیز پروژه‌های ارزشمندی توسط خیران شهرستانها انجام شده که گزارش آنها و سایر فعالیت‌های شهرستان همدان نیز در عملکرد جامع مجمع خیران سلامت استان همدان جمع‌آوری می‌شود.

از سویی دیگر مجمع در راستای مساعدت به بیماران نیازمند که تحت حمایت هیچ سازمانی نیستند شامل بیماران سخت درمان(بویژه سرطانی) بالای 14 سال، بیماران کودک که قلب آنها مادرزادی دارای مسائلی بوده، کاشت حلزون گوش کودکان و غیره در قالب مساعدت‌های بلاعوض، وام از بانک، اخذ تخفیف از سایر مؤسسات و حمایت از آنها در قالب طرح سخاوت و طرح طعم مهربانی و غیره فعالیت داشته است.         

انتهای پیام/

نظر شما