شناسهٔ خبر: 22608426 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

رئیس اداره اوقاف سربیشه:

۶۷ درصد درآمد موقوفات سربیشه صرف اجرای امینانه موقوفه می‌شود

R41348/P1361/S6,56/CT1

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه ‌سربیشه با بیان اینکه این شهرستان ۷۵۹ موقوفه دارد، گفت: ۶۷ درصد درآمد موقوفات سربیشه صرف اجرای امینانه موقوفه می‌شود.

صاحب‌خبر -

علی امینی‌نسب  در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در بیرجند، اظهار داشت: شهرستان سربیشه 759 موقوفه دارد که از این تعداد 189 باب مسجد و 570 مورد موقوفه است.

وی افزود: از موقوفات شاخص و قدیمی شهرستان می‌توان به موقوفه سلم‌آباد اشاره کرد که شامل چهار سهم از 15 سهم از مزرعه و قنات سلم‌آباد سربیشه بوده که نیات آن شامل 2 سهم کمک به دانش آموزان بی‌بضاعت و 2 سهم کمک به طلاب حوزه علمیه است.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان سربیشه گفت: موقوفه اسماعیل‌خان و محمدابراهیم شامل 10 نیت شامل عزاداری چهارده معصوم، سهولت فعالیت‌های قرآنی، کمک به دارو و درمان بیماران بی‌بضاعت، کمک به مدرسین حوزه علمیه از دیگر موقوفات شهرستان سربیشه است.

امینی‌نسب افزود: موقوفه هاجر هریوندی در روستای هریوند شامل 30 فنجان از قنات آران هریوند، یک سهم و نیمروز از ماشان هریوند و غیره که نیت آن عزاداری و اطعام در ماه محرم و رمضان در حسینیه هریوند و موقوفه امیر علم‌خان که شامل ششدانگ مزرعه و قنات کندر سلم‌آباد بوده که نیت آن هزینه‌های حمام قدیم سربیشه است.

67 درصد درآمد موقوفات صرف اجرای امینانه موقوفه می‌شود

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان سربیشه با اشاره به اینکه با نگاه حفظ عین و درآمدزا کردن موقوفات با هدف اجرای امینانه نیات واقفین، اداره موقوفات به دو صورت انجام می‌شود افزود: موقوفات متصرفی با تولیت مستقیم سازمان اوقاف و موقوفات غیرمتصرفی که متولی آن واقف و یا نماینده تام الاختیار آن است و سازمان اوقاف وظیفه نظارت بر عملکرد متولی را بر عهده دارد متولی نیز موظف است بیلان عملکرد مالی موقوفات را در پایان سال تحویل ادارات اوقاف نماید.

وی درخصوص موقوفات متصرفی اظهار داشت: 67 درصد درآمد صرف اجرای امینانه موقوفات، 20 درصد درآمد صرف حفظ و نگهداری و سرمایه‌گذاری موقوفات، پنج دردصد درآمد صرف ترویج فرهنگ وقف و قرآن و 8 درصد درآمد صرف حق التوالیه موقوفات می‌شود.

امینی‌نسب گفت: موقوفه مشتاقان شامل یک باب منزل و گاراژ بوده که توسط رضا مشتاقان با نیت  عزاداری اهل بیت و دارالقران و بیتوته مبلغین و هر آنچه در امر دین که تولیت صلاح بداند وقف شده است که ارزش آن 80 میلیون تومان برآورد شده است و در سال 96 وقف شده است.

افزایش درآمد موقوفات طی هشت ماهه امسال

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان سربیشه اظهار داشت: درآمد موقوفات هشت ماهه امسال رشد زیادی داشته که در برنامه ابلاغی یکساله از سوی اداره کل باید 67 میلیون ریال وصولی در سال داشته باشیم که با همت همکاران در شش ماه اول سال از برنامه یکساله رد شده و به نسبت به سال گذشته 130 درصد رشد داشته‌ایم و در بین شهرستان‌های استان خراسان جنوبی در رابطه با وصولی و درآمد موقوفات رتبه اول را شهرستان سربیشه به خود اختصاص داده است.

امینی‌نسب درخصوص اجرای نیات موقوفات در هفت ماه اول امسال گفت: 340 میلیون و 885 هزار و 290 ریال در بخش اجرای نیات واقفین با موضوع مذهبی، 49 هزار و 290 هزار ریال در بخش اجرای نیات واقفین با موضوع خیریه، 40 میلیون و 263 هزار و 500 ریال در بخش موضوع اجتماعی، 77 میلیون و 949 هزار و 561 ریال در بخش مدارس علوم دینی و 9 میلیون و 47 هزار و 292 ریال در بخش مساجد هزینه شده است.

کسب 5 رتبه استانی توسط جامعه قرآنی سربیشه در مسابقات خراسان جنوبی

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان سربیشه در تشریح برنامه‌های حوزه قرآنی این نهاد گفت: اداره اوقاف با هدف نشر عمیق مفاهیم و ترویج فرهنگ قرآن، طرح ملی تربیت حافظان قرآن کریم، مسابقات قرائت، ترتیل، حفظ و محافل قرآنی را در جامعه اجرا می‌کند.

امینی‌نسب افزود: امسال نیز مسابقات در رشته‌های حفظ، قرائت و مفاهیم به عنوان یک رویداد عظیم قرآنی و نیز مسابقات مدیحه سرایی، همخوانی، اذان و ابتهال در شهرستان برگزار شد و 16 نفر به مرحله استانی راه یافتند که از این تعداد 5 نفر در مرحله استانی حایز رتبه برتر شده و تجلیل شدند.

وی در ادامه به شرکت 502 نفر در طرح تربیت حافظان قرآن کریم شهرستان در هفت ماه نخست امسال اشاره کرد و با بیان اینکه این تعداد در سال گذشته 480 نفر بوده افزود: در این مدت یک دوره مسابقات قرآنی در رشته‌های حفظ قرائت، ترتیل و مفاهیم و یک دوره مسابقات مدیحه سرایی، اذان و ابتهال برگزار شد.

صدور 50 سند مالکیت برای موقوفات شهرستان

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان سربیشه با اشاره به اینکه در سال جاری 40 محفل انس با قرآن کریم در سطح بقاع متبرکه و مساجد شهرستان سربیشه برگزار شده است افزود: همچین یک محفل انس با قرآن با حضور یکی از قاریان برجسته مصری در ایام ماه مبارک رمضان برگزار شد.

امینی‌نسب به پیگیری برای دریافت حواله سوخت زمستانی برای 50 مسجد، حسینیه و اماکن مذهبی در هفت ماه نخست امسال اشاره کرد و افزود:  60 مسجد، حسینیه و اماکن مذهبی برای دریافت امتیاز آب، برق، گاز به ادارات مربوطه معرفی شده‌اند.

وی اظهار داشت: در حوزه حقوقی و ثبتی نیز 6 پرونده حقوقی تعیین تکلیف شده و هر 6 پرونده اجرا شده و همچنین تعداد 50 سند مالکیت صادر و 50 فقره سند مالکیت در مرحله صدور سند است.

رئیس اداره اوقاف وامور خیریه سربیشه گفت: برای نخستین بار در استان مساحت 20 هکتار از اراضی ملی برای احداث مسجد و مجتمع فرهنگی مذهبی حضرت ابوالفضل از سوی منابع طبیعی شهرستان سربیشه اقدام شده است.

انتهای پیام/

نظر شما