چکیده
انتخاب روش ورود یکی از مهمترین و بحرانی ترین تصمیمات استراتژیک برای شرکت هایی است که به دنبال توسعۀ و گسترش جهانی اند و به انتخاب بازار هدف خود اقدام نموده اند. بنابراین هدف این پژوهش بررسی تأثیر استراتژی های بازاریابی بین الملل بر عملکرد صادراتی در شرکت های تولیدی و صادراتی می باشد. پژوهش حاضر بر اساس هدف، کاربردی و بر اساس چگونگی به دست آوردن داده های مورد نیاز از نوع پژوهش، توصیفی و همبستگی است. جامعه آماری، شرکت های تولیدی و صادراتی استان آذربایجان غربی میباشد که با استفاده از روش تمام شماری، نیمه دوم سال 1393-1394 دادهها جمع آوری شده است. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه استاندارد بوده و از مصاحبه هم به عنوان ابزار مکمل استفاده شده و برای ارزیابی پایایی پرسشنامه، از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شده است. برای تحلیل داده ها از آزمونهای کلموگروف-اسمیرنف و رگرسیون در بستۀ نرم افزار SPSS21 استفاده شده است. نتایج تحلیل داده ها، نشان میدهد که استراتژی های بازاریابی بین الملل بر عملکرد صادراتی تأثیر معناداری دارد. همچنین فرضیه های فرعی نشان میدهد استراتژی کاملاً استانداردسازی بر عملکرد صادراتی تأثیر معنیداری ندارد و استراتژی نسبتاً استانداردسازی بر عملکرد صادراتی تأثیر معنیداری ندارد اما استراتژی کاملا ًانطباقی تأثیر معنیداری بر عملکرد صادراتی دارد و همچنین استراتژی نسبتاً انطباقی تأثیر معنیداری بر عملکرد صادراتی ندارد.
کلیدواژه ها: استراتژی های بازاریابی بین الملل؛ شرکت های تولیدی و صادراتی استان آذربایجان غربی؛ عملکرد صادراتی
نویسنده:
رضا رضایی: کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، دانشگاه ارومیه
دو فصلنامه کاوش های مدیریت بازرگانی - دوره 9، شماره 17، بهار و تابستان 1396.
∎
نظر شما