شناسهٔ خبر: 22608341 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

رضا رضایی

تأثیرپذیری عملکرد صادراتی از استراتژی‌های بازاریابی بین‌الملل

هدف این پژوهش بررسی تأثیر استراتژی­ های بازاریابی بین ­الملل بر عملکرد صادراتی در شرکت ­های تولیدی و صادراتی می­ باشد.

صاحب‌خبر -

چکیده

انتخاب روش ورود یکی از مهم­ترین و بحرانی­ ترین تصمیمات استراتژیک برای شرکت­ هایی است که به دنبال توسعۀ و گسترش جهانی ­اند و به انتخاب بازار هدف خود اقدام نموده ­اند. بنابراین هدف این پژوهش بررسی تأثیر استراتژی­ های بازاریابی بین ­الملل بر عملکرد صادراتی در شرکت ­های تولیدی و صادراتی می­ باشد. پژوهش حاضر بر اساس هدف، کاربردی و بر اساس چگونگی به دست آوردن داده­ های مورد نیاز از نوع پژوهش­، توصیفی و همبستگی است. جامعه آماری، شرکت­ های تولیدی و صادراتی استان آذربایجان غربی می‌باشد که با استفاده از روش تمام شماری، نیمه دوم سال 1393-1394 داده­ها جمع­ آوری شده است. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه استاندارد بوده و از مصاحبه هم به عنوان ابزار مکمل استفاده شده و برای ارزیابی پایایی پرسشنامه، از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شده است. برای تحلیل داده­ ها از آزمون‌های کلموگروف-اسمیرنف و رگرسیون در بستۀ نرم افزار SPSS21 استفاده شده است. نتایج تحلیل داده­ ها، نشان می‌دهد که استراتژی­ های بازاریابی بین­ الملل بر عملکرد صادراتی تأثیر معناداری دارد. همچنین فرضیه­ های فرعی نشان می‌دهد استراتژی کاملاً استاندارد­سازی بر عملکرد صادراتی تأثیر معنی­داری ندارد و استراتژی نسبتاً استاندارد­سازی بر عملکرد صادراتی تأثیر معنی­داری ندارد اما استراتژی کاملا ًانطباقی تأثیر معنی­داری بر عملکرد صادراتی دارد و همچنین استراتژی نسبتاً انطباقی تأثیر معنی­داری بر عملکرد صادراتی ندارد.

کلیدواژه ها: استراتژی­ های بازاریابی بین ­الملل؛ شرکت ­های تولیدی و صادراتی استان آذربایجان غربی؛ عملکرد صادراتی

نویسنده:

رضا رضایی: کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، دانشگاه ارومیه

دو فصلنامه کاوش های مدیریت بازرگانی - دوره 9، شماره 17، بهار و تابستان 1396.

برای مشاهده کامل مقاله روی فایل مقابل کلیک کنید.   

نظر شما