شناسهٔ خبر: 22608305 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

استاد دانشگاه و جامعه شناس:

دولت با اختصاص یارانه باید زمینه کاهش قیمت کتاب را فراهم کند

قزوین-ایرنا-استاد دانشگاه، محقق و جامعه شناس گفت: دولت باید با اختصاص یارانه زمینه کاهش قیمت کتاب و ترویج مطالعه را در جامعه فراهم کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، ناصر تکمیل همایون دوشنبه شب در جشن کتاب دهخدا که توسط موسسه آرمان قلم و انجمن نشست کتاب همخوان در تالار اجتماعات فرهنگسرای بانو برگزار شد، افزود: نخستین آیه قرآن کریم با موضوع خواندن و قلم نازل شده است که اهمیت کتاب و مطالعه و دانش را به ما می رساند.
این استاد دانشگاه گفت: برای ما مسلمانان باعث افتخار می باشد که به دیانتی معتقدیم که با علم و دانش آغاز شده است.
وی به تاریخ غنی کتاب در ایران قدیم اشاره کرد و افزود: کتابخانه هایی که در جهان اسلام پدید آمده به مراتب بیش از سایر ادیان است.
تکمیل همایون ادامه داد: در مشاهداتم از کتابخانه های فرانسه،انگلیس و آمریکا دریافتم که کتاب های زینتی آنها همگی از کتاب های فارسی بوده و گنجینه ای غنی از کتاب های ارزشمند ما ایرانیان در این کشورها وجود دارد.
وی در ادامه با تاکید بر لزوم اختصاص یارانه کتاب از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی،اظهار کرد: با خرید کتاب و توزیع آن در کتابخانه ها به ترویج فرهنگ مطالعه و همچنین به اقتصاد ناشران باید کمک شود.
تکمیل همایون با بیان اینکه امروزه مشکلات ما برای کتاب خوانی خود یک کتاب است، گفت: باید روش و راهکار مناسبی برای کتابخوانی، کتابدانی، کتاب بخشی و کتابخانه سازی و تشویق مردم به مطالعه داشته باشیم و در آن صورت است که به آیه شریفه والقلم و مایسطرون عمل کرده ایم.
وی در بخش دیگری از صحبت های خود به مواریث غنی و قوی قزوین در حوزه فرهنگ و ادب و قلم اشاره کرد و گفت: باید با معرفی و حفظ آثار این بزرگان که هنوز هم عده زیادی از آنها در قید حیات هستند، زمینه حفظ و نگه داشت این مواریث ارزشمند را برای نسل های آینده فراهم کنیم.
سیامک عاقلی نویسنده و مترجم نیز در ادامه این آیین گفت: کتاب امروزه با بحران جدی مواجه شده که فقط شامل ایران نیست و تمام دنیا به آن دچار است.
وی، فضای مجازی و اینترنت را نیز در به حاشیه رفتن کتاب موثر دانست و افزود: تداوم این روند پیامدهای خوبی برای جوامع نخواهد داشت چرا که در زمینی که مطالعه در آن از بین برود بسیاری از موارد دیگر نیز نابود خواهند شد.
عاقلی با بیان اینکه برای حل مشکل کتاب باید عزمی جدی وجود داشته باشد،گفت: در این راه هم باید علاقمندان کتاب و هم مسئولان تلاش کنند تا کتاب قبای بهاری به تن کند.
وی ادامه داد: تیراژ کتاب سی سال پیش به سه هزار می رسید اما اکنون تیراژ بین سیصد تا پانصد است و حتی کتاب هایی با 100 نسخه نیز برای آبرو داری اندازه تیراژ خود را 300 معرفی می کنند در حالی که همین تعداد هم بی آبرویی است.
عاقلی، اختصاص بودجه برای ناشران، تامین کاغذ، خرید کتاب از ناشران و توزیع آن در کتابخانه ها را از وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد عنوان کرد و گفت: از این طریق با رساندن کتاب به افراد و معرفی و تبلیغ آن توسط خود افراد و علاقه مندان کتاب با یک تیر 2 نشان زده ایم.
وی در ادامه به اصول صحیح مطالعه نیز اشاره کرد و گفت: کتاب خواندن آئین دارد اما معمولا رعایت نمی شود، کتاب خواندن نه به دانشمندی بلکه باید به دانایی بیانجامد که لازمه آن فهم درست از کتاب و یکی از لازمه های فهم کتاب هم ابتدا تورق کلی کتاب و سپس مطالعه عمیق تر بعدی است.
در پایان این آیین از ناصر تکمیل همایون، سیامک عاقلی نویسنده و مترجم، علی دهباشی سردبیر نشریه بخارا، شبنم میرمعزی نویسنده و مترجم و چند تن از فعالان حوزه کتاب استان قزوین تجلیل شد.
7388*3013
خبرنگار: پریسا نوروزی**انتشار دهنده: رضا اولادی

انتهای پیام /*

نظر شما