شناسهٔ خبر: 22608203 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: جام‌جم آنلاین | لینک خبر

مهار ریزگردها در دنیا

پدیده ریزگردها به دلایل گوناگون مدتی است، شدت گرفته و بیشتر کشورها را گرفتار خود کرده است، اما کشورهای مختلف برای مهار آن روش‌های گوناگونی در پیش گرفته‌اند که اینجا به برخی از این روش‌ها اشاره می‌شود.

صاحب‌خبر -

استرالیا

استرالیا به وسیله دستگاه‌های فرونشاندن گردوغبار و تثبیت‌سازی جاده‌ها به مقابله با ریزگردها پرداخته است. این دستگاه‌ها امروزه در بسیاری از بازارهای جهانی یافت می‌شود. همچنین برای بسیاری از صنایع کشور، در کنترل ریزگرد، قوانین محدودکننده‌ای وضع کرده است. بسیاری از شرکت‌های خصوصی فعال در زمینه کنترل ریزگرد در این کشور با همکاری دولت به تثبیت سازی بیشتر جاده‌های کشور ازجمله روستاها پرداختند و همچنین با استفاده از پیشرفته‌ترین فناوری‌ها، فرسایش زمین را کنترل کردند.

اتحادیه اروپا

کشورهای اروپایی برای کنترل ریزگردها، برنامه‌ای واحد که همه اعضا به آن پایبند هستند، ایجاد کرده‌اند. به موجب این برنامه که نام آن بهترین تکنیک‌های دردسترس است، محصولات فناوری به منظور کنترل ریزگردها تولید شده و در اختیار کشورهای عضو قرار می‌گیرد. از دیگر اقدامات این اتحادیه برای کنترل ریزگردها می‌توان به مواردی از این دست اشاره کرد؛ استفاده از دستگاه‌های فرونشاندن گرد و غبار، کاشت گیاهانی که سریع رشد می‌کنند و جلوی فرسایش خاک را می‌گیرند و به حداقل رساندن توده‌های خاکی که منتشر کننده ریزگرد در هوا هستند.

کنترل صنایع به منظور به حداقل رساندن انتشار دود و گرد و غبار و در نظر گرفتن مکانی محصور برای دفع زباله‌های این صنایع یکی دیگر از این راهکارهاست. علاوه بر این در این کشورها حمل و نقل‌های سرپوشیده در خصوص موادی که احتمال ایجاد ریزگرد دارند در دستور کار قرار دارد.

از دیگر اقدامات این اتحایه می‌توان به مرطوب نگهداشتن سطح توده‌های خاکی با استفاده از آب یا مواد چسبنده بادوام ‌یا پوشاندن آنها با قیر، استفاده از حصارهای مناسب در برابر باد یا کاشت درختان بلند که از گرد و غبار محیط می‌کاهند، اشاره کرد.

کانادا

در کانادا نیز برای مقابله با ریزگردها اقدامات متعددی انجام شده مثلا مسئولان این کشور در صنایع خود برای حمل و نقل مواد، از نوار نقاله‌های پوشیده یا ناودان یا بازوهای تلسکوپی استفاده می‌کنند تا از مقدار انتشار گرد و غبار و ریزگردها تا حد زیادی کاسته شود.

علاوه بر این، فاصله بین محل کار و کامیون‌ها یا قطارهای باری را به حداقل رسانده‌اند، چراکه به این شکل از میزان انتشار ریزگردها تا حد قابل توجهی کم می‌شود. تخلیه و حمل و نقل مواد هنگام شرایط نامساعد آب و هوایی نیز در این کشور متوقف می‌شود. همچنین بشدت صنایع محصولات شیمیایی را کنترل می‌کنند و به منظور کاهش ریزگردها، قوانین محدودکننده‌ای برای آنها وضع کرده‌اند.

انگلستان

در انگلستان برای صنعت استخراج معادن، قوانین سختگیرانه‌ای به منظور کاهش ریزگردها در نظر گرفته شده است. آنها در زمینه ارزیابی علت پیدایش ریزگردها و کنترل صحیح آنها، برنامه‌ها و ارزیابی‌های جامعی انجام می‌دهند. از دیگر اقدامات این کشور در زمینه کنترل ریزگردها می‌توان به مشخص کردن فعالیت‌هایی که گرد و غبار تولید می‌کنند، اشاره کرد و به این شکل آنها دور کردن چنین فعالیت‌هایی را از مناطق حساس در دستور کار دارند.

ایالات متحده آمریکا

ایالات متحده برای کنترل ریزگردها در کشور خود دست به اقدامات متعددی زده است. ازجمله آنها می‌توان به این موارد اشاره کرد: آنها صنایعی را که گرد و غبار ایجاد می‌کنند بشدت تحت کنترل دارند و همچنین قوانینی برای محدود کردن گرد و غبار در مکان‌های ساخت و ساز وضع کرده‌اند.

تثبیت جاده‌ها و راه‌هایی که باعث تولید گرد و غبار می‌شود نیز یکی دیگر از اقدامات آنهاست. افزون بر این، حمل و نقل موادی که تولید گرد و غبار می‌کنند به صورت بسته و در شرایط آب و هوایی مناسب انجام می‌شود و رفت و آمد وسایل سنگین در جاده‌های خاکی محدود شده است.باید تاکید کرد در این جاده‌ها محدودیت سرعت از 50 تا 70 کیلومتر نیز در نظر گرفته شده است. در کنار این اقدامات افراد فعال در صنایع مختلف و حتی مردم عادی، درخصوص کنترل ریزگردها نیز آموزش می‌بینند.

منبع: pilbaraports.com.au

مترجم: نادیا زکالوند

نظر شما