شناسهٔ خبر: 22608175 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شرق | لینک خبر

واکنش تهران به بیانیه قاهره

به‌ جای بیانیه، کشتار هم‌نوعان عرب خود را متوقف کنید

صاحب‌خبر -

یک روز بعد از پایان نشست اتحادیه عرب در قاهره و انتشار پیش‌نویس بیانیه علیه ایران، مقامات ایرانی به آن واکنش نشان دادند؛ بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه، در واکنش به بیانیه پایانی نشست اتحادیه عرب گفت: «اینک که عربستان‌سعودی در اجرای سیاست‌های رژیم صهیونیستی برای تشدید اختلافات درون‌منطقه‌ای و انحراف ملت‌ها و دولت‌های اسلامی از ادامه اشغال فلسطین به‌عنوان مسئله اصلی امت اسلامی، با اعمال فشار و جوسازی‌های گسترده سیاسی و تبلیغاتی موفق شده بیانیه‌ای سراسر دروغ و تحریف به نام وزرای خارجه اتحادیه عرب صادر کند، جمهوری اسلامی ایران از دولتمردان عربستان‌سعودی دعوت می‌کند برای نتیجه‌بخش‌بودن این‌گونه بیانیه‌ها، هرچه‌سریع‌تر به تهاجم وحشیانه علیه هم‌نوعان عرب خود در یمن پایان دهند تا کودکان و زنان و غیرنظامیان یمن این‌گونه طعمه آتش کینه‌توزی آنها واقع نشوند». او افزود: «ایران همچنین از عربستان‌سعودی می‌خواهد به سیاست مبتنی‌بر فشار بر برادران عرب خود در لبنان و قطر و کل منطقه خاتمه دهد و با پایان‌دادن به لشکرکشی در بحرین اجازه دهد مردم این کشور با یکدیگر گفت‌وگو کنند و به یک ‌راه‌حل مسالمت‌آمیز برای حل بحران جاری دست یابند». قاسمی افزود: «سیاست ثابت جمهوری اسلامی ایران بر اساس روابط خوب با کشورهای منطقه تنظیم ‌شده و تلاش‌های گسترده در زمینه رویارویی با تروریسم و کمک به حل بحران‌ها و اعاده صلح و ثبات در منطقه از طریق مشارکت فعال در شکل‌گیری و تداوم روند آستانه و ارائه طرح‌هایی مانند طرح چهارماده‌ای صلح یمن و ابتکار گفت‌وگوی منطقه‌ای در همین چارچوب و با حفظ هدف‌گیری فوق انجام ‌شده است، اما متأسفانه این تلاش‌ها با سیاست معکوس مبتنی‌بر تشدید اختلافات و درگیری‌ها و کارشکنی عربستان‌سعودی مواجه شده و نتیجه‌بخشی کامل آن به تأخیر افتاده است». سخنگوی وزارت امور خارجه تأکید کرد: «راه‌حل مشکلات جاری در منطقه که بخش عمده آن نتیجه سیاست‌های عقیم عربستان‌سعودی است، صدور این‌گونه بیانیه‌های فاقد ارزش نیست، بلکه راه‌حل، دست‌برداشتن از دنباله‌روی از سیاست‌های رژیم صهیونیستی و پایان‌دادن به زورگویی و تغذیه تروریسم و پذیرش خواست ملت‌ها و دولت‌های منطقه برای نیل به استقلال و آزادی و رشد و پیشرفت و زندگی همراه با کرامت و عزت است».
متن بیانیه ضدایرانی نشست اتحادیه عرب چیست؟ 
ایران، حزب‌الله لبنان و حزب‌الله یمن سه موضوع محوری بودند که در نشست روز یکشنبه اتحادیه عرب بررسی شدند؛ بعد از پایان این نشست ضدایرانی، بیانیه منتشر شد. به گزارش «فارس» به نقل از «شبکه العربیه»، در بیانیه پایانی نشست وزرای خارجه اتحادیه عرب که از زبان «احمد ابوالغیط»، دبیرکل اتحادیه عرب، خوانده شد، ایران به دخالت و ناامن‌سازی در منطقه متهم شد. در بخشی از این بیانیه آمده است: «سخنان خصمانه و تنش‌آفرین ایران را محکوم می‌کنیم و دخالت‌های ایران موجب بی‌ثباتی در یمن شده است و ایران تمامی فرصت‌ها برای اعتماد‌سازی در جهان عرب را از دست داده است». این بیانیه مدعی شد که ائتلاف سعودی یک کشتی ایرانی حامل سلاح برای حوثی‌های یمن را توقیف کرده است و موشکی که ریاض را هدف قرار داد، ساخت ایران بود. ابوالغیط تأکید کرد: «نشست وزرای خارجه عربی هرگونه دست‌اندازی به امنیت عربستان‌سعودی را رد می‌کند و ایران از شبه‌نظامیان مسلح در چند کشور عربی حمایت می‌کند». دبیرکل اتحادیه عرب با بیان اینکه زمان خلاصی منطقه از خشونت و فرقه‌گرایی فرارسیده، مدعی شد که تهدیدات ایران تمامی خطوط قرمز را رد کرده و ایران تلاش دارد تا خنجری بر پهلوی عربستان و کشورهای عربی خلیج‌فارس باشد. در بخش‌های پایانی این بیانیه، ایران به درپیش‌گرفتن سیاست فرقه‌گرایی متهم شده که با توافق هسته‌ای قدرت یافته است. 
جابری‌انصاری: بیانیه قاهره با جوسازی عربستان منتشر شد
 حسین جابری‌انصاری، معاون عربی و آفریقایی وزارت خارجه، در مراسم ختم پدر سخنگوی وزارت خارجه، درباره نشست فوق‌العاده اتحادیه عرب در قاهره که منجر به صدور یک بیانیه ضدایرانی شد، گفت: «بیانیه صادره با فشار عربستان و جوسازی‌های گسترده سیاسی و تبلیغاتی این کشور به نام اتحادیه عرب منتشر شد؛ بیانیه‌ای که برخلاف سیاست بسیاری از کشورهای عربی درخصوص گسترش روابط با ایران است». معاون عربی و آفریقایی وزارت خارجه گفته است: «عربستان‌سعودی باید از حمایت از سیاست‌های صهیونیست‌ها در منطقه دست بردارد، به حمایت‌هایش از جریان‌های تروریستی پایان دهد و از تلاش‌هایی که در سطح منطقه و جهان برای حل بحران‌های جاری در حال انجام است، حمایت کند. اینها راه‌حل‌های شناخته‌شده‌ای است و عربستان‌سعودی نمی‌تواند با تکرار ادعاهای دروغین و تحریف واقعیت‌ها مسائل را به ‌پیش ببرد و با صدور بیانیه دروغین و تکراری با فشار عربستان اتفاقی نمی‌افتد». به گزارش «ایسنا»، جابری‌انصاری با بیان اینکه اگر عربستان در ادعاهای خود جدی است، باید به لشکرکشی خود در بحرین و یمن خاتمه دهد، گفت: «این کشور اگر بر ادعاهای خود در منطقه جدی است، باید به مداخلات خود در امور داخلی کشورهای منطقه و فشار به کشورهایی مانند قطر، لبنان، سوریه و عراق پایان دهد و از تروریسم به‌عنوان ابزاری برای پیشبرد خواسته‌هایش استفاده نکند». او افزود: «امروز سیاست‌های عربستان زمینه گسترش ناامنی و بی‌ثباتی در منطقه و جهان است و این امری مشخص است و با صدور بیانیه‌های دروغین و تکراری تغییری در واقعیت‌ها ایجاد نمی‌شود». کمال خرازی، رئیس شورای راهبردی روابط خارجی، هم‌ نشست اخیر اتحادیه عرب را «نمایشی» خواند و گفت: «اینها بیشتر نمایش است؛ نمایشی که به‌ جایی نمی‌رسد».
 عراق مخالف بود
وزارت خارجه عراق به بیانیه پایانی نشست وزرای خارجه عرب علیه ایران واکنش نشان داد. به گزارش «ایسنا» به نقل از دفتر رسمی وزارت خارجه عراق، احمد محجوب، سخنگوی رسمی وزارت خارجه عراق، در بیانیه‌ای اعلام کرد: «هيئت عراقی شرکت‌کننده در نشست اضطراری وزرای خارجه عرب در قاهره با متهم‌کردن مستقیم جمهوری اسلامی ایران و حزب‌الله لبنان به حمایت از تروریسم مخالف است و با دیگر کشورهای شرکت‌کننده موضعی متفاوت دارد و از نظر ما تعریف دقیق و واقعی تروریسم و تفکرات آن، چیز دیگري است و این امر باعث می‌شود تروریست‌ها اقدامات خود را توجیه کنند؛ زیرا طرف‌های سیاسی و بین‌المللی دیگری را شریک خود می‌دانند».
«محمد‌علی الحوثی» به نشست ضدایرانی اخیر اتحادیه عرب واکنش نشان داد. به گزارش «فارس»، رئیس کمیته عالی انقلاب یمن درباره نشست اخیر وزرای خارجه کشورهای عضو اتحادیه عرب اعلام کرد این نشست همان‌طور که انتظار می‌رفت، بی‌نتیجه بود. او در صفحه شخصی‌ خود در شبکه اجتماعی توئیتر نوشت: «همان‌طور که انتظار می‌رفت، نتیجه نشست وزرای کشورهای عربی صفر بود. فقط عربستان آمده بود که بگوید «ما دست‌بسته نمی‌مانیم». این مسئله نیز درخور توجه است که این کشور تنها به یمن، سوریه و عراق بسنده نمی‌کند». پیش از این نشست، رئیس کمیته عالی انقلاب یمن، گفته بود چرا برای ایران و دادن پیام به این کشور نیاز است که نشستی در این سطح برگزار شود؛ اما تجاوز به یمن به چنین نشستی نیاز ندارد. آنها از ایران می‌ترسند. 

برچسب‌ها:

نظر شما