شناسهٔ خبر: 22608155 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شرق | لینک خبر

دستاوردهای میزبانی لیگ جهانی والیبال نشسته

اصغر حسنوند- کارشناس والیبال نشسته

صاحب‌خبر -

والیبال نشسته یکی از رشته‌های سخت، اما پرطرفدار میان ورزش‌های معلولان در سراسر دنیاست که علاقه‌مندان فراوانی را از جامعه آماری معلولان به خود جذب کرده است. این ورزش هم‌زمان با برپایی اولین دوره بازهای پارالمپیک جدید «1988 سئول»، در آن بازی‌ها گنجانده شده و همواره از تماشایی‌ترین بازهای پارالمپیک به‌حساب می‌آید. سازمان جهانی پارا‌والیبال WOVD به‌عنوان متولی این رشته در کنار بازهای پارالمپیک برنامه و رویدادهای متنوعی مانند قهرمانی جهان، جام بین‌قاره‌ای و جام باشگاه‌های جهان را برای رشد و توسعه این رشته در بین‌ ملل مختلف تدارک دیده که جدید‌ترین برنامه آن، برگزاری اولین دوره لیگ جهانی این رشته است. این سازمان با ریاست جدیدش، بری کازنر، رئیس پیشین فدراسیون والیبال استرالیا که در سال 2017 در راستای تحقق شماتیک توسعه‌ای خود از برگزاری این رقابت‌ها در سال 2018 خبر داده، سرانجام با رایزنی و تعامل با فدراسیون ورزش جانبازان و معلولان، میزبانی اولین دوره این بازی‌ها را به کشورمان واگذار کرد. در این بازی‌ها که از 29 فروردین تا پنجم اردیبهشت 97 با حضور شش تیم برزیل، آمریکا، اوکراین، روسیه، آلمان و جمهوری اسلامی ایران به میزبانی شهر تبریز برگزار خواهد شد، انتظار می‌رود با توجه به ظرفیت‌های فراوان تبریز در امور شهری- ورزشی و مصادف‌شدن تاریخ برگزاری این بازی‌ها با انتخاب تبریز به‌عنوان «پایتخت گردشگری جهان اسلام در سال 2018»، شاهد برگزاری باشکوه و درخور ‌شأن آن از سوی جمهوری اسلامی ایران باشیم. پیرامون این مسابقات دو نکته اساسی وجود دارد که ضروری است به آنها اشاره شود: 

1- امروزه نظام جهانی ورزش شرایط و تعاریف ویژه‌ای را برای یکایک بازی‌ها وتورنمنت‌های مختلف در نظر می‌گیرد؛ یکی از ویژگی‌هایی که به لیگ‌های جهانی اعتبار فراوان می‌بخشد، وزن و جایگاه تیم‌های حاضر در آن رویداد است. بنابراین بر اساس معرفی تیم‌های حاضر در لیگ جهانی والیبال نشسته، حضورنداشتن بوسنی‌و‌هرز‌گوین، نایب‌قهرمان پارالمپیک ریو 2016، مصر، قهرمان آفریقا و سوم پارالمپیک ریو 2016 و چین، تیم دوم آسیا، اهمیت و جایگاه آن را به یک تورنمنت بین‌المللی تنزل داده است. دراین‌باره فدراسیون و سازمان جهانی والیبال معلولان باید با رایزنی و تلاش بیشتر و اعمال جنبه‌های انگیزشی فزون‌تر، زمینه را برای حضور تیم‌های صاحب‌نام و ارتقای کیفی این تورنمنت فراهم می‌کردند. 
2- اگر کسب میزبانی رویدادهای ورزشی را حاصل یک پروسه شامل رایزنی، نفوذ و اتکا به توانمندی‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری یک کشور در عرصه چندوجهی نظام بین‌الملل نوین برشماریم، برگزاری این بازی‌ها به میزبانی شهر تبریز به‌عنوان پایتخت گردشگری جهان اسلام، مسلما دستاوردهای اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و ورزشی را به‌همراه خواهد داشت که همگی از مؤلفه‌های محرک و بسط‌دهنده دیپلماسی عمومی در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران خواهند بود که اقدامی در ‌شأن و جایگاه کشورمان است. بنابراین ضمن تقدیر و تشکر از تلاش متولیان این تورنمنت، پیشنهاد می‌شود دیگر رشته‌های ورزشی دارای ظرفیت‌هایی مشابه، با گام‌های استوار و راستین در این حوزه، این موفقیت‌ها را تداوم بخشند. 

نظر شما