شناسهٔ خبر: 22607997 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: حوزه | لینک خبر

سیدحسن نصرالله:

آزادی البوکمال به معنای پایان کار داعش است

حوزه/ دبیرکل حزب الله لبنان تأکید کرد: تاریخ می تواند این مسئله را ثبت کند که آزادی شهر البوکمال به معنای پایان یافتن کار داعش است.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه» سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان در سخنرانی خود که دوشنبه شب انجام شد زلزله استان کرمانشاه در ایران و برخی از مناطق عراق را به رهبری معظم انقلاب، مراجع عظام قم، رئیس جمهور، دولت، مجلس، مردم و بازماندگان زلزله اخیر در کرمانشاه تسلیت گفت.

نصرالله گفت: زلزله ای که استان کرمانشاه در ایران و برخی مناطق عراق را در هم کوبید اما آثار ویرانگر این زلزله بیشتر در خاک ایران بود که منجر به قربانی شدن شمار زیادی از افراد و زخمی شدن تعداد زیاد دیگر و تخریب زیرساختها و ساختمانها شد. وظیفه من است که این عزا را تسلیت بگویم و احساسات و همدردی خود را با حضرت امام و رهبری آیت الله العظمی سید خامنه ای (دام ظله الشریف) و به مراجع گرامی در قم و ایران و جناب آقای حسن روحانی رئیس جمهوری ایران، دولت، مجلس و ملت ایران و بخصوص به ساکنان استان کرمانشاه و خانواده های قربانیان و مجروحان و کسانی که خانه هایشان را از دست دادند تسلیت عرض کنم.
و از خداوند متعال برای کسانی که رحلت کردند رحمت و برای مجروحان شفا و برای همگان صبر و امیدواری خواهانم. امیدوارم جمهوری اسلامی ایران بتواند این درد و رنج را پشت سر گذارد. همچنان (مصیبتهای) این زلزله را به همه برادران عراقی خود اعم از مرجعیت، رهبران، دولت و ملت این کشور و به خانواده های قربانیان این حادثه و به مجروحان و بازماندگانی که آسیب دیده اند تسلیت عرض می نمایم.

به شدت به الگوی همکاری میان ایرانیان در جهان عرب و اسلام نیاز داریم

سید حسن نصرالله تصریح کرد طبیعتا آنچه را ما در زلزله اخیر شاهد آن بودیم توجه ویژه مقام معظم رهبری و مسئولان جمهوری اسلامی ایران و حضور مستقیم رئیس جمهور و وزرا از روزهای اول زلزله در منطقه بود. امروز نیز شاهد حضور مستقیم حضرت امام خامنه ای در کرمانشاه و تعامل فعالانه دستگاههای دولتی بودیم و محبت های زیبای مردمی بودیم بگونه ای که کمکها تنها به دولت محدود نشد و ملت ایران به طور کامل در این کمک رسانی حضور داشتند و کاروانهای طولانی کمک رسانی را در تلویزیونها مشاهده می کردیم که عازم مناطق زلزله زده بودند.

ایران با این کار خود به جهانیان از ماهیت روابط میان ملت خود با وجود تنوع قومیتها و نژادها و وابستگی ها و گرایشهای مذهبی مختلف الگویی عرضه کرد و نوع رابطه میان کشور و ملت و بالعکس را نشان داد. این الگویی است که ما به شدت در جهان عرب و جهان اسلام به آن نیاز داریم.

تاریخ می تواند آزادی بوکمال را پایان دولت داعش بنامد

سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله لبنان در ادامه سخنان خود به آزاد سازی بوکمال پرداخت و گفت: اما در مورد نبرد بوکمال که قدری نیاز به توضیح دارد، زیرا براساس هر نوع معیار و شاخصی، موفقیت نظامی بزرگی بود. بوکمال آخرین شهری بود که داعش در سوریه در تصرف داشت بنابر این داعش هم اکنون هیچ شهری را نه در عراق نه در سوریه و نه در لبنان، در تصرف خود ندارد زیرا داعش به شهرهای لبنان هم چشم طمع داشت.
موضوع دوم اهمیت بوکمال به عنوان شهری مرزی و در گذرگاه القائم است. گذرگاه القائم گذرگاهی تاریخی و بین المللی است که از یک جهت در اختیار نیروهای سوری و در جهت دیگر در اختیار نیروهای عراقی است و اتصال بین آن دو تحقق یافت. این در حالی است که دولت آمریکا در همه ماههای گذشته تلاش می کرد که چنین اتفاقی به هیچ وجه نیافتد. مسئله سوم درمورد بوکمال این است که این پیروزی اتحاد سوریه را پس از نبرد حلب، دیر الزور و میادین تحکیم می کند، یعنی پایان نبرد در بوکمال این مسئله را به اثبات رساند که طرح تجزیه سوریه از بین رفت و هیچ آینده ای نخواهد داشت.

مسئله چهارم که باید به آن اشاره کنیم که در مجموعه موفقیتهای عراق و موفقیتهای سوریه می گنجد، پایان خلافت داعش است و ما امروزه می توانیم در لبنان، در سوریه و در عراق بگوییم که با آزادی بوکمال، دولت خلافت داعش سرنگون شد، البته این به معنای پایان سازمان داعش نیست. دولت داعش، دولتی خرافی و خیالی بود، یعنی هنگامی که آن را دولت خلافت می نامیم، دولت چیزی است که زیر بنا، سرزمین، شهرها، استانها، استانداران، فرماندهان، وزیران، وزارت خانه ها و غیره دارد. داعش به این معنی از بین رفت. البته آنان دولت بنا کردند و ولایت و امیران و وزیران و آموزش خاص در مدارس و پول مخصوص و غیر اینها ایجاد کردند اما از بین رفت. تاریخ می تواند آزادی بوکمال را پایان دولت داعش بنامد. این اهمیت موفقیت و پیروزی در بوکمال بود. بله سازمان داعش، تفکر داعش و گروههای وهابی و تروریستی داعش وجود دارند، در عراق در برخی بیابانها و در برخی مزارع و به طور قطع برخی از آنان در برخی شهرها و برخی روستاها پنهان شده اند و قصد دارند هسته هایی تشکیل دهند بنابراین تهدید همچنان باقی است، اما به عنوان گروهی تروریستی. داعش به عنوان دولت از بین رفت. عناصر داعش در برخی مناطق سوریه از جمله در اطراف فرات همچنان حضور دارند اما به عنوان یک دولت با پیروزی بوکمال به پایان رسید.

نخبگان و ملت های منطقه درباره حامیان داعش و کسانی که در مقابل داعش ایستادند تفکر کنند

سیدحسن نصرالله افزود: هنگامی که رهبران عراق و رهبران سوریه پیروزی نهایی بر داعش را اعلام کنند، ما نیازمند این هستیم که در نشستهایی، در گردهمایی هایی و در جلسات پژوهشی این موضوع را تجزیه و تحلیل کنیم، البته پس از برگزاری جشنهای پیروزی، زیرا پیروزی بسیار بزرگی است، پیروزی بر خطرناک ترین افرادی که دین محمد بن عبدالله (ص) را در بیش از 1400 سال، زشت نشان دادند. پیروزی ارزشهای انسانی و اخلاقی بر وحشیان و وحشی گری و خشونت شدید. این پیروزی از نظر فرهنگی، دینی، انسانی، نظامی، امنیتی، سیاسی و در هر سطح دیگری، بسیار بزرگ بود و باید دوباره یادآوری کنیم که مردم عراق، سوریه و لبنان و همه نخبگان و رهبران و ملتهای منطقه باید درباره اینکه چه کسانی داعش را به وجود آوردند، چه کسانی از داعش حمایت کردند، چه کسانی داعش را به کار گرفتند، چه کسانی داعش را واداشتند تا این همه کشتار تروریستی انجام دهد و در مقابل چه کسانی رویاروی داعش ایستادند، با داعش جنگیدند و شهیدانی تقدیم کردند تا داعش و کسانی را که پشت داعش ایستاده بودند شکست دادند تامل کنند و درباره آن تفکر کنند تا مبادا مومنان دوبار از یک سوراخ گزیده شوند.

آمریکا در نبرد بوکمال هر آنچه را که باید در حمایت از داعش انجام می داد، عملی کرد

دبیرکل حزب الله لبنان گفت: آمریکا در نبرد بوکمال هر آنچه را که باید در حمایت از داعش انجام می داد، عملی کرد و تنها کاری که نکرد شلیک گلوله به نیروهایی بود که در پی آزادسازی بوکمال بوده اند. در این زمینه به چند مثال بسنده می کنم، اول اینکه در منطقه شرقی رود فرات، یعنی در منطقه میان رود فرات و مرز عراق، داعش را پوشش هوایی داد. داعش در این منطقه به صورت علنی فعالیت می کرد، تجهیزات نظامی و خطوط امدادی داعش در این منطقه در امان بودند. نیروی هوایی آمریکا در این منطقه به بمباران این گروه اقدام نمی کرد اگر چه مدعی هستند در سوریه در حال مبارزه با داعشند، آمریکا همچنین به نیروی هوایی روسیه و سوریه اجازه نمی داد به این منطقه نزدیک شوند و حتی تهدید کرده بود اگر روسیه یا سوریه شرق فرات را بمباران کنند، نیروهای آمریکایی غرب فرات یعنی نیروهایی را که در پی آزادسازی بوکمال بودند بمباران خواهند کرد. بر این اساس داعش در شرق فرات در حمایت کامل هوایی آمریکا بود. دوم اینکه پهپادهای آمریکایی برفراز نیروهای هم پیمان ما که در پی آزادسازی بوکمال بودند به پرواز در می آمدند و اطلاعات دقیقی را به داعش می دادند تا داعش اهداف خاصی را گلوله باران کند. سوم در زمینه جنگ الکترونیک بود، و آن اینکه در تجهیزات الکترونیکی نیروهای مهاجم به بوکمال پارازیت ایجاد می کردند. با این حال داعش در بوکمال سقوط کرد. آمریکا همچنین برای خروج داعش از بوکمال به سمت مناطق شرقی رود فرات، حفظ جان عناصر داعش و خروج تجهیزات نظامی داعش از مناطق درگیری، همه نوع تسهیلات را برایشان فراهم کرد و حتی از عناصر داعش در مناطقی که در تسلط کردها یعنی نیروهای قسد (نیروهای سوریه دموکراتیک) است استقبال کرد. در پرانتز باید بگویم پیش بینی می کنیم فردا یا پس فردا باندهایی از داعش با نیروهای سوریه دموکراتیکی که تحت حمایت آمریکا هستند همراه شوند. موضوع دیگر اینکه بالگردهای آمریکایی در مناطق تحت تسلط داعش فرود می آمدند و فرماندهان و عناصر داعش را منتقل می کردند. انتظار آمریکا این بود که با چنین حمایت هایی، داعش در بوکمال تا آخرین نفس مقاومت کند و هجوم نیروهای سوری و هم پیمانانش به بوکمال با شکست مواجه شود. 

آمریکایی ها به دنبال زنده کردن و تقویت گروهک داعش هستند

 سید حسن نصرالله در ادامه سخنرانی خود درباره تحولات منطقه گفت: این موضوع را یادآورید که زمانی آمریکایی ها گفته بودند نابودی داعش به بیست و پنج تا سی سال نیازمند است و کمترین آن را گفته بودند که نابودی این گروه تا ده سال دیگر ممکن نیست ولی محور مقاومت در منطقه توانست در ظرف چند سال گروهک داعش را شکست دهد و این وضع یک رسوایی برای سیاست های آمریکاست. همچنان این کشور به سیاست حمایت از داعش و فریبکاری های خود ادامه می دهد و باید فریبکاری های آمریکا برای ملت های منطقه روشن باشد. چند روز پیش اردوغان رئیس جمهور ترکیه که متحد آمریکاست به صورت آشکارا این کشور را متهم کرد آمریکا از داعش حمایت مالی می کند ولی من می گویم حمایت آمریکا از داعش فراتر از مسائل مالی است ولی به اظهارات اردوغان بسنده می کنم. اردوغان رئیس جمهور یک کشور بزرگ است و وی در سخنرانی خود در برابر مردم گفت آمریکا تا این لحظه از داعش حمایت مالی می کند.
آمریکا همچنان بر استفاده از داعش اصرار دارد و خطر در این است که داعش در مرحله آینده بازتولید شود. بازتولید داعش به اسامی و اشکال جدید است تا این گروه ماموریت قدیمی را اجرا کند.
وی گفت: به یاد می آورید که بسیاری گفته بودند که اعراب در نشست خود با ترامپ در ریاض طرح هایی را برای نابودی داعش برای سال 2018 تدوین کرده بودند و ما می دانیم که هیچ کاری نکردند. ما در آن زمان به آنان گفته بودیم که این طرح ها خوب است. داعش در سال 2018 از بین نرفت و این داعش در حال حاضر به پایان کار خود رسید و تنها بقایای داعش باقی مانده است و باید این نبرد با تمام قوا ادامه پیدا کند. پیام من به همه رزمندگان و فرماندهان در محور عظیم جهادی این است که فکر نکنند پیروزی در عراق و سوریه در این لحظات به معنای پایان راه است. باید با همان شور و شوق و قدرت به کار ادامه داد تا بقایای داعش از بین برود چرا که داعش یک موجودیت سرطانی است و ممکن است دوباره ظاهر شود به ویژة آنکه آمریکایی ها به دنبال زنده کردن و تقویت این گروهک هستند تا محور مقاومت در منطقه هر چه بیشتر تضعیف شود و بنابراین جایز نیست به دلیل خوشحالی پیروزی غافل شویم و باید شبانه روز به این راه ادامه بدهیم.

ما سلاحی به یمن، بحرین، کویت و عراق ارسال نکردیم

دبیرکل حزب الله در بخش دیگری از اظهارات گفت: ممکن است که همه اعراب و مسلمانان به ویژه دو ملت لبنان و فلسطین اظهارات مقامات اسرائیلی را درباره روابط این رژیم با کشورها و مقامات عربی و همکاری های دوجانبه شنیده باشید. این موضوع درباره روابط اسرائیل و عربستان سعودی مطرح شده است و ریاض نیز این مسئله را تکذیب نکرده است.
وی بیان داشت: موشه یعلون که وزیر جنگ و رئیس سابق ارتش رژیم صهیونیستی و از نیروهای جنایتکار در این رژیم بوده به این مسئله اشاره کرده است که تصادفی نیست که عادل الجبیر آنچه را که به عربی می گوید ما به عبری می گوییم. درباره بیانیه نشست وزرای خارجه عرب به سه مسئله اشاره می کنم. نخست این که در یکی از بندهای این بیانیه آمده است شورای وزرای خارجه اتحادیه عرب حزب الله لبنانی تروریست را که از شرکای دولت این کشور است، مسئول حمایت از گروه های تروریستی در کشورهای عربی با استفاده از تسلیحات پیشرفته و موشک های بالستیک می داند.
این بند به این معناست که ما در لبنان موشک های بالستیک و تسلیحات پیشرفته را در منطقه توزیع می کنیم. وزرای خارجه ای که با این بیانیه موافقت کردند، این موافقت بر چه اساسی بوده است. آیا دلیل و مدرکی در این حمایت وجود دارد. واقعا خنده دار نیست. ما موشک و تسلیحات پیشرفته به کشورهای عربی صادر می کنیم؟. آیا این سخنان سخیف و بی ارزش و ضعیف نیست؟ مسئله برای این وزرا این است که حزب الله را متهم کنند. من به صورت رسمی این موضوع را تکذیب می کنم. حزب الله موشک های بالستیک، تسلیحات پیشرفته و حتی یک کلت به اعراب ارسال نکرده است. ما سلاحی به یمن، بحرین، کویت و عراق ارسال نکردیم. حزب الله هیچ موشک بالستیک و تسلیحات پیشرفته و کلت به هیچ کشور عربی ارسال نکرده است. بله ما در دو نقطه از سلاح استفاده کردیم که یکی در فلسطین اشغالی بود. ما این افتخار را داشتیم که موشک های کورنت را به نوار غزه ارسال کنیم و به این مسئله افتخار می کنیم و هر طرفی که ما را محکوم می کند خود به دلیل کم کاری خود محکوم است. در سوریه نیز با سلاح خود در حال مبارزه هستیم. بنابراین بندی که در این بیانیه وجود دارد سخیف و بی ارزش است.

سلاح مقاومت عامل اصلی تحقق ثبات و امنیت لبنان است

سید حسن نصرالله گفت: موضوع دوم مطرح شده توسط برخی از وزرای خارجه عرب در این نشست نظیر وزرای خارجه بحرین و عربستان سعودی این است که به لبنانی ها گفتند در صورتی که لبنانی ها نتوانند مسئله سلاح حزب الله را حل کنند، امنیت و ثبات این کشور با سلاح حزب الله تهدید می شود. مشخص نیست این افراد چه میزان اطلاعاتی درباره لبنان و منطقه دارند. این طرف ها به صورت مکرر به عبارت امنیت قومی عربی اشاره می کنند. من برای این وزرا و افکار عمومی یادآور می شوم که اشغالگران اسرائیل بزرگ ترین تهدید برای ثبات و امنیت لبنان هستند و همچنان این تهدید وجود دارد. مهم ترین عامل در آزاد سازی لبنان از اشغالگری اسرائیل و تحقق ثبات و امنیت در لبنان به دلیل حضور مقاومت و به عنوان بخشی از معادله طلایی ارتش، مقاومت و ملت لبنان است. حزب الله نیز ستون فقرات مقاومت است. بنابراین سلاح مقاومت عامل اصلی در تحقق ثبات و امنیت از طریق بیرون راندن اشغالگران اسرائیلی از لبنان است. همچنان لبنان با تهدیدات و اقدامات تحریک آمیز اسرائیل روبروست.
وی خاطرنشان کرد: آیا ارتش های عربی از لبنان در برابر اسرائیل حمایت کرده اند. دیروز یکی از مقامات ارشد امارات گفت حرف و حدیث ها درباره استفاده امارات از هواپیماهای آمریکایی علیه اسرائیل سخیف و بی ارزش است. همه می دانند این سخنان سخیف است. سلاح حزب الله و مقاومت عامل اساسی در استقرار ثبات و امنیت لبنان است و با استفاده از این سلاح با شبکه های اسرائیلی و تروریستی در لبنان مقابله می شود. مقاومت به همراه ارتش لبنان از این سلاح برای مقابله با داعش، و جبهه النصره و آزاد سازی سلسله شرقی استفاده کرده است. بنابراین اگر ثبات و امنیتی در لبنان وجود دارد، سلاح حزب الله عامل اساسی در استقرار ثبات و امنیت در این کشور بوده است. در صورتی که برخی از کشورهای عربی نگران ثبات و امنیت لبنان هستند، می توانند با رها کردن لبنان به این کشور کمک کنند. نباید این کشورها در امور لبنان دخالت کنند. در دو هفته گذشته شاهد دخالت آشکار در امور لبنان بوده ایم. نباید این کشورها عناصر تکفیری القاعده و غیره را که در مدارس وهابی خود آموزش دادند به لبنان اعزام کنند و به دنبال تحریک کردن اسرائیل برای حمله به لبنان نباشند و با این وضع است که لبنان از ثبات و امنیت برخوردار خواهد بود.
وی در ادامه گفت: لبنان رئیس جمهور، دولت، رئیس پارلمان و کابینه و اراده ملی قاطعی با وجود همه نوع اختلافات سیاسی دارد. لبنانی ها هرگز نمی خواهند به هیچ نوع شکلی از درگیری یا جنگ داخلی بازگردند. این اراده قاطع داخلی برای مقابله با هر نوع درگیری داخلی، ضامن ثبات و امنیت لبنان است. از کشورهای عربی انتظار می رود در امور لبنان دخالت نکنند و ما لبنانی ها برای شما تضمین می کنیم که امنیت و ثبات لبنان به عنوان الگویی در منطقه و جهان باقی خواهد ماند.

سعودی ها نمی خواهند بپذیرند که یمنی ها می توانند موشک بسازند 

مسئله سوم در این بیانیه درباره یمن بوده است. دلیل نشست وزرای خارجه عرب برای فلسطین نبوده است. دیروز شاهد تهدیدات آمریکا علیه فلسطین با بستن دفتر سازمان آزادیبخش در واشنگتن بودیم. آمریکا تشکیلات خودگردان فلسطین را تحت فشار قرار داده است تا به روند مذاکرات بازگردد. شهرک سازی در قدس و آواره کردن فلسطینیان از قدس ادامه دارد و این موضوعات دلیل برگزاری نشست وزرای خارجه عرب نبوده است. دلیل اصلی برگزاری این نشست این بوده است که یک موشک بالستیک بر فراز فرودگاه ملک خالد در ریاض منفجر شده است. این حادثه مصیبتی بود که باعث برگزاری نشست دیروز وزرای خارجه عرب شد. وزیر خارجه عربستان سعودی بارها در اظهارات و کنفرانس خبری های خود گفته که حزب الله این موشک را شلیک کرده و این موشک ساخت ایران بوده و این کشور این موشک را به یمن ارسال کرده و در اختیار انصارالله قرار داده است و نیروهای حزب الله این موشک را به سوی ریاض شلیک کردند. من به این مسئله در گذشته اشاره کردم ولی ظاهر برخی ها تکذیبه ما را درک نکردند. من به صورت قاطع این موضوع را رد می کنم. هیچ نیروی حزب الله لبنان ارتباطی با شلیک این موشک و موشک های سابق و آینده ندارد. مشکل در این است که برخی از مقامات سعودی مردم یمن را تحقیر می کنند. سعودی ها نمی خواهند این مسئله را بپذیرند که یمنی ها مردم شجاع و تیزهوش و با تجربه ای هستند که می توانند موشک بسازند. ساخت این موشک ها یک تولید یمنی است ولی سعودی ها نمی توانند این مسئله را درک کنند. باید عربستان تسلیم این واقعیت شود و دیگران را متهم نکند. مقامات ایرانی به قدر کفایت درباره این موضوع اظهار نظر کرده اند. ما در حزب الله نیز به صورت قاطع این اتهام را رد می کنیم. این اتهام مبتنی بر دلیل و مدرک نیست و این اتهام خلاف اوضاع میدانی است.

آیا امنیت یمن بخشی از امنیت ملی عرب نیست؟

سید حسن نصر الله دبیر کل حزب الله لبنان در ادامه سخنان خود تصریح کرد، می گویند گرد هم آمده ایم تا شلیک موشک به عربستان را محکوم کنیم، زیرا ریاض لرزید و ترسید اما سئوال من از افرادی که روز گذشته در قاهره گردهم آمدند و درباره امنیت ملی عربی نیز پرگویی کردند این است که آیا یمن کشور عربی نیست؟ آیا مردم یمن عرب نیستند؟ آیا امنیت یمن بخشی از امنیت ملی عرب نیست؟ به دور از دلایل و اسباب، واقعیتی در برابر ما قرار دارد و آن اینکه جنگی کورکورانه علیه کشور عربی به نام یمن بر پا شده است، کشوری که از خشکی، دریا و هوا محاصره شده است. موشکی شلیک شد و موضوعاتی مطرح شد که این موشک ساخت ایران است یا خیر؟ بیانیه های محکومیت صادر شده است اما جنگنده های سعودی، موشک های سعودی، بمب های سعودی، گلوله های سعودی هر روز و شب بر سر مردم یمن فرود می آید، خانه ها، بازارها، مساجد، بیمارستان ها، مدارس، دانشگاهها، شهرها، آبادی ها و همه جا بمباران می شود، دهها هزار شهید برجای ماند که بسیاری از آنان غیر نظامیان به ویژه کودکان و زنانند. حتی سازمان ملل متحد به این موضوع اشاره کرده است.

صدها هزار نفر به وبا دچار شده اند، میلیون ها نفر در معرض خطر ابتلا به وبا هستند، سازمان ملل متحد روز گذشته اعلام کرد اگر در چند هفته آینده محاصره یمن پایان نیابد ذخیره غذایی و دارویی این کشور به پایان می رسد و میلیونها نفر در معرض خطر مرگ قرار می گیرند. آیا دینی برای شما نیست؟ آیا این روند اخلاق عربی است؟ شهامت عربی است؟ شرافت عربی است؟ آیا قلب و وجدانی برایتان نیست؟ میلیون ها یمنی در معرض گرسنگی و مرگ قرار دارند اما بیانیه مشروح که هیچ، حتی کلمه ای را شاهد نیستیم. متاسفانه حتی در لبنان سخن گفتن از آنچه در یمن می گذرد و آنچه عربستان در این کشور انجام می دهد ممنوع است. دولت لبنان، با تهدید به سقوط مواجه است، مردم لبنان با تهدید به ناامنی و بی ثباتی مواجهند. گشودن این پرونده در جهان عرب و اسلام ممنوع است، در برابر آنچه که امروز در یمن می گذرد، ضمیر، وجدان، انسانیت و دین علمای دین، موسسات دینی، نهادهای دینی، تمامی اعراب، مسلمانان و نخبگان را خطاب قرار می دهیم و می گوییم آیا نباید فریادتان بلند شود؟. ما نمی خواهیم شما از عبدالملک الحوثی یا انصار الله یا کنگره ملی یا علی عبدالله صالح حمایت کنید، فقط از عربستان بخواهید این جنگ را متوقف کند. خرد کردن استخوان کودکان یمنی را متوقف کند، گرسنگی دادن به مردم یمن، وبا در یمن، محاصره یمن، کشتار جمعی و کشتارهای وحشتناک در یمن را پایان دهد و پس از آن به فکر راه حل سیاسی باشید.

تشکر ویژه سید حسن نصرالله از سردار قاسم سلیمانی

سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله لبنان در بخش دیگری از سخنان امشب خود درباره پیروزیهای تاریخی امروز در شهر بوکمال گفت: بعد از شکر و سپاس به درگاه خداوند متعال از مخلوقات نیز باید تشکر کرد که در راس این فهرست جمهوری اسلامی ایران قرار دارد. از رهبری این کشور گرفته تا ملت آن و به طور خاص در عرصه میدانی از این مرد بزرگ (سردار سلیمانی) که تاریخ بدون تردید نام او را ثبت خواهد کرد؛ تشکر می کنم. مردی که همه نبردها را از خط مقدم و نه از پشت جبهه مدیریت و فرماندهی می کرد. این جملاتی بود که ناگزیر باید با پایان نبرد بوکمال گفته می شد.

سید حسن نصر الله گفت: اجازه بدهید از فرماندهی بزرگ قدردانی و تشکر کنم. از فرمانده نیروی قدس در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی سرلشکر و برادر عزیز حاج قاسم سلیمانی که در بسیاری از نبردها حاضر بودند نه تنها در نبرد بوکمال، در این نبرد آخر با داعش و در شهری که این گروه به طور کامل بر آن تسلط داشت. این فرمانده بزرگ در این نبرد از همان روزهای اول حضور داشت. حتی قبل از تدارک این عملیات در صحنه حضور داشت و در عرصه میدانی همانطور که رسانه ها نیز گفتند حاضر بود و در خط مقدم جبهه بودند و ممکن بود در هر لحظه ای از لحظات به شهادت برسند. او بود که به طور مستقیم در میدان حضور داشت و فرماندهی می کرد و فرماندهان را هدایت و همه جزئیات را پیگیری می کرد. او بعد از شنیدن خبر درگذشت پدر گرامی اش به ایران رفت و در تشییع پیکر پدر راحل خود شرکت کرد و در مجالس عزاداری شرکت کرد و سریع به منطقه بوکمال برگشت و تا به امروز هم در آنجاست تا از پیروزی و موفقیت و دستاورد کامل اطمینان حاصل نماید.

ما وظیفه خود می دانیم از جانب خود و ملتهای منطقه از حاج قاسم سلیمانی و برادران ایرانی، حضرت آیت الله امام خامنه ای رهبری معظم، مسئولان جمهوری اسلامی، ملت ایران، سپاه پاسداران و تمامی جمهوری اسلامی تشکر کنیم. این کمترین وظیفه است. زیرا جمهوری اسلامی بود که در مبارزه با داعش در کنار عراقیها ایستاد و در کنار سوریه در مقابله داعش ایستاد. همچنین در کنار لبنان قرار گرفت. من قبلا نیز گفته ام ما هرچه قدرت و توانمندی داریم به لطف کمکهای جمهوری اسلامی ایران بوده است.

تشکر از گردانهای فاطمیون و زینبیون و دیگر رزمندگان
نصرالله در ادامه افزود: به همه فرماندهان، افسران و سربازان و رزمندگان اعم از ارتش سوریه و تشکلهای مردمی سوریه که در این نبرد حضور داشتند و همچنین به گروههای مختلف و متنوع مقاومت عراق، به برادران مجاهد در لشکر فاطمیون و برادران در لشکر زینبیون و برادران سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران و همه برادران خود تبریک و تهنیت عرض می کنم. همچنین به طور ویژه به فرماندهان حزب الله که شماری از آنها در نبرد بوکمال حضور داشتنند تبریک می گویم. همچنین به شمار زیادی از مجاهدین که در این نبرد حضور داشتند به همه آنها تبریک می گویم و از آنها سپاسگزاری می نمایم. به همه خانواده های شهدای حزب الله و خانواده های دیگر شهدای نبرد بوکمال هم تبریک و تسلیت عرض می کنم.

پس از اعلام پیروزی نهایی بر داعش در عراق درباره نیروهایمان تصمیم می گیریم

سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله لبنان در ادامه سخنان خود که مستقیم از شبکه المنار پخش شد گفت ما هفته گذشته شاهد آن بودیم که در خاک عراق، آخرین شهر و شهرستان عراقی از سیطره داعش آزاد شد یعنی شهر راوه و در پی آن دولت عراق اعلام کرد که داعش دیگر هیچ شهر و شهرستان یا ناحیه ای را در عراق در سیطره خود ندارد و باقی مانده های داعش به بیابانها یا زمینهای زراعتی در برخی شهرها فرار کرده اند و در نتیجه داعش به عنوان سازمان و قدرتی نظامی در عراق از میان رفته است. این موفقیت بزرگی است و نیروهای عراقی به مرزهای سوریه و عراق رسیدند و به گذرگاه القائم رسیدند و راوه پس از القائم آزاد شد و ما در انتظار اعلام پیروزی نهایی و پاکسازی کامل هستیم و همین روزها دولت عراق پیروزی نهایی و کامل بر داعش را اعلام خواهد کرد و این روز بعید نیست. البته بین نبردها در عراق و سوریه مشترکاتی وجود داشته است.
در مورد این موضوع به طور مشخص آْنچه به ما مربوط می شود، ما از آغاز توطئه داعش در عراق و با هماهنگی با برادران در دولت عراق در آن زمان و طرفهای مربوط در این کشور، شمار زیادی از فرماندهان و نیروهای جهادی خود را به عراق فرستادیم. بالطبع عراق نیازمند مبارزان جهادی نبود بلکه نیازمند فرماندهان عملیات، مربیان و کارشناسان بود و ما شمار زیادی از آنان را از همان آغاز فرستادیم و در رویارویی ها در سالهای گذشته، ما شماری شهید و زخمی دادیم و ما معتقدیم که کمک اندکی تقدیم کردیم. در سایه این نبردها ما در انتظار اعلام پیروزی نهایی هستیم و ما همراه برادران خود بازبینی می کنیم تا اگر نیازی به آنان در عراق نباشد، به دیگر میدانهای لازم بازگردند تا مقاومت را رهبری کنند. اما در مورد عراق موضوع مهم در مورد حزب الله این است که ماموریت با موفقیت به پایان رسید و ما پس از اعلام پیروزی درباره گامهای بعدی تصمیم خواهیم گرفت. البته این موضوع ربطی به نشست وزیران عرب ندارد بلکه ارتباط آن این است که داعش شکست خورد و سرنگون شد و دیگر نیازی به حضور فرماندهان و نیروهای جهادی حزب الله در عراق نیست.

همزمان شدن آزادی بوکمال با نشست اتحادیه عرب لطف الهی بود

سید حسن نصرالله در خصوص نشست روز گذشته وزرای خارجه عرب گفت: آنچه که روز گذشته در این نشست شنیدیم چیز جدیدی نبود. پیشتر نیز از وزرای کشور و وزرای خارجه کشورهای عربی چنین چیزهایی شنیده بودیم و البته جای نگرانی ندارد اگر چه چنین چیزهایی درباره اوضاع (جهان) عرب تاسف بار است. نکته عجیب که شاید اتفاقی باشد یا بتوان آن را لطف الهی نامید این بود که همزمان با لحظات و ساعاتی که نیروهای مجاهد در حال آزاد سازی بوکمال بودند و حزب الله نیز در میان آنها با قدرت اساسی و واقعی خود حضور داشت و در حال بیرون راندن داعش از بوکمال بودند - می دانید که داعش یعنی چه ؟ گروهی که جهان همگی در توصیف آن به عنوان یک سازمان تروریستی اتفاق نظر دارد - اینها (وزرای خارجه کشورهای عرب) دور هم جمع شده بودند تا حزب الله را به عنوان سازمان تروریستی معرفی کنند. در همین حال وقتی شاهدیم که ایران با حاج قاسم سلیمانی و سپاه پاسداران و همه حمایتهای لازم در نبرد بوکمال علیه داعش مبارزه می کند؛ می بینیم که آنها ایران را متهم می کنند که کشور حامی تروریسم است. شما در جنگ با داعش چه کردید؟
از حرف های خنده دار اخیر اینکه یکی از مسئولان سعودی گفته است عربستان در پیروزی بر داعش شریک است! آیا شما در یک نبرد هم حضور داشتید؟ یک نبرد که چه عرض کنم به قول ما لبنانیها اندازه به یک چشم دیده شدن هم نبودید. در کدام نبرد با داعش در منطقه شرکت کردید؟ افسران و ژنرالهایتان و فرماندهانتان کجا بودند. این از نظر من جزو تقدیرات عجیب خداوندی است و نمی تواند تصادفی باشد.
در این نبرد باید از تلاشهای نیروهای روسیه که نیروی هوایی آنها سهم عمده و بزرگی در این نبرد داشت تشکر کنیم علیرغم خطراتی که وجود داشت.

متهم کردن حزب الله، انصارالله و ایران به تروریسم ادامه مسیر آمریکاست

دبیر کل حزب الله لبنان در خصوص نشست روز گذشته وزرای خارجه عرب گفت: مسیر و روند اتهام به حزب الله، انصار الله و ایران و نسبت دادن آنها به سازمانهای تروریستی در واقع یک مسیر آمریکایی است. همه کسانی که طرح آمریکا را در منطقه با شکست روبرو ساختند و داعش یکی از مهمترین ستونهای اجرای این طرحها به شمار می رفت؛ مجازات خواهند شد و یکی از اشکال این مجازات این است که آنها در فهرست تروریسم قرار داده شوند و به عنوان تروریست تحت پیگرد قرار گیرند.
پیشتر نیز در عراق شاهد بودیم که آمریکاییها حاج ابومهدی مهندس معاون فرماندهی نیروهای بسیج مردمی را در فهرست تروریسم قرار دادند در حالی که این مرد از لحظات اولیه نبرد با داعش در میدان حضور داشته و از محوری به محور دیگر و از این جبهه به آن جبهه می رفته است. چند روز پیش هم شاهد بودیم که جنبش نجبای عراق و عصائب اهل الحق را در فهرست گروههای تروریستی قرار دادند و این لایحه گسترده تر خواهد شد تا تمام گروه هایی را که در شکست داعش دست داشتند در بر گیرد چرا که آنها بنیان مستحکم نیروهای بسیج مردمی عراق پس از فتوای مرجع دینی شریف در نجف اشرف به شمار می آیند.

تشکر از موضع گروه های فلسطینی در برابر بیانیه وزرای خارجه عرب 

اما موضوع پیش از پایان سخنرانی، موضوع فلسطین است، من از برادرانمان در گروههای فلسطینی که در برابر بیانیه وزرای خارجه عرب موضع گرفتند تشکر می کنم، بیانیه ای که حزب الله را سازمانی تروریستی دانست، من به گروههای فلسطینی می گویم خداوند همه شما را در مراحل آینده و کسانی که در قاهره تجمع خواهند کرد، یاری کند.
سید حسن نصرالله تاکید کرد: باید اشاره کرد هیجانی که امروزه در سطح رسانه ها بویژه از طریق برخی کشورهای عربی می بینیم، چه بسا پوششی برای اعلام روابط با اسرائیل و برداشتن گامهای سریع در جهت آن با هدف از بین بردن آرمان فلسطین است. مصاحبه پایگاه اینترنتی روزنامه سعودی ایلاف با آیزانکوت، رئیس ستاد ارتش دشمن صهیونیستی، اقدامی بسیار خطرناک و در چارچوب عادی سازی روابط با دشمن است، هر نوع سخن گفتن اسرائیل در مورد روابط کشورهای عربی و دولت سعودی با اسرائیل سخنی بسیار خطرناک است و در درجه نخست شما را در نظر دارد، فلسطینیان چه در سطح مقامات و چه در سطح گروههای فلسطینی، در معرض فشار های آمریکا و عربی قرار گرفته و قرار خواهند گرفت تا از حقوق خود عقب نشینی کنند به نفع آنچه معامله قرن نامیده می شود و در ادامه فلسطینیان یعنی مردم، مقامات و گروههای فلسطینی، در برابر چالشی بسیار بزرگ و خطرناک هستند. به آنان می گویم تنها اعتماد شما در درجه نخست باید به وحدت داخلی و اتحاد ملی باشد. اجازه ندهید اتحاد شما را از بین ببرند، اگر متحد باشید می توانید در برابر جهان بایستید و اگر دچار تفرقه شوید، فلسطین از دستان شما در معامله قرن از بین خواهد رفت.

منتظر بازگشت نخست وزیر هستیم

اما موضوع آخر درباره لبنان، بدون شک همه ما منتظر بازگشت نخست وزیر هستیم، زیرا نسبت به ما نخست وزیر مستعفی نیست، ما از هرگونه مذاکره و از هر بحثی که در کشور برگزار شود استقبال می کنیم. در دو هفته گذشته ما از شماری از مسئولان شنیدیم و برخی از آنان از جریان المستقبل بودند، این سخن را که حزب الله شروط سازش سیاسی را نقض کرده است و ما پاسخی به این سخن نداده ایم و امشب هم پاسخ نمی دهیم زیرا اولویت همچنان بازگشت رئیس سعد الحریری به لبنان بوده و هست و ما باید درباره مسائل مختلف مذاکره کنیم و از همه مواضع آگاه شویم و هر مسئله ای را به طور شفاف به مردم خواهیم گفت.
باید از موضع رسمی لبنان در برابر نشست وزیران خارجه عرب تشکر کرد، این موضع کشور لبنان است، تلاش ویژه ای که جبران باسیل وزیر خارجه لبنان به کار گرفت، ما از تلاش او تشکر می کنیم. ما همچنین باید از موضع برادرانمان در عراق تشکر کنیم، این دو موضع کاملا واضح بود و البته این در سطح رسانه ها مطرح شد و من از جزئیات مواضع دیگر کشورهای عربی اطلاع ندارم که چه موضعی داشته اند زیرا این نشست پشت درهای بسته برگزار شده است. در هر حال کسانی که از مدافعان امنیت ملی عربی دفاع می کنند، کسانی که از مدافعان کرامت عربی، امت عربی و مقدسات اسلامی و مسیحی دفاع می کنند، به همه کسانی که از آنان دفاع می کنند یا با موضع گیری و یا با سخن گفتن، از همه تشکر می کنم. به همین مقدار کفایت می کنیم و فقط یک نکته را بگویم به ویژه مایلم به همه اهل مقاومت بگویم که مسیر خود و راه خود را ادامه دهید، راه پیروزیهای بزرگ و تاریخی را ادامه دهید و البته هرگز بوکمال آخرین آنها نخواهد بود.

نظر شما