شناسهٔ خبر: 22607582 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مردم‌سالاری | لینک خبر

خبر

صاحب‌خبر -

شلیک پاکستان به مرز افغانستان
مقام‌های محلی در شرق افغانستان گفته‌اند که حملات توپخانه‌ای از خاک پاکستان به مناطق مرزی افغانستان، باعث آواره شدن بیش از ۲۰۰ خانواده شده است. به گزارش بی بی سی،در یک هفته اخیر حدود ۳۰۰ گلوله توپ از آن سوی مرز به مناطق شلتن، دانگام و مرور فرود آمده که به گفته آنها عامل شلیک این گلوله‌ها «نظامیان پاکستانی» هستند. هنوز منابع پاکستانی درباره اظهارات این مقام‌های محلی افغانستان اظهارنظر نکرده‌اند. کسانی که به دنبال این حملات از خانه‌های خود آواره شده‌اند، گفته‌اند که در روزهای سرد آخر پاییز با دشواری‌های زیادی مواجه شده‌اند. این نخستین بار نیست که مقام‌های افغان از حملات توپخانه‌ای از خاک پاکستان سخن می‌گویند. در سال‌های گذشته بارها این موضوع در محافل رسمی و رسانه‌ای افغانستان مطرح شده است. از حدود شش سال پیش مقام‌های افغان گفته‌اند که نظامیان پاکستانی مناطق مرزی در شرق و جنوب شرق افغانستان را بارها هدف حملات موشکی و توپخانه‌ای قرار داده‌اند. مقام‌های پاکستانی در مواردی این ادعاها را تکذیب کرده و در مواردی دیگر گفته‌اند که نظامیان این کشور برای سرکوب ستیزه‌جویان، آنها را در مناطق مرزی هدف توپخانه قرار داده‌اند.
 

هزینه‌های سنگین برگزیت برای بریتانیا
یک پژوهش در بریتانیا نشان داد که چطور رای مردم این کشور به خروج از اتحادیه اروپا آسیب‌های اقتصادی به همراه داشته و موجب کاهش ارزش واحد پول پوند و افزایش چشمگیر تورم شده است. به گزارش اسپوتنیک، محققان دریافتند که یک سال بعد از رای انگلیسی‌ها به بریگزیت در همه پرسی ژوئن ۲۰۱۶ واحد پول پوند این کشور حدود ۱۰ درصد از ارزش خود را از دست داده و در حالی که تورم در ژوئن ۲۰۱۶ در انگلیس معادل ۰.۴ درصد بود در اکتبر ۲۰۱۷ به ۳.۰ درصد رسیده است.
این پژوهش که از سوی مرکز عملکرد اقتصادی در بریتانیا انجام شده همچنین عنوان کرد که تا ژوئن ۲۰۱۷ بریگزیت در هر هفته به میزان ۷.۷۴ پوند به یک خانواده متوسط از طریق افزایش قیمت‌ها ضرر اقتصادی وارد می‌کند که میانگین سالانه این ضرر به ۴۰۴ پوند می‌رسد. طبق این پژوهش بریگزیت تاثیری منفی بر شاخص‌هایی نظیر نرخ تورم، نرخ تبادل ارزی پوند و همچنین میزان درآمد شهروندان در بریتانیا و استانداردهای زندگی آنها گذاشته است. در این تحقیق مشخص شد: افزایش تورم سبب کاهش رشد واقعی دستمزدها شده است. 

لغو سفر مقام بلندپایه آلمان به ریاض
روابط آلمان وعربستان سعودی روند تنش‌آمیزی را طی می‌کنند. دولت عربستان پس از فراخواندن سفیر خود در آلمان، سفر نماینده ویژه خود در امور یمن به برلین را نیز لغو کرد.  رهبری عربستان سعودی ژرفای ناخشنودی خود از موضع‌گیری اخیر وزیر امور خارجه آلمان را به نمایش گذاشت. قرار بود که در این روز نماینده‌  ویژه‌ی عربستان سعودی در امور یمن به برلین سفر کند و با مسئولان وزارت امور خارجه‌ی این کشور پیرامون وضعیت فاجعه‌بار یمن و چگونگی کمک‌رسانی به نیازمندان در این کشور جنگ‌زده، دیدار و گفت‌وگو کند. بامداد یکشنبه ریاض اعلام کرد که این ملاقات انجام نخواهد شد. روز شنبه عربستان سعودی سفیر خود را از برلین فراخوانده بود. 
گفته شد که این اقدام «برای رایزنی» درباره‌‌ اظهارات اخیر زیگمار گابریل، وزیر امور خارجه‌ آلمان انجام گرفته است. گابریل ضمن انتقاد به تلاش عربستان برای نفوذ در لبنان تاکید کرده بود که «ماجراجویی‌های» ماه‌های گذشته در لبنان «به سادگی و در سکوت» پذیرفته نخواهد شد.
ریاض سخنان گابریل را «نامناسب»، «غیرقابل توجیه» و «خطرناک» توصیف کرد.
 

نظر شما