شناسهٔ خبر: 22607513 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جام‌جم | لینک خبر

کتاب هلفونت درباره کنترل بنیادگرایی منتشر شد

کتابی از ساموئل هلفونت با عنوان «بازی‌های وهابی ـ اخوانی: آمریکا، کنترل بنیادگرایی اسلامی در حوزه تسنن» به قلم مهدی گلجان و سعید سعیدکلاتی ترجمه و منتشر شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش جام‌جم، «بازی‌های وهابی‌ـ اخوانی: آمریکا، کنترل بنیادگرایی اسلامی در حوزه تسنن» گزارشی است که ظاهرا برای مقامات ارشد پنتاگون، کنگره آمریکا و کادر ارشد رهبری سیاسی از جمله وزیر امور خارجه آمریکا و رئیس‌جمهور این کشور تهیه شده است.

این گزارش، نخستین بار به صورت رسمی روی سایت پنتاگون قرار گرفته است.

این کتاب را می‌توان یکی از خواندنی‌ترین آثار نوشته‌شده در حوزه اسلام سیاسی قلمداد کرد، البته چنانچه گلجان به عنوان یکی از ترجمان این اثر در مقدمه گفته است، هلفونت در تحلیل اسلام‌گرایی دچار کج‌فهمی‌هایی هم شده است بخصوص این‌که ارزیابی‌های او درباره سوریه و عراق منطبق با واقعیت نیست.

کتاب علاوه بر مقدمه و یادداشتی در توضیح اصطلاحات و تعاریف، در سه بخش تنظیم شده است؛ در بخش اول تاریخچه و زمینه بحث مورد توجه قرار گرفته است. بخش دوم، مفاهیم منطقه‌ای را مدنظر قرار داده و بخش آخر به تروریسم و جهاد پرداخته است. ساموئل هلفونت، نویسنده کتاب «القضاوی: اسلام و مدرنیته»، استاد مطالعات خاورمیانه دانشکده مطالعات خاور دور دانشگاه پرینستون آمریکاست. او همچنین در جنگ آمریکا علیه عراق به عنوان افسر اطلاعات در نیروی دریایی آمریکا خدمت کرده است.

مهدی گلجان، عوض هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس، پژوهشگر، نویسنده و مترجم متولد 1347 است. او دانش‌آموخته دکترا در رشته تاریخ معاصر، گرایش روابط سیاسی و بین‌الملل است. سید سعیدکلاتی نیز روزنامه‌نگار و پژوهشگر است.

این کتاب را بنیاد اندیشه اسلامی در 2000 نسخه و با قیمت 7000 تومان روانه بازار کتاب کرده است.

نظر شما