شناسهٔ خبر: 22607375 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مردم‌سالاری | لینک خبر

خبر

صاحب‌خبر -

تلاش ایران در راستای ثبات در افغانستان

فارس: وزیر خارجه کشورمان با اشاره به تلاش ایران در راستای ثبات در افغانستان بر مقابله با گسترش تهدیدات و خطر داعش در منطقه و از جمله این کشور تأکید کرد. «تادامیچی یاماموتو» نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور افغانستان پیش از ظهر روز گذشته (دوشنبه) با محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه دیدار و در خصوص مسائل افغانستان گفت‌وگو و تبادل نظر کرد. در این دیدار یاماموتو گزارش مبسوطی از اوضاع کنونی و امنیتی افغانستان و همچنین راه‌های مختلف تداوم گفت‌وگوهای صلح در افغانستان به منظور استقرار ثبات و امنیت در این کشور ارائه کرد. در این دیدار وزیر امور خارجه ضمن اشاره به همکاری‌های جاری بین کشورمان و افغانستان و لزوم افزایش شتاب این همکاری‌ها در عرصه‌های مختلف سیاسی و اقتصادی، بر اهمیت مقابله با گسترش تهدیدات و خطر گروه داعش در منطقه و از جمله افغانستان با توجه به شکست‌های اخیر این گروه تروریستی در کشورهای عراق و سوریه تأکید کرد. اعلام حمایت کشورمان از تلاش‌های دولت وحدت ملی افغانستان و سیاست جاری جمهوری اسلامی‌ایران در راستای ایجاد ثبات در این کشور و همچنین حمایت از تلاش‌های سازمان ملل در تمامی‌ابتکارات مربوط به استقرار صلح در افغانستان از جمله محورهای دیگر گفت‌وگوها در این  دیدار بود. ظریف همچنین آمادگی جمهوری اسلامی‌ایران به منظور همکاری نزدیک با سازمان ملل و دیگر کارگزاری‌های آن سازمان در تمامی‌حوزه‌های مورد انتظار در افغانستان را اعلام کرد و افزود: ایران خواستار ثبات در افغانستان بوده و تلاش ایران نیز در این راستاست.

سومین دور گفتگوهای سطح بالای ایران 
و اتحادیه اروپا در تهران آغاز شد

ایرنا: سومین دور گفت‌و‌گوهای سطح بالای جمهوری اسلامی‌ایران و اتحادیه اروپایی به ریاست سید عباس عراقچی و هلگا اشمید در تهران آغاز به کار کرد. ریاست این دور از گفت و گوهای سطح بالای جمهوری اسلامی‌ایران و اتحادیه اروپایی را سید عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه و هلگا اشمید دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا بر عهده دارند. استاورورس لامبرینیدیس نماینده ویژه حقوق بشر، استفانو ماترویسی مدیر کل توسعه همکاری‌های بین‌المللی و دومنیک ریستوری مدیر کل انرژی اتحادیه اروپایی اعضای تیم مذاکره کننده اتحادیه اروپایی در این گفت و گوها هستند. این نشست در ادامه دو دور گفت گوهای پیشین به ترتیب در تهران و بروکسل بعد از اجرایی شدن توافق هسته ای ایران و 1+5 صورت می‌گیرد.  در گفتگوهای مذکور موضوعات مورد علاقه طرفین درحوزه‌های مختلف مناسبات دوجانبه از جمله اقتصادی و تجاری، انرژی (انرژی هسته‌ای، نفت و گاز، برق و انرژی‌های تجدیدپذیر)، محیط زیست، حمل و نقل، حقوق بشر، آموزش عالی، تحقیقات و فن‌آوری و فرهنگی و همچنین آخرین تحولات منطقه‌ای مورد بحث و تبادل نظر قرار می‌گیرد. امروز  سه‌شنبه هم قرار است ادامه این گفت و گوها در قالب سمیناری با موضوع«همکاری‌های هسته ای: پیشرفت‌ها و چشم‌اندازها» با حضور هلگا اشمید و سید عباس عراقچی و بهروز کمالوندی در اصفهان برگزار شود. بعد از توافق هسته‌ای و در دوره پسابرجام، مبادلات تجاری دوجانبه شاهد رشد بوده است به طوری که در سال 2016 مناسبات تجاری نسبت به سال قبل، 79 درصد رشد داشته و ارزش مبادلات تجاری به رقم 13 ممیز 7 میلیارد یورو بالغ شده است. این ارقام کماکان در هفت ماهه اول سال 2017 روند صعودی خود را حفظ کرده و به رقم 11 و نیم میلیارد یورو بالغ گردیده است.  اتحادیه اروپا از مدافعان جدی توافقه هسته ای ایران و گروه1+5 است و به ویژه از زمان راهیابی ترامپ به کاخ سفید تلاش‌های گسترده‌ای برای حفظ این توافق انجام داده است به طوری که طی هفته‌های اخیر فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی،بوریس جانسون وزیر خارجه انگلیس برای رایزنی در خصوص مزایای برجام و تبعات کنار کشیدن از آن در کنگره آمریکا حضور یافتند و با سناتورهای آمریکایی گفت و گو کردند.  گفت و گوهای سطح بالای ایران و اتحادیه اروپایی در چارچوب بیانیه مشترک محمدجواد ظریف، وزیرامور خارجه و فدریکا موگرینی، نماینده عالی سیاست خارجی و امنیتی اتحادیه اروپا برگزار می‌شود.

اولین سفیر شیلی در تهران 
پس از پیروزی انقلاب اسلامی

ایسنا: اولین سفیر شیلی در ایران بعد از انقلاب اسلامی‌ از سوی رییس‌جمهور این کشور معرفی شد. میچله باچلت رییس‌جمهور شیلی، ایگناسیو یانوس مانسیا را به عنوان سفیر شیلی در ایران معرفی کرد. بر اساس این گزارش، مانسیا اولین سفیر شیلی در تهران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی‌خواهد بود. سفیر شیلی در تهران  پیش از این ریاست دپارتمان سازمان ملل و واحد شورای امنیت سازمان ملل در وزارت خارجه این کشور را برعهده داشته است‌.‌ او همچنین مدتی در سمت  نمایندگی دائم شیلی در سازمان‌های بین المللی دریانوردی و همچنین هماهنگ کننده سیاسی  شیلی در شورای امنیت سازمان ملل متحد بوده است . شیلی در ماه‌های پایانی سال 1394 بعد از 35 سال سفارت خود را در تهران بازگشایی  و پس از مدتی نیز کاردار موقت جهت انجام ماموریت به تهران اعزام کرد. بر اساس این گزارش، در سال 1359 پس از روی کار آمدن دیکتاتوری پینوشه، وزیر امور خارجه وقت ایران در یادداشتی به سفارت شیلی در تهران خواستار تعطیلی این سفارت شد و ارتباط دو کشور قطع گردید.

وزیر صهیونیستی از «تماس محرمانه» با سعودی‌ها علیه ایران خبر داد

ایلنا: وزیر انرژی رژیم صهیونیستی اعلام کرد که تل‌آویو از مدتی پیش با ریاض بر سر «نگرانی مشترک از ایران» در تماس‌های محرمانه بوده است. «یووال اشتاینیتز» وزیر انرژی اسرائیل، روز گذشته در گفت‌وگویی رادیویی اعلام کرد که تل‌آویو از مدتی پیش با عربستان سعودی بر سر «نگرانی مشترک از ایران» در تماس‌های محرمانه بوده است. این سخنان اشتاینیتز نخستین اظهارات علنی یک مقام رسمی‌در خصوص تماس‌های محرمانه اسرائیل با سعودی‌ها توصیف کرده است. اشتاینیتز در این گفت‌وگوی رادیویی تأیید کرد که اسرائیل با «دولت‌های مسلمان و عرب بسیاری در تماس محرمانه بوده است.» اشتاینیتز گفت: «اسرائیل به خاطر این تماس‌ها شرمنده نیست بلکه این معمولا طرف‌های مقابل هستند که خواهان محرمانه نگاه داشتن این روابط هستند... از نظر ما این ارتباط‌ها مشکلی ندارد؛ اما زمانی که مناسبات متحول می‌شود، ما به خواسته طرف‌های مقابل برای نگاه داشتن تماس‌ها در پشت پرده احترام می‌گذاریم؛ چه عربستان سعودی باشد؛ چه کشورهای عرب و مسلمان دیگر.» این وزیر اسرائیلی افزود که اسرائیل همچنین می‌کوشد که مانع از تثبیت حضور نظامی‌ایران در سوریه شود و برای این هدف «از کمک کشورهای عرب برخوردار شده است.» وزیر انرژی رژیم صهیونیستی همچنین گفت که کشورهای عربی شریک تلاش‌های اسرائیل در اقدام علیه توافق هسته‌ای با ایران، بوده‌اند.

تکرار ادعاهای ضدایرانی الجبیر

برنا: وزیر خارجه سعودی در سخنان خود در نشست اتحادیه عرب، اظهارات ضد ایرانی خود را تکرار کرد. «عادل الجبیر» وزیر خارجه سعودی در سخنان خود در نشست وزرای خارجه اتحادیه عرب، با تکرار اتهام‌های خود علیه ایران گفت:‌  دلیل حضور در این نشست این است که ما خطر موشک‌های ایران را درک کرده‌ایم. وی مدعی شد: «موشک بالستیکی که به ریاض شلیک شد، بیانگر تجاوزهای ایران از طریق حوثی‌ها است». الجبیر در ادامه اظهارات ضد ایرانی خود افزود: «ما باید برای جلوگیری از سیاست‌های خصمانه ایران، مسئولیت‌پذیر باشیم». وزیر خارجه سعودی در ادامه مدعی شد که رفتارهای خصمانه ایران باعث شده است که جامعه بین‌الملل ایران را اولین کشور حامی‌تروریسم در جهان اعلام کند. وی در ادامه اظهارات سخیف خود افزود: «ایران سیاست ترور دیپلمات‌ها و روی کار آوردن مزدوران خود در منطقه مانند حوثی‌ها و حزب‌الله را در پیش گرفته است». الجبیر گفت: «باید تصمیم قاطعانه‌ای برای مقابله با تجاوزهای ایران به امنیت ملی عربی گرفته شود». نشست فوق‌العاده وزرای خارجه اتحادیه عرب به درخواست عربستان سعودی و با موافقت امارات، بحرین، کویت و به منظور مقابله با آنچه که «دخالت‌های ایران در امور داخلی کشورهای عربی» خوانده می‌شود، برگزار شده است.

نظر شما