شناسهٔ خبر: 22607357 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مردم‌سالاری | لینک خبر

خبر

صاحب‌خبر -

لایحه جدیدی برای تغییر ساختار دولت 
ارائه نشده است

ایلنا: معاون پارلمانی رئیس‌جمهور تاکید کرد: دولت لایحه جدیدی برای ساختار دولت ارائه نداده است و ما همچنان لایحه تفکیک سه وزارتخانه را پیگیری می‌کنیم.حسینعلی امیری درباره انتشار اخباری مبنی بر توافقات صورت گرفته در جلسه سران قوا برای تغییر و تحول در ساختار هیات دولت گفت: من از مفاد مذاکرات میان روسای سه قوه اطلاعی ندارم. اینکه چه گفت‌وگوهایی میان روسای سه قوه صورت گرفته است، موضوعی است که به خود روسای قوا مربوط می‌شود.وی ادامه داد: آقایان نیز درخصوص مباحث مطرح شده در جلسه سران قوا توضیحاتی داده‌اند و اطلاع‌رسانی لازم صورت گرفته و من نمی‌توانم از سوی آنها سخن بگویم.معاون پارلمانی رئیس‌جمهور درخصوص آخرین پیگیری‌های صورت گرفته برای لایحه تفکیک و ادغام برخی وزارتخانه‌ها اظهار داشت: موضوع تغییر ساختار دولت موضوعی است که از پیش هم اطلاع‌رسانی کردیم. دولت در این باره لوایحی به مجلس شورای اسلامی داد و این لایحه در کمیسیون‌های پارلمان مطرح و در دست بررسی است.امیری تاکید کرد: دولت لایحه جدیدی برای تغییر ساختار دولت ارائه نداده است و ما همچنان همان لایحه را پیگیری می‌کنیم.همچنین محمدباقر نوبخت در گفت‌وگویی در پاسخ به این سوال که آیا در جلسه سران قوا تصمیمی برای تغییر در ساختار دولت و تفکیک و ادغام وزارتخانه‌ها گرفته شده است، انجام این توافق در جلسه سران قوا را تکذیب کرد.

امکان ورود پلیس‌بین‌الملل به پرونده خاوری 
بعد از جلسه غیابی

خانه ملت: ملکشاهی با اشاره به امکان ورود پلیس‌بین‌الملل به پرونده خاوری بعد از جلسه غیابی، گفت: دادگاه در این جلسه باید فرصت زمانی توقیف اموال و بازداشت را مشخص کند. ا‌للهیار ملکشاهی در خصوص محاکمه غیابی «محمودرضا خاوری»، گفت: صدور رای غیابی منتهی به حکم امکان ورود پلیس بین‌الملل به این پرونده خواهد شد. نماینده مردم کوهدشت در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: دادگاه برای توقیف و بازگشت اموال و بازداشت «محمودرضا خاوری» نیز باید فرصتی را ضمن صدور حکم در نظر گیرد تا در این برهه زمانی این پرونده تعیین تکلیف شود. وی افزود: پیش از این پلیس بین‌الملل به جهت عدم صدور حکم قطعی دادگاه و عدم وجود قرارداد استرداد مجرمین بین ایران و کانادا ورودی به پرونده نداشت. ملکشاهی ادامه داد: خاوری متهم ردیف اول پرونده اختلاس 3هزار میلیارد تومانی است و پیشتر از اینها می‌بایست پرونده آن تعیین تکلیف شود. رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: بعد از ارجاع به اجرای احکام، حکم به پلیس بین الملل اعلام می شود تا از این طریق شرایط دستگیری وی در هر کشوری تعبیه شود.

شفاف‌سازی به نفع فراکسیون امید است

ایسنا: یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب با اشاره به اینکه انتشار اسامی فراکسیون امید به نفع خود این فراکسیون و اصلاح‌طلبان است،گفت: شفاف‌سازی به نفع فراکسیون امید است.عبدالله ناصری درباره انتشار اسامی اعضای فراکسیون امید، اظهار کرد: من با هر حرکت سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی غیرشفاف به تمام معنا مخالفم بنابراین معتقدم که یک آگهی مناقصه در بخش اقتصادی چه اسامی فراکسیون امید باید شفاف در معرض نگاه همگان قرار بگیرد. متاسفانه یک ویژگی عمومی در کشور وجود دارد که ملکه رفتاری ما شده و آن هم پنهان‌کاری است و این یکی از ویژگی‌های عمومی ایرانیان است که البته امری مذموم و ناپسند است. کنش‌گران سیاسی و اجتماعی برجسته باید با این ویژگی که در سطوح مختلف کشور وجود دارد مقابله کنند.وی در ادامه در پاسخ به این پرسش که آیا انتشار اسامی فراکسیون امید، کمکی به اصلاح‌طلبان می‌کند، خاطرنشان کرد: من معتقدم کمک کردن یا نکردن آن هیچ فرقی نمی‌کند. مهم این است این باور غلط یعنی پنهان‌کاری در جامعه سیاسی ما از بین برود. ممکن است انتشار این اسامی هزینه‌هایی هم داشته باشد ولی کسی که وارد عرصه سیاسی می‌شود باید هزینه‌های آن را هم پرداخت کند. معاون اول رییس‌جمهور پیشین به حدود 170 نماینده مجلس پول داده بود تا آنها برای انتخابات هزینه کنند. بسیاری از شخصیت‌های سیاسی از جمله اصلاح‌طلبان گفتند که باید این اسامی منتشر شود حتی اگر یک نفر از آنها اصولگرا بوده و 169 نفر اصلاح‌طلب باشد اما فردی که این پول‌ها را داده بود راهی زندان شد و هیچ وقت این اسامی منتشر نشد. این عضو بنیاد باران با اشاره به اینکه ساده‌ترین نتیجه این عمل بی‌اعتمادی جامعه به ارگان‌های حکومتی است، تصریح کرد: در جریان کمک‌رسانی به زلزله‌زدگان کرمانشاه این بی‌اعتمادی را دیدیم. مردم بیش از آنکه به نهادهای رسمی اعتماد کنند به نهادهای مدنی و شخصیت‌های مرجع اعتماد کردند. باید از اینکه اعتماد مردم به نهادهای حاکمتی یا حکومتی کم شده است درس عبرت گرفت. دلیل آن هم این بوده که باور مردم این است که نهادها حکومتی هیچگاه با آنها شفاف نبودند.
این فعال سیاسی اصلاح‌طلب همچنین در پاسخ به این پرسش که چرا تاکنون اسامی فراکسیون امید منتشر نشده است، گفت: من نمی‌دانم زیرا در فراکسیون حضور ندارم اما به عنوان یک شهروند اصلاح‌طلب هیچ توجیهی نمی‌توانم  بیاورم و خود را قانع کنم که این اسامی منتشر نشود. نمی‌دانم چه نگرانی از این مساله وجود دارد و دوستان فراکسیون امید چه توجیه قانع‌کننده‌ای برای خود دارند.

نظر شما