شناسهٔ خبر: 22607298 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جام‌جم | لینک خبر

واردات بذر سیب‌زمینی به ایران

در چند سال اخیر شاهد وفور سیب‌زمینی‌ در کشور و حتی دفن آن بوده‌ایم، درحالی که واردات بذر سیب‌زمینی به کشورمان همچنان ادامه دارد.

صاحب‌خبر -

در همین ارتباط، براساس آمارهای منتشرشده از سوی گمرک طی چهارماهه ابتدای سال جاری روند واردات بذر سیب‌زمینی روبه افزایش بوده است.

علی نیلی، دبیر انجمن ملی سیب‌زمینی ایران درباره افزایش واردات بذر سیب‌زمینی به جام‌جم گفت: اصولا سیب‌زمینی محصولی است که سال‌های دور از آمریکای لاتین به ایران وارد شده است. به همین دلیل بذر این محصول نیز باید وارد شود، اما نباید صرفا بر واردات این بذر سرمایه‌گذاری کنیم، چون دانش و تخصص داخلی آن کاملا وجود دارد.

نیلی با اشاره به این‌که ایران هم‌اکنون نیازمند ارقام خاصی از بذور مختلف سیب‌زمینی ـ مینی تیوبر ـ است، افزود: بسته به کاربرد سیب‌زمینی نهایی این ارقام باید تولید و مورد استفاده قرار گیرد. به عنوان مثال سیب‌زمینی مخصوص آب‌پز کردن، سیب‌زمینی برای سرخ کردن، سیب‌زمینی برای تولید نشاسته، تولید چیپس و...

این کارشناس کشاورزی تاکید کرد: با توجه به تغییرات اقلیمی و آب و هوایی ایران اکنون باید برای ارقام زودبازده و کم‌آب، سرمایه‌گذاری شود به این دلیل که 150 هزار هکتار سطح زیر کشت با تولید تقریبا پنج میلیون تن سیب‌زمینی با استفاده از ارقام دارای شرایط یادشده می‌تواند ارزش افزوده بالاتری برای کشاورزان ایجاد کند. دبیر انجمن ملی سیب‌زمینی ایران درباره میزان نیاز ایران به بذر سیب‌زمینی گفت: براساس سطح زیر کشت و میزان تولید، ایران حداکثر 500 هزار تن بذر سیب‌زمینی نیاز دارد که از این میان چیزی حدود 700 تا 800 تن از طریق واردات تأمین می‌شود.

وی با تاکید بر این‌که تخصص و دانش بسیار بالایی در ایران برای تولید بذر وجود دارد، افزود: اگر برنامه‌ای دقیق و مدون برای تولید بذور مختلف سیب‌زمینی با استاندارد بالا داشته باشیم و آن را به کشورهای دیگر صادر کنیم، ارزش افزوده‌ای حدود سه برابر صادرات خود سیب‌زمینی خواهیم داشت.

نیلی در ادامه تصریح کرد: مصر امروز به عنوان یکی از واردکنندگان بزرگ بذر سیب‌زمینی است که پس از کشت محصول نهایی یا محصولات جانبی را به دیگر نقاط جهان صادر می‌کند، به همین دلیل بازار بذر سیب‌زمینی با کیفیت بالا همواره وجود دارد.

این مقام صنفی معتقد است اگر بخواهیم در بخش تولید بذور مختلف سرمایه‌گذاری کنیم، با در نظر گرفتن این‌که این کار حداقل 15 سال زمان لازم دارد باید شرایط مالکیت معنوی و لیسانس‌های موجود را هم مدنظر داشته باشیم و در صورت لزوم حقوق مالکیت آنها را به صاحبانش بپردازیم.

نظر شما