شناسهٔ خبر: 22607289 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جام‌جم | لینک خبر

یادداشت

اراده جمعی برای نجات صنعت پوشاک

با درنظر گرفتن فرمایش‌های مقام معظم رهبری که تاکید کرده‌اند، آنچه را که داخل ایران تولید می‌شود، نباید وارد کرد، لازم است درباره وضعیت صنعت پوشاک کشورمان و ممانعت از واردات بی‌رویه و قاچاق پوشاک خارجی، برنامه‌ریزی و دقت عمل بالاتر صورت ‌پذیرد. بررسی آمار قاچاق در صنعت پوشاک، طی چند سال اخیر با وجود تاکیدات چندباره مقام معظم رهبری، بیانگر آن است که هنوز اراده‌ای جدی میان مسئولان و سیاستگذاران این صنعت برای مقابله با پدیده شوم قاچاق وجود ندارد، چون با وجود اجرایی شدن طرح‌ها و برنامه‌های مختلف نهادهای مسئول همچنان محصولات خارجی عمدتا قاچاق یکه‌تاز بازار پوشاک ایران است.

صاحب‌خبر -

به عنوان مثال، دولت برای مدیریت واردات و کاهش قاچاق، چندی پیش با پایین‌ آوردن تعرفه واردات به جای این که منافع تولید‌کنندگان را در نظر بگیرد، تنها به حجم درآمدهای خود در کنار صعودی شدن میزان واردات پوشاک افزود، چون همان واردکنندگان غیرقانونی با استفاده از این فرصت، اقدام به واردات کالایی کردند که در ایران امکان تولید داشت.

حال سوال اینجاست که با درنظر گرفتن شرایط نگران‌کننده صنعت پوشاک در کشور و تعطیلی روز افزون واحدهای تولیدی چه کار باید کرد و چطور باید از صنعت پوشاک به شکل واقعی حمایت کنیم؟

1ـ همکاری گسترده و دقیق نهادهای مربوطه و تصمیم‌گیرنده درباره تولید و واردات پوشاک براساس منافع ملی ایران نه منافع گروهی خاص.

2 ـ حذف کامل هرگونه رانت یا امضای طلایی در میان معاونت‌ها و مدیریت‌های میانی سازمان‌هایی که می‌توانند در روند اجرای سیاست‌های مدیریت واردات تاثیرگذار باشند.

3 ـ استفاده از تجارب نهادهای انقلابی همچون سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در مقابله با قاچاق کالا؛ چون این نهاد ثابت کرده در راستای مقابله با تخلف، بسیار جدی است.

4 ـ افزایش درآمد دولت از محل افزایش واردات قانونی پوشاک را با استفاده از سیستم‌های مشخص مالی در صندوق یا نهادی همچون تعاونی‌های تولیدی جمع‌آوری و برای توسعه و ارتقای تولید واقعی در صنعت پوشاک هزینه کنیم تا با این روش، زمینه تقویت قدرت رقابت تولیدی‌های ایرانی را با محصولات خارجی مهیا کنیم و در نهایت، شاهد کاهش معنادار واردات پوشاک باشیم.

مجتبی درودیان

رئیس اتحادیه پیراهن دوزان تهران

نظر شما