شناسهٔ خبر: 22607271 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ابتکار | لینک خبر

«ابتکار» از احتمالات و سرنوشت رئیس دولت دهم گزارش می‌دهد

پایانی باز برای احمدی نژاد

صاحب‌خبر - زهره احدی – گروه سیاسی: روزهایی که تمام توجهات
به سوی زلزله کرمانشاه بود احمدی نژاد باردیگر توانست توجهات را به سوی خود جلب کند. رئیس دولت دهم به نشانه اعتراض به شرایط موجود در حرم شاه عبدالعظیم بست نشینی کرد و سخنرانی تندی در رابطه با مسئولان اصلی کشور داشت. البته این فرد به اعتراض خود پایان داده است اما سوالی که مطرح می شود این است که چرا مسئولان در رابطه با احمدی نژاد و اطرافیانش اقدامی را صورت نمی دهد.
پیش از ماجرای بست نشینی، در دوره ای که احمدی نژاد در عرصه سیاست جایگاهی ندارد، این فرد چندین بار توانست توجهات را به سوی خود جلب کند. وی در دوران انتخابات ریاست جمهوری دولت دوازدهم، دادگاه اطرافیانش و حواشی این دادگاه‌ها مانند ماجرای زنبیل مورد توجه قرار گرفت که در نهایت نیز به ماجرای بست نشینی در حرم ختم شد. موضوعی که باعث شد سوالاتی در افکار عمومی ایجاد شود که بیشتر حول رویکرد قوه قضائیه در قبال وی بود. زیرا احمدی نژاد صراحتا در صحبت‌های خود با خانواده لاریجانی مخالفت کرد و مسیر خود را از آن ها جدا دانست. در همین خصوص داریوش قنبری فعال سیاسی اصلاح‌طلب در گفت و گو با «ابتکار» در رابطه با اقدامات اخیر احمدی نژاد عنوان کرد:« رفتار احمدی نژاد در روزهای اخیر به هیچ عنوان صحیح نبود. وی در شرایطی که بخش هایی از کشور در اثر فعالیت‌های نادرست وی ویران شده به جای همدردی با مردم
آسیب دیده و داغدار به مسائل دیگری پرداخت. در این میان، نحوه برخورد مقامات با این فرد نیز با قوانین سازگاری ندارد. چراکه همه باید در برابر قانون موقعیت یکسان و برابری داشته باشند. اما در مورد خاصی مانند احمدی‌نژاد شاهد این هستیم که فرد متهم به جای حضور در دادگاه، آزادانه در برابر مقامات عالی کشور ایستادگی می کند و در تلاش است تا با استفاده از روش‌هایی دیگر قانون را دور بزند و خود و اطرافیانش را دارای مصونیت سیاسی می داند.»
اما علاوه بر اظهارات قنبری برخی از فعالان و تحلیلگران سیاسی بر این باورند که محمود احمدی نژاد صرفا به دنبال این است که
توجه ها را به خود جلب کند و به نوعی در یادها و عرصه سیاسی باقی بماند. جهانبخش خانجانی عضو حزب کارگزاران سازندگی از همین دست تحلیلگران است . او در گفت‌وگو با «ابتکار» در خصوص
احمدی نژاد اظهار کرد: «اولین مسئله‌ای که در‌خصوص احمدی نژاد وجود دارد این است که این فرد می خواهد در یادها بماند. با این اصل و منطق علت بخشی از اقدامات وی روشن می شود. این فرد می خواهد در صحنه حضور داشته باشد و فراموش نشود. اما چرا نباید فراموش شود؟» وی در ادامه افزود: «احمدی نژاد در تلاش است تا شرایط را برای حضور احتمالی خود در عرصه سیاست آماده می کند اما به دلیل نبود محبوبیت در میان مردم چنین اتفاقی ممکن نیست. بنابراین به دنبال این است که برای خود مشروعیتی کسب کند. در مجموع، احمدی نژاد در میان توده مردم محبوبیتی ندارد و مشکلات کنونی کشور را نتیجه سوءمدیریت های وی می دانند و اقتصاد کشور را دچار مشکلات متعددی کرده است. بنابراین احمدی نژاد در گام نخست به دنبال این است که مشروعیت از دست رفته را بازیابی کند. در کنار تمام این مسائل ذکر شده او تمایل دارد که اگر شرایط سیاسی کشور به سمت و سوی دیگری رفت، بتواند نقش موثری در شرایط جدید داشته باشد.» خانجانی در رابطه با اعتراض های احمدی نژاد بیان کرد: «البته در این میان سوالی برای همه ایجاد شده است؛ آنچه احمدی نژاد و دوستان وی به آن معترض هستند در دوره ریاست جمهوی وی نیز رخ داده است. ظلمی که در زمان ریاست جمهوری احمدی نژاد در نهادهای دولتی نسبت به مردم، جریانات سیاسی و چهره های مطرح این کشور وارد شد، فراموش نمی شود. با چنین سابقه ای چگونه است که احمدی نژاد صحبت از عدالت خواهی می کنند اما تمام قوای خود در برخورد با مخالفان استفاده کرده اند.»
احمدی نژاد بالاخره پاسخگوی اقداماتش خواهد بود
در هفته گذشته احمدی نژاد نامه ای سرگشاده خطاب به رئیس قوه قضائیه منتشر کرد. وی در این نامه به رویکرد قوه قضائیه اعتراض داشت و حتی در سخنرانی های خود صحبت‌های تندی در رابطه با ارکان اصلی نظام مطرح کرد. اما باز هم این مسئله موجب نشد که
قوه قضائیه دست به اقدام جدی بزند. بعد از ان هم ماجرای بست نشینی احمدی نژاد و اطرافیانش به میان آمد و همه در انتظار برخورد جدی از سوی نهادهای مربوطه بودند. در همین راستا قنبری عنوان کرد: «حقیقتا سکوت قوه قضائیه در برابر این فرد جای تعجب دارد. نکته ای که باید در نظر داشت این است که باید با این گروه به روشی قانونی برخورد شود و فرصتی در اختیار احمدی نژاد و اطرافیانش قرار دهند تا از خود دفاع کنند. ادامه چنین رویکردی که تا به امروز داشته اند، این نتایج را داشته و وی در گوشه و کنار با سخنرانی و بست نشستن تلاش می کنند تا موقعیت را برای مصونیت قانونی آماده کند. البته این را هم باید در نظر داشت که اقدامات احمدی نژاد در نهایت بی نتیجه خواهد ماند و به مقصود خود نخواهد رسید. آقای احمدی نژاد در نهایت باید در مقابل قانون پاسخگوی اقدامات گذشته خود خواهد بود. قانون در نهایت حکم خود را صادر می کند و فرقی نمی کند که احمدی نژاد باشی و یا شخص دیگری.» قنبری در ادامه افزود: «برای بسیاری این موضوع مطرح شده است که اگر شخصی از طیف اصلاح طلب بود مسلما برخورد دیگری می شد. در واقع این مسئله نیز جای سوال دارد که این تمایز به چه علت است، ابهامی در این میان وجود دارد که کسی پاسخگو نیست. هنوز نمی‌توان پیش بینی کرد که کار احمدی نژاد به کجا می رسد و همواره با طیف مقابل احمدی نژاد بر خورد دیگری می شود و در خصوص او مماشاتی صورت می گیرد و به نوعی دوگانگی در برخورد قانونی با احمدی نژاد و طیف مقابل او وجود دارد که ما در عمل شاهد این موضوع هستیم. در مقابل شخصی مانند احمدی نژاد، اصلاح طلبان را داریم که آنگونه که شواهد گویا است بدون اقدام خاصی متحمل محدودیت های بیشتر می شوند.» خانجانی نیز در ادامه با اشاره به رویکرد متفاوت قوه قضائیه در ماجرای احمدی نژاد بیان کرد: «این فرد به راحتی نسبت به نهادهای گوناگون اعتراض می کند و ارکان اصلی نظام را زیر سوال می برد اما در مقابل دلسوزان اصلی نظام حتی نمی توانند در مراسم مذهبی شرکت کنند. در حقیقت انتظار می‌رود که قوه قضائیه نسبت به این مسئله پاسخگو باشد. البته شاید بخشی از سکوت قوه قضاییه در مقابل صحبت های احمدی نژاد به این بازگردد که نمی خواهند مسئله را شخصی کنند. اما در مقابل آن نیز مواردی را داشته ایم که رئیس قوه قضائیه نسبت به موضوعی واکنش نشان داده است و این اتفاق به نوعی دوگانگی و یک بام و دو هوای فضای امنیتی کشور را نشان می دهد. چرا باید برخی اجازه داشته باشند که بدترین توهین ها را به مسئولان جمهوری اسلامی نسبت دهند اما در مقابل شخصی از طیف دیگر حتی نتواند اعتراض های نجیبانه خود را به گوش مسئولان برساند؟»
با تمام این تفاسیر به نظر می‌رسد که آینده ای مبهم در انتظار احمدی نژاد و اطرافیانش است. عده‌ای معتقدند او در تلاش است تا پای مسئولان کشور را به میان ماجرا بکشاند و اینگونه از زیر بار مسئولیت اشتباهات خود شانه خالی کند. بسیاری از کارشناسان در رابطه با آینده مجهول این ماجرا گمانه زنی‌هایی کرده اند به عنوان مثال برخی پایان آن را حصر خانگی احمدی‌نژاد می دانند اما در یک موضوع اتفاق نظر وجود دارد و آن بی نتیجگی اقدامات وی است. اما با توجه به اطلاعیه اخیر قوه قضائیه، می‌توان این نکته را پیش بینی کرد که دیر یا زود او باید به سوالات جدی پاسخ دهد و لابه لای آن نوبت به رسیدگی به اقدامات فعلی او خواهد رسید. اما انچه که قطی است، پایان عمر سیاسی او است و این همان نکته‌ای است که باید آن را بپذیرد.

نظر شما