شناسهٔ خبر: 22607232 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جام‌جم | لینک خبر

کاهش اقساط مسکن در انتظار بودجه دولت

کاهش اقساط وام خرید مسکن، یکی از وعده‌های مهم عباس آخوندی به عنوان وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی در دولت دوازدهم بود؛ اما با گذشت چند ماه، دیروز مدیرعامل بانک مسکن آب پاکی را روی دست افرادی که منتظر تحقق این وعده بودند، ریخت.

صاحب‌خبر -

طبق وعده آخوندی، قرار بود بازپرداخت تسهیلات مسکن یکم از 12 سال به 15 سال افزایش یابد تا میزان اقساط آن نیز کاهش یابد.

اما صحبت‌های دیروز محمد هاشم بت‌شکن، مدیرعامل بانک مسکن درباره کاهش سود تسهیلات مسکن با سخنان چند ماه پیش آخوندی تفاوت داشت.

مدیرعامل بانک مسکن گفت: اگر بخواهیم نرخ تسهیلات صندوق پس‌انداز مسکن یکم را کاهش دهیم و در عین حال مدت بازپرداخت آن طولانی شود، موجودی صندوق کاهش می‌یابد و دولت در این زمینه باید کمک کند.

بت‌شکن، در نشست خبری در پاسخ به جام‌جم درباره این‌که پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی برای افزایش مدت بازپرداخت و کاهش میزان اقساط به کجا رسید و کی عملیاتی می‌شود، گفت: ما هم این پیشنهاد را شنیدیم و به دنبال این هستیم که گروه‌های هدف صندوق پس‌انداز مسکن‌یکم که بخش درآمدی متوسط جامعه هستند با شرایط بهتری بتوانند تسهیلات را دریافت کنند. وی تاکید کرد: در حال حاضر نرخ تسهیلات 80 میلیونی خرید مسکن برای بافت‌های فرسوده 8 درصد و دیگر مناطق 5/9 درصد و بازپرداخت آن 12 ساله است. این مدل که اکنون وجود دارد در استطاعت مالی متقاضیان است.

بت‌شکن گفت: هر تغییری اگر بخواهد در وضعیت تسهیلات صندوق یکم مسکن ایجاد شود، باید کسری احتمالی منابع این صندوق نیز پیش‌بینی شود. پس فعلا برنامه‌ای برای سقف افزایش وام، کاهش اقساط یا افزایش دوره بازپرداخت نداریم.

مدیرعامل بانک مسکن افزود: به‌هرحال اگر قرار است تغییری در شرایط وام چه افزایش سهم و چه کاهش اقساط ایجاد شود، باید از محل‌هایی مثل صندوق توسعه ملی، تامین اعتبار شود تا از کسری احتمالی منابع جلوگیری به‌عمل آید.

طرح مسکن اجتماعی به علت نبود اعتبار اجرایی نشد

به گزارش ایرنا، عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی درخصوص نحوه خانه‌دار شدن اقشار مختلف جامعه عنوان کرد: افرادی که واقعا پس‌اندازکننده باشند، می‌توانند خانه‌دار شوند اما برای افراد کم‌درآمد جامعه وزارت راه، طرح مسکن اجتماعی را ارائه کرده بود که به علت عدم اختصاص ریالی در بودجه نتوانستیم آن را اجرایی کنیم.

برچسب‌ها:

نظر شما