شناسهٔ خبر: 22607170 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جام‌جم | لینک خبر

محو داعش در گرای مقاومت

این روزها نیروهای ارتش سوریه و متحدانش از محور مقاومت، آزادسازی شهر البوکمال، آخرین پایگاه تروریست‌های داعش در این کشور را جشن گرفتند و همان‌طور که کمال خرازی، رئیس شورای راهبردی روابط خارجی دیروز گفت: این به معنی پیروزی بزرگی است که سردار سلیمانی قول داده بود و بموقع داستان به پایان رسید.

صاحب‌خبر -

حسین جابری انصاری، معاون عربی و آفریقای وزارت خارجه نیز با اشاره به پایان حضور نظامی داعش در عراق و سوریه تاکید کرد که جمهوری اسلامی ایران به عنوان پیشتاز مقابله با تروریست‌ها امروز شریک این پیروزی و همراه ملت‌های منطقه است.

از زمانی که پدیده داعش با حمایت‌های آمریکا و متحدان منطقه‌ای از جمله عربستان و برخی کشورها، بخش‌هایی از سوریه و عراق را اشغال کرد، سناریوهای مختلفی از سوی مثلث غربی، عبری، عربی برای بهره‌برداری هرچه بیشتر از این خیمه‌ شب‌بازی مطرح شد و حتی آمریکا‌یی‌ها در مقطعی تلاش کردند جمهوری اسلامی ایران را وارد بازی‌ای که راه انداخته‌ بودند، بکنند و تهران را نیز به یکی از اعضای ائتلاف ساختگی به رهبری آمریکا برای مقابله با داعش تبدیل کنند. اما جمهوری اسلامی ایران که ‌بی‌سرانجام بودن مذاکره و تعامل با آمریکا را در یکی دو مورد تجربه کرده بود، دعوت‌های مقامات آمریکایی برای پیوستن به ائتلاف را نپذیرفت و در عوض به درخواست دولت‌های قانونی عراق و سوریه و برای مبارزه با تروریسم، در مسیر کمک به این کشورها قرار گرفت و در کنار ارتش‌های عراق و سوریه و با همراهی روسیه و حزب‌الله لبنان مسیری را انتخاب کرد که اکنون در کمال ناباوری غرب، داعش در پایان کار خود در دو کشور عراق و سوریه قرار دارد.

همان‌طور که حسن روحانی، رئیس‌جمهور کشورمان چندی قبل تاکید کرد، آمریکایی‌ها می‌خواستند داعش را 20 سال در این منطقه نگه دارند و از این ابزار استفاده کنند، اما سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با برنامه‌ریزی و حمایت خودش از ملت‌های عراق، سوریه و لبنان، داعش را به زانو درآورده است.

مقابله با تروریست‌ها، فقط از مسیر جهاد

اما بی‌دلیل نبود که جمهوری اسلامی ایران در مقابل داعش، راه جهاد و مقاومت را برگزید، زیرا همان طور که سردار سلیمانی در سخنانی تاکید کرد در مورد تروریست‌های منطقه که خون مسلمانان را مباح می‌دانند، راهی جز مقابله و جهاد نیست.

حسن هانی‌زاده، کارشناس مسائل منطقه در گفت‌وگو با جام‌جم، در این زمینه گفت: با توجه به این‌که از ابتدای بحران سوریه تا کنون عربستان با عنوان تامین‌کننده مالی گروه‌های تروریستی و اسرائیل و آمریکا به‌عنوان دو محور شرارت تلاش داشتند از طریق ایجاد گروهک تروریستی داعش شطرنج سیاسی منطقه را به سود اسرائیل تغییر دهند، لذا ورود پرقدرت محور مقاومت، حزب الله و ایران در عرصه‌های میدانی به شکست طرح مشترک آمریکا، عربستان و رژیم صهیونیستی در سوریه و عراق منجر شد.

حمیدرضا ترقی، کارشناس مسائل بین‌الملل هم در گفت‌وگو با جام‌جم، عنوان کرد: محور مقاومت در براندازی داعش و جلوگیری از پیشروی و تحقق اهداف داعش نقش بسیار مهمی را ایفا کرد، به گونه‌ای که توانست نیروهای مقاومت را از نقاط مختلف منطقه برای حضور در این مبارزه سازماندهی و جذب کند.

وی افزود: محور مقاومت توانست سازماندهی حشدالشعبی در عراق و نیروی مردمی در سوریه را به‌عهده گرفته و ارتش‌های مردمی این دو کشور را سازماندهی کند که برای همیشه بتوانند از امنیت، استقلال و تمامیت ارضی کشورشان دفاع کنند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به این‌که هدف این جریان فقط کار نظامی نبود بلکه دنبال کار فرهنگی هم بود، اظهار کرد: آنها تلاش داشتند بین مسلمان‌ها اختلاف بیندازند، اما مقاومت توانست این تهدید را به فرصتی برای انسجام ملت‌های اسلامی علیه داعش تبدیل کند.

سیدهادی سید افقهی، کارشناس مسائل منطقه هم با اشاره به نقش آمریکا در راستای تضعیف نیروهای مسلح منطقه از طریق اعمال جنگ‌های فرسایشی درون‌کشوری یا برون کشوری گفت: تجربه ثابت کرده هر جا مردم به کمک نیروهای مسلح خود بشتابند،نتیجه خوب و مثبتی گرفتند که به عنوان نمونه می‌توان به حضور حزب‌الله در کنار ارتش لبنان، نیروهای مقاومت و نیروهای مردمی درکنار ارتش سوریه و حضور حشدالشعبی در کنار ارتش عراق اشاره کرد.

سید افقهی افزود:‌ نیروهای مقاومت عمدتا متشکل از نیروهای مردمی است که در کنار ارتش کشورشان توانستند نیروهای داعش را از سرزمین خود بیرون کنند.

وی گفت:‌ عملیات میدانی در مقابل داعش باعث شد نیروهای مقاومت در عراق و سوریه برای آزادسازی خاک کشورشان با یکدیگر متحد شوند و در یک شاهراه به یکدیگر بپیوندند و اجازه ندهند هر گونه نیروی خارجی برای منطقه تصمیم‌گیری کنند.

دکتر مجید صفاتاج، استاد دانشگاه و تحلیلگر مسائل منطقه درباره تاثیرگذاری نیروی مقاومت در میدان نبرد با داعش در عراق و سوریه با اشاره به وعده سردار سلیمانی به برچیده شدن بساط داعش گفت: هنوز زمان مورد اشاره سردار سلیمانی فرا نرسیده که شاهدیم داعش در سراشیبی سقوط قرار دارد.

صفاتاج با بیان این‌که آمریکا، فرانسه، عربستان، رژیم صهیونیستی و اتحادیه عرب با توجه به
نقش‌آفرینی فعال نیروی مقاومت در پی خلع سلاح این ارتش مردمی در عراق و سوریه و لبنان هستند، ابراز کرد: نیروی مقاومت که نه تنها تاثیرات میدانی در حوزه نظامی داشته بلکه بتدریج در حوزه سیاست داخلی و خارجی عراق و سوریه هم تاثیرگذار خواهد بود.

مذاکره برای تثبیت پیروزی‌ها

البته جمهوری اسلامی ایران در ادامه خط مقاومت و حضور میدانی در عرصه نبرد با تروریست‌ها، مسیر مذاکره را نیز به صورت موازی پیموده و با کشورهایی که به نظر می‌رسید گفت‌وگو با آنها بتواند در کاهش التهابات منطقه‌ای موثر باشد وارد گفت‌وگو شد.

در همین زمینه می‌توان به مذاکرات آستانه اشاره کرد که از حدود یکسال قبل با حضور سه کشور ایران، ترکیه و روسیه در حال برگزاری است و مذاکراتی که روز چهارشنبه با حضور روسای جمهور سه کشور در سوچی برگزار می‌شود، می‌تواند نقطه عطفی در این مسیر باشد.

برگزاری مذاکرات روسای جمهور ایران، ترکیه و روسیه پس از پایان حضور نظامی داعش در عراق و سوریه، می‌تواند در تثبیت پیروزی‌های میدانی تاثیرگذار باشد و قطعا با دستاوردهایی که از طریق چند سال جانفشانی رزمندگان مقاومت در مقابل تروریست‌ها حاصل شده، راه برای دستیابی به موفقیت پشت میز مذاکره، فراهم‌تر از قبل است و اکنون نوبت دیپلمات‌هاست تا راه پیموده شده را در مقابل تروریست‌ها تکمیل کنند.

حسن هانی‌زاده‌ در همین زمینه معتقد است: دولت سوریه در مذاکرات‌ آینده دست بالایی خواهد داشت و مذاکرات می‌تواند در کنار پیروزی‌های میدانی محور مقاومت موثر باشد.

ترقی هم در این باره تاکید کرد: دیپلماسی بدون تکیه بر قدرت نظامی اصولا در این بحران‌ها پاسخ نمی‌دهد لذا محور مقاومت می‌تواند همان‌طور که در مذاکرات آستانه بدون حضور آمریکا قادر به حل مشکلات بود در آینده هم بدون دخالت کشورهای مقصر در این بحران نقش موثری را داشته باشد.

البته همان‌طور که کمال خرازی، رئیس شورای راهبردی روابط خارجی گفته جمع شدن بساط داعش در عراق و سوریه به معنای تمام شدن داعش نیست و قطعا در مذاکراتی که در آینده انجام خواهد شد این مساله مورد توجه خواهد بود.

سیدحسن‌نصرالله:‌سردار سلیمانی در خط مقدم مبارزه با تروریست‌ها بود فرماندهان سعودی کجا بودند؟

سید حسن نصرالله، دبیر کل حزب الله لبنان دیشب طی سخنان مهمی با اشاره به پیروزی‌های تاریخی در شهر بوکمال گفت: بعد از شکر و سپاس به درگاه خداوند متعال از خلق نیز باید تشکر کرد که در راس این فهرست جمهوری اسلامی ایران قرار دارد. از رهبری این کشور گرفته تا ملت آن و به طور خاص در عرصه میدانی از سردار سلیمانی که تاریخ بی‌تردید نام او را ثبت خواهد کرد؛ تشکر می‌کنم. مردی که همه نبردها را از خط مقدم و نه از پشت جبهه مدیریت و فرماندهی می‌کرد. این جملاتی بود که ناگزیر باید با پایان نبرد بوکمال گفته می شد.

دبیرکل حزب‌الله لبنان افزود: اخیرا سعودی اعلام کرده که ما داعش را شکست داده‌ایم، از آنها باید پرسید نظامیان و فرماندهان شما کجا بودند. وی با اشاره به نشست وزرای خارجه عرب در قاهره به کنایه گفت: وزرای خارجه عرب، برای فلسطین دور هم جمع نشدند بلکه فقط به خاطر شلیک یک موشک به سوی ریاض گرد هم آمدند. من بار دیگر تاکید می‌کنم ما هیچ دخالتی در شلیک این موشک نداشتیم.

دبیرکل حزب‌الله لبنان در بخش دیگری از سخنانش گفت: اخیرا اظهارات مقامات رژیم صهیونیستی را شنیدیم که از ارتباط با رژیم سعودی گفتند و سعودی ها هم تکذیب نکردند. همین کافی که وزیر سابق جنگ رژیم صهیونیستی گفت تعجب آور نیست آنچه ما به عبری گفتیم از زبان الجبیر به زبان عربی می‌شنویم.

نظر شما