شناسهٔ خبر: 22606770 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

ایجاد کتابخانه ملی برای صیانت از میراث فرهنگی در قزوین ضروری است

قزوین-ایرنا-مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین گفت: ایجاد و راه اندازی کتابخانه ملی در قزوین برای حفظ و صیانت از میراث فرهنگی و خط نوشته هایی که در قالب کتاب و سند درآمده اند، ضروری است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا محمدعلی حضرتی دوشنبه شب در اولین آئین نکوداشت کتاب و کتابخوانی که با عنوان جشن کتاب دهخدا توسط انجمن آرمان قلم و انجمن نشست کتاب همخوان برگزار شد، افزود: با ایجاد کتابخانه‌ ملی افراد مورد وثوق مردم، متولی آن می شوند و می توان بسیاری از کتاب هایی که در کتابخانه های شخصی نگه داری می شوند را در یک جا جمع آوری کرد.
وی اظهارکرد:کتاب باید توسط مردم از غربت خارج شود و نباید در انتظار حمایت بخش دولتی ماند و د باید شرایطی فراهم شود تا آثار خریداری شده توسط کسانی که مایل به حفظ میراث گذشتگان خود هستند به کتابخانه منتقل شود تا صاحبان خرد و اندیشه از این ذخایر بهره مند شوند.
حضرتی از برنامه ریزی برای رونمایی از کتاب های نویسندگان قزوین و یا با موضوع قزوین، در آینده نزدیک خبر داد و گفت: تا پایان سال کتاب های مختلفی از جمله باغشهر صفوی و یا کتاب عکس محیط زیست قزوین را به صورت ماهانه در قزوین و یا تهران رونمایی خواهیم کرد.
وی با اشاره به قدمت دیرینه کتاب و کتابخانه در قزوین اضافه کرد:در گذشته کتابخانه های زیادی در مساجد و مدارس تشکیل می شد و حتی با توجه به اینکه علما معمولا در سفر بودند کاروانسراها نیز دارای کتابخانه بودند.
حضرتی ادامه داد: در قزوین یکی از سادات جعفری که فرماندار قزوین بود کتابخانه ای بسیار بزرگ را در شرایطی که تهیه کاغذ و کتابت و شیرازه و صحافی فرایند بسیار طولانی و نفس گیری داشته، تاسیس کرده بود.
وی گفت:با وجود چنین پیشینه غنی و ارزشمندی متاسفانه اکنون به مرحله ای رسیده ایم که کتابخانه ها و کتابفروشی های ما از فقر فرهنگ مطالعه و اقتصاد کتاب نالان هستند و جا دارد فکری جدی برای برطرف کردن مشکلات حوزه کتاب شود.
در پایان این مراسم از چند تن از فعالان حوزه کتاب و کتابداران تجلیل و فدردانی شد.
74هزار و 845 نفر در کتابخانه های استان قزوین عضو هستند و ماهانه به طور میانگین 83هزار و 283 جلد کتاب در این کتابخانه ها به اعضا امانت داده می شود.
7388/6012خبرنگار:پریسا نوروزی ** انتشار دهنده: علی حیدر شاه حسینی

انتهای پیام /*

نظر شما