شناسهٔ خبر: 22606519 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

نتایج همه‌پرسی اقلیم کردستان با رأی دادگاه عالی فدرال عراق باطل شد

صاحب‌خبر -
سرویس خارجی: دادگاه عالی فدرال عراق با صدور حکمی، رسما نتایج همه‌پرسی استقلال اقلیم کردستان این کشور را باطل کرد.
به گزارش شبکه خبری «اسکای نیوز»، دادگاه عالی فدرال عراق، همه‌پرسی برگزار شده در ۲۵ سپتامبر ۲۰۱۷ در منطقه اقلیم کردستان و سایر مناطق خارج از این منطقه را غیرقانونی دانست و تمامی آثار و نتایج مترتب بر آن را لغو و باطل اعلام کرد.
پیشتر نیز دادگاه فدرال عراق اعلام کرده بود که در قانون اساسی، متنی درباره استقلال هیچ طایفه یا گروهی وجود نداردو از طرفی، اقلیم کردستان عراق نیز اعلام کرده بود که به حکم دادگاه فدرال عراق درباره ماده یک قانون اساسی این کشور درباره حفظ وحدت و تمامیت ارضی عراق پایبند است.
همزمان، یکی از نمایندگان عراق از ائتلاف دولت قانون نیز از موافقت اصولی اقلیم کردستان این کشور با شروط بغداد برای مذاکره خبر داد.«جاسم محمد جعفر البیاتی» با بیان اینکه اقلیم کردستان با شروط دولت مرکزی برای انجام مذاکره موافقت اصولی کرده، گفت: اقلیم از دولت مرکزی عراق برای پذیرفته شدن این شروط چند روزی مهلت خواسته است.وی افزود: نشانه‌های حل بحران در روزهای آتی آشکار و مذاکره به زودی شروع خواهد شد. در همین حال، «نیچروان بارزانی»، نخست‌وزیر منطقه کردستان عراق با ابراز تاسف از حکم دادگاه فدرالی در خصوص همه پرسی استقلال این منطقه، آن را نهایی دانست و گفت: این حکم به طور یکجانبه صادر شده است. وی در نخستین اظهار نظر پس از صدور حکم دادگاه فدرال عراق مبنی بر ابطال نتایج رفراندوم جدایی که در ۲۵ سپتامبر گذشته در یک کنفرانس خبری اظهار داشت : دولتش به حکم دادگاه عالی فدرال عراق درباره همه‌پرسی جدایی احترام می گذارد و حکم‌های این دادگاه غیرقابل اعتراض است اما این حکم یکجانبه صادر شده است.بارزانی همچنین ادامه داد: ما بار دیگر بر انجام اصلاحات و اعمال شفافیت در روند فروش نفت و درآمدهای اقلیم کردستان تاکید می کنیم؛ اگر قانون اساسی عراق اجرا شود اقلیم کردستان هیچ مشکلی نخواهد داشت. نخست‌وزیر منطقه کردستان عراق گفت: باید همه مواد قانون اساسی عراق اجرایی شود و اگر قانون اساسی عراق اجرایی می‌شد، همه پرسی استقلال برگزار نمی‌شد.
وی همچنین با اعلام اینکه دولت بغداد در اجرای قانون اساسی این کشور رویکردی گزینشی دارد، خواستار وساطت طرف سوم در مذاکره میان اربیل- بغداد شد. در همین حال، حزب دموکراتیک کردستان عراق به ریاست «مسعود بارزانی» اعلام کرد:حکم دادگاه عالی فدرال عراق مبنی بر ابطال نتایج همه‌پرسی جدایی منطقه کردستان را رد می‌کند و آن را نمی‌پذیرد.
این حزب اعلام کرد :این حکم را سیاسی می‌داند و دادگاه عالی فدرال صلاحیت لغو و ابطال خواست و اراده یک ملت را ندارد.از طرفی، «یوسف محمد صادق»، رئیس پارلمان اقلیم کردستان عراق نیز در مصاحبه‌ای با روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط ضمن تاکید بر اینکه آماده گفتگو با بغداد است، از «حیدر العبادی»، نخست وزیر عراق خواست پس از این اقدام دادگاه فدرال برای لغو همه پرسی استقلال کردستان، مغرور نشود.در چنین شرایطی، دفتر نخست وزیری عراق با صدور بیانیه ای از تصمیم دادگاه فدرال این کشور درباره لغو کامل نتایج همه پرسی استقلال اقلیم کردستان عراق، استقبال کرد.
در بیانیه دفتر «حیدرالعبادی» آمده است: ما از این حکم قضایی صادر شده از سوی دادگاه عالی فدرال درباره غیرقانونی بودن همه پرسی استقلال اقلیم کردستان در ۲۵ سپتامبر ۲۰۱۷ و لغو نتایج آن استقبال و تاکید می کنیم که این در راستای تقویت موضع دولت مرکزی در مخالفت با همه پرسی است.در این بیانیه همچنین از همه خواسته شده است که به قانون اساسی احترام بگذارند و در حل همه مشکلات مورد اختلاف به آن رجوع کنند . در خبر دیگری، «فؤاد معصوم»، رئیس‌جمهوری عراق وارد کویت شد و مورد استقبال «صباح الاحمد الجابر الصباح»، امیر این کشور قرار گرفت.در تحولی دیگر، نیروهای عراقی از کشف یک گور جمعی داخل چاه‌های نفت در نزدیکی ارتفاعات «جبال جمرین»، واقع در شمال شرقی عراق خبر دادند.منابع امنیتی اعلام کردند :این گور جمعی شامل اجساد غیرنظامیانی‌ است که به دست داعش در نزدیکی ارتفاعات حمرین اعدام شده بودند.

نظر شما