شناسهٔ خبر: 22606514 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

مخالفت قاطع لبنان، عراق و یمن با بیانیه اتحادیه عرب علیه حزب‌الله

صاحب‌خبر -
سرویس خارجی: بیانیه وزرای خارجه اتحادیه عرب در قاهره که در آن حزب الله لبنان را تروریست خوانده بود واکنش هایی را به دنبال داشت.
در این راستا نماینده لبنان در اتحادیه عرب با انتقاد از اتهام‌زنی به مقاومت اسلامی کشورش در بیانیه پایانی نشست اخیر وزرای خارجه اتحادیه، حزب‌الله را نماینده بخش بزرگی از لبنان دانست و اتهام‌زنی‌های بی‌پایه و اساس را محکوم کرد.«انطوان عزام»، ساعتی پس از انتشار بیانیه تحریک‌‌آمیز وزرای خارجه اتحادیه عرب در قاهره، به آن واکنش نشان داد و در واکنش به این بیانیه گفت: تروریست خوانده شدن حزب‌الله را رد می‌کنیم چون این جنبش نماینده بخش بزرگی از جامعه لبنان است و در پارلمان هم نماینده دارد. وی گفت: هر گونه دخالت در امور داخلی لبنان را رد می‌کنیم و هیچ توجیهی را برای تهدید حزب‌الله نمی‌پذیریم. «نبیه بری» رئیس پارلمان لبنان هم در پاسخی طعنه آمیز به بیانیه اتحادیه عرب که حزب الله را تروریست خواند گفت: ببخشید که در لبنان با اسرائیل جنگیدیم! گفتنی است «جبران باسیل» وزیر خارجه لبنان هم با توجه به مشخص بودن دستور کار این نشست، از شرکت در آن خودداری کرده بود.
از طرفی وزارت خارجه عراق اعلام کرد که این کشور با دو بند مربوط به حزب‌الله در بیانیه نشست اتحادیه عرب مخالف است. رئیس کمیته عالی انقلاب یمن هم درباره نشست اخیر وزرای خارجه کشورهای عضو اتحادیه عرب اعلام کرد که این نشست همان‌طور که انتظار می‌رفت، بی‌نتیجه بود. «محمد علی الحوثی» در واکنش به نشست وزرای خارجه عرب که یکشنبه در قاهره برگزار شد، اظهار داشت: نتیجه این نشست همانطور که پیش‌بینی می‌شد، هیچ بود. وی افزود: فقط عربستان آمده بود که بگوید «ما دست بسته نمی‌مانیم». این مسئله نیز قابل توجه است که این کشور تنها به یمن، سوریه و عراق بسنده نمی‌کند. این رهبر انصارالله یمن بیانیه نشست وزرای خارجه کشورهای عربی در قاهره را شبیه توئیت‌های «دونالد ترامپ» دانست. همچنین جنبش جهاد اسلامی و دیگر گروه‌های فلسطینی هم اعلام کردند اتحادیه عرب با تروریستی اعلام کردن حزب‌الله به دشمن صهیونیستی خدمت می‌کند. جهاد اسلامی فلسطین در واکنش به این موضوع اعلام کرد تروریست خواندن حزب‌الله ، خدمت به دشمن صهیونیستی‌ است و تحولات در روابط برخی کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی و علنی‌شدن آن را نشان می‌دهد. جهاد اسلامی افزود: اتحادیه عرب با این مواضع، چتری برای فتنه‌انگیزی مذهبی و فرقه‌ای در منطقه است که فقط به دشمنان امت اسلام خدمت می‌کند و وزرای عرب، کسی را که در برابر رژیم اشغالگر صهیونیستی ایستاده و از حق امت فلسطین دفاع کرده، محکوم می‌کنند. ائتلاف نیروهای مقاومت فلسطین نیز تروریست خواندن حزب‌الله توسط اتحادیه عرب را محکوم کرد و آن را خدمت به رژیم صهیونیستی و آمریکا در راستای راضی کردن عربستان دانست. جبهه مردمی برای آزادی فلسطین نیز اعلام کرد تروریستی اعلام کردن حزب‌الله، همراهی با اقدامات دولت آمریکا و رژیم اشغالگر صهیونیستی علیه گروه‌های مقاومتی است.
واکنش ایران
معاون عربی و آفریقای وزارت خارجه کشورمان اعلام کرد بیانیه اتحادیه عرب با فشار عربستان و جوسازی‌ گسترده سیاسی و تبلیغاتی این کشور صادر و خلاف سیاست بسیاری از کشورهای عربی در زمینه گسترش همکاری‌ها با ایران است. حسین جابری انصاری تصریح کرد: اگر عربستان کوچکترین اراده‌ای برای حل مشکلات منطقه دارد آدرس برای حل مشکلات شناخته شده است و بارها ما اعلام کرده ایم که دنباله‌روی از سیاست‌های رژیم صهیونیستی از سوی عربستان باید پایان یابد. «بهرام قاسمی» سخنگوی وزارت امور خارجه هم در واکنش به بیانیه پایانی نشست اتحادیه عرب اظهار داشت: اینکه که عربستان سعودی در اجرای سیاست‌های رژیم صهیونیستی برای تشدید اختلافات درون منطقه‌ای و انحراف ملت‌ها و دولت‌های اسلامی از ادامه اشغال فلسطین بعنوان مسئله اصلی امت اسلامی، با اعمال فشار و جوسازی‌های گسترده سیاسی و تبلیغاتی موفق شده بیانیه ای سراسر دروغ و تحریف به نام وزرای خارجه اتحادیه عرب صادر شود، جمهوری اسلامی ایران از دولتمردان عربستان سعودی دعوت می کند برای نتیجه بخش بودن این گونه بیانیه ها، هر چه سریعتر به تهاجم وحشیانه علیه همنوعان عرب خود در یمن پایان دهند تا کودکان و زنان و غیر نظامیان یمن اینگونه طعمه آتش کینه توزی آنها واقع نشوند. وی افزود: ایران همچنین از عربستان سعودی می‌خواهد به سیاست مبتنی بر فشار بر برادران عرب خود در لبنان و قطر و کل منطقه خاتمه دهد و با پایان دادن به لشکر کشی در بحرین اجازه دهد مردم این کشور با یکدیگر گفتگو کنند و به یک راه حل مسالمت آمیز برای حل بحران جاری دست یابند.
حریری امشب در بیروت
منابع آگاه لبنانی اعلام کردند که سعد حریری امشب وارد بیروت می‌شود. وی قرار است در مراسم روز استقلال لبنان که ۲۲ نوامبر (چهارشنبه یکم آذر) برگزار می‌شود، شرکت کند. پیشتر اخباری مبنی بر سفر او به مصر و کویت پیش از ورودش به بیروت منتشر شد که مقامات کویت این خبر را تکذیب کردند. گفته می شود وی امروز از پاریس به مصر می رود و پس از دیداری کوتاه با سیسی به بیروت می رود. حریری اخیرا از ریاض استعفای خود را اعلام کرد. این اقدام حرف و حدیث‌های زیادی را به دنبال داشته است مبنی بر اینکه عربستان وی را مجبور به استعفا کرده است. اخیرا با میانجیگری فرانسه، حریری توانست ریاض را ترک کرده و بدون فرزندانش به پاریس برود. در این حال یک نشریه فرانسوی اعلام کرد میان استعفای نخست‌وزیر لبنان در عربستان و پولشویی میلیون‌دلاری در این کشور ارتباط وجود دارد. نشریه فرانسوی «مدیابار» در گزارشی به ارتباط میان موج اخیر بازداشت‌ شاهزدگان و مسئولان سعودی به دلیل فساد و استعفای سعد حریری نخست‌وزیر لبنان در این کشور پرداخت. در این گزارش آمده است: بازجویی‌ها از حریری پیرامون اتهام پولشویی متوجه شرکت «سعودی‌ اوجیه» است؛ شرکتی که حریری از پدرش «رفیق حریری» به ارث برده است. مدیابار در ادامه نوشت: این افراد قبل از مرگ ملک‌عبدالله به این اموال دست پیدا کرده‌اند و بخش زیادی از اینها در شرکت‌ «سعودی اوجیه» (که در ماه جولای اعلام ورشکستگی کرد) و شرکت هلدینگ «بن‌لادن» (که پس از سقوط جرثقیل در حج دو سال پیش با بحران مالی روبه‌رو شد) پولشویی شده است.

نظر شما