شناسهٔ خبر: 22606019 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آفتاب | لینک خبر

تأكيد حسين مرعشی بر ادامه حمايت اصلاح‌طلبان از دولت

می‌خواستند فردی را از شهرداری رئیس‌جمهور کنند/٣ کار مهم روحانی

ما با آقای روحانی، اتحاد استراتژیک و راهبردی داریم؛ هرچند نقد تاکتیکی هم به ایشان داریم. نه آقای روحانی باید از ما فاصله بگیرد و نه ما باید از آقای روحانی فاصله بگیریم. حتی اگر آقای روحانی اشتباهات تاکتیکی کند، فاصله‌گرفتن ما از آقای روحانی، یک اشتباه راهبردی است. ما نباید با اشتباه راهبردی جواب اشتباه تاکتیکی را بدهیم.

صاحب‌خبر -
آفتاب‌‌نیوز :
حسین مرعشی، عضو شوراي مركزي حزب كارگزاران سازندگي، با هفته‌نامه «سازندگی» گفت‌وگويي انجام داده است كه گزيده‌اي از آن در پي مي‌آيد:

به طور کلی نهادهای حاکمیتی باید به جبهه اصلاحات و جبهه میانه کشور که نمادش در دولت، شورای شهر و شهرداری است، نگاه استراتژیک داشته باشند. این نهادها باید بدانند مردم با این شخصیت‌ها، احزاب و جبهه، با این بسته سیاستی، می‌توانند پشت نظام بیایند و پشتیبان رهبر و انقلاب و پشتیبان نظام باشند. اینها عناصر اصلی قدرت نظام هستند و این باید به رسمیت شناخته شود. نباید بعضی نهادها طوری رفتار کنند که انگار نه انگار اینها منتخبان مردم و مورد اعتماد اکثریت مردم هستند.

از این طرف قضیه هم نباید یادمان برود که ما اصلاح‌طلبان اعم از بدنه و احزاب و شخصیت‌ها، در حمایت از رئیس‌جمهور، در حمایت از شورا، در حمایت از شهردار، در حمایت از فراکسیون امید نباید دچار تردید شویم. همه آن ضرورت‌هایی که وجود داشته که مردم این صحنه را بسازند... ، همه آن ضرورت‌ها امروز سر جای خودش باقی است. ما کوچک‌ترین تردیدی در حمایت از رئیس‌جمهورمان، در حمایت از شورا، مجلس و در حمایت از شهردار نباید داشته باشیم. مگر هدف ما چه بوده است؟ هدف ما این نبوده است که فقط اشخاص جابه‌جا شوند؛ هدف ما این بود که سیاست‌ها و جهت‌گیری‌ها درست شود. کشور در مسیر صحیحی قرار داشته باشد. این امروز اتفاق افتاده است. سیاست‌ها درست است، جهت‌گیری‌ها درست است. مسیر، مسیر درستی است و ما نباید در حمایت قاطع از دولت‌مان دچار تردید شویم.

این را خیلی قاطع به شما می‌گویم که رئیس‌جمهور منتخب ما نمی‌تواند همه آنچه را در بسته سیاستی خود داشته، اعمال کند و پیش ببرد؛ ولی من می‌گویم اگر نتوانیم همه را به دست بیاوریم، لازم نیست همه را هم از دست بدهیم.

تأکید مؤکد دارم که شوراهای خیلی خوبی هم در تهران و هم در شهرهای بزرگی مانند اصفهان، شیراز و مشهد، شکل گرفته که این‌ اتفاق مهمی است. شورا حتما با انسجام حرکت خواهد کرد و شورای‌عالی اصلاح‌طلبان هم کمک می‌کند که این وحدت حفظ شود. درباره شهرداری خاص تهران هم، فکر می‌کنم آقای دکتر نجفی، شهردار تا امروز موفق بوده است. ممکن است دوستان از یکی، دو انتصاب انتقاد کنند.

نگاه تمامیت‌خواهی که در قالیباف یا در احمدی‌نژاد بوده، نباید ما را منحرف کند. قرار است ما نگاه اصلاح‌طلبانه داشته باشیم؛ نگاه اصلاح‌طلبانه آقای دکتر نجفی، امروز قابل دفاع است. اکثریت قاطع مدیرانی که ایشان انتخاب کرده، اصلاح‌طلب هستند. ایشان به این سیاست اصلاح‌طلبان که از ظرفیت‌های شهرداری، مدیران گذشته و از ظرفیت‌های تخصصی استفاده شود، پایبند است. قرار نیست ما مثل قالیباف همه را حذف کنیم و از سپاه اتوبوسی نیرو بیاوریم؛ قرار است شهرداری را با همین نیروی انسانی اداره کنیم؛ قرار نیست ایران را عوض کنیم و دوباره از نو، آدم‌هایش را آرایش دهیم و بچینیم.

صحبت من اینجاست که در این شهر می‌خواستند تبلیغ کنند و فردی را از شهرداری، رئیس‌جمهور کنند. با دلار ٨٠٠ تومان از چین یا کره قرض گرفتند، اتوبان طبقه دوم صدر را ساختند. امروز که دلار شده چهار هزار تومان باید شهرداری پس بدهد. ٣٠ هزار میلیارد تومان بدهی درست کردند، برای اینکه می‌خواستند برای یک شخص تبلیغات کنند. بعد تراکم فروختند و شهر را ناموزون کردند.

من فکر می‌کنم مسیر آقای دکتر نجفی، مسیر درستی است و باید او را حمایت کنیم. نیاییم یکی، دو انتصابی را که در رده سوم یا چهارم شهرداری است، حتی معاون شهردار هم ممکن است از آن خبر نداشته باشد، پررنگ کنیم و فضای سازنده و همکاری را به فضای مناقشه تبدیل کنیم. اینکه بالاخره امروز، شهرداری هولوگرام را تعطیل کرده است، اتفاق مهمی است. از حدود هفت ماه پیش، شهرداری تهران، قادر نبوده حقوق جاری پرسنل خود را پرداخت کند. همین ماه قبل، آقای دکتر نجفی از بانک شهر، ٣٠٠ میلیارد تومان پول قرض گرفته و حقوق داده است. هولوگرام را آقای نجفی تعطیل کرده و این ماه شهرداری، هزینه‌های خودش را خودش تأمین کرده است.

اصولا آقای دکتر روحانی، همیشه میانه‌رو بوده است و ما ایشان را به‌عنوان یک میانه‌رو انتخاب کردیم. به این توجه داشته باشید که ما زمانی سراغ روحانی رفتیم که هاشمی‌رفسنجانی هم ردصلاحیت شد. این روشن است که ما هیچ وقت ادعا نکرده‌ایم که روحانی اصلاح‌طلب است. آقای روحانی، میانه‌رو بوده است؛ ولی سیاست‌های امروز او سیاست‌های اصلاح‌طلبانه‌ای است که به‌هیچ‌وجه اصولگرایان نمی‌توانند او را تحمل کنند.

نباید فراموش كنیم آقای دکتر روحانی، امروز آن‌قدر به جبهه حامیان و رأی‌دهندگان خودش نیاز دارد که این نیاز، بیش از ایام انتخابات و روز رأی‌گیری است. با اطمینان می‌گویم اگر آقای روحانی کوچک‌ترین اشتباهی کند، خودش یا اطرافیانش اشتباهی کنند و بین خودشان با جبهه متحدی که آنها را به ریاست‌جمهوری رساند، فاصله ایجاد شود، نیروهای افراطی، آقای روحانی را زمین‌گیر خواهند کرد. روحانی حتما این مقدار هوشمندی سیاسی دارد که دقت کند هیچ فاصله‌ای بین او و جبهه حامیانش، ایجاد نشود.

ترکیب دولت هم نسبت به ترکیب قبلی، تفاوت چندانی از لحاظ سهم اصولگرایی و اصلاح‌طلبی ندارد و همان‌طور كه گفتم، ٨٠ درصد انتخاب استانداران از نظر من درست است. آقای رحمانی‌فضلی با همکاری آقای جهانگیری، خیلی خوب در این مسئله عمل کردند؛ اما تأکید می‌کنم آقای روحانی حتما باید سیاست‌های اقناعی را در مواجهه با جبهه حامیان خودش در پیش بگیرد.

ما با آقای روحانی، اتحاد استراتژیک و راهبردی داریم؛ هرچند نقد تاکتیکی هم به ایشان داریم. نه آقای روحانی باید از ما فاصله بگیرد و نه ما باید از آقای روحانی فاصله بگیریم. حتی اگر آقای روحانی اشتباهات تاکتیکی کند، فاصله‌گرفتن ما از آقای روحانی، یک اشتباه راهبردی است. ما نباید با اشتباه راهبردی جواب اشتباه تاکتیکی را بدهیم.

پشتیبانی اصلاح‌طلبان از آقای روحانی، یک حركت راهبردی مهم است. راهبردی است برای نجات ایران، برای به بن‌بست‌نرسیدن جمهوری اسلامی. برای سربلندی این ملت. خطاهای آقای روحانی، خطاهای تاکتیکی است و جواب خطای تاكتیكی را نباید با اشتباه راهبردی داد.

روحانی سه کار مهم را باید در دستور كار خودش قرار دهد؛ اول باید دلخوری و دلگیری و عصبانیت را کنار بگذارد و مسئولانه با مسائل کشور برخورد کند. دو، باید حمایت رهبری را پشت سر دولت آورد و سوم باید با جبهه سیاسیون همراه خودش، برخورد اقناعی کند؛ یعنی اگر قرار است گزینه‌ای مانند منصور غلامی هم برای وزارت علوم معرفی شود، همه باید برای این انتخاب آقای روحانی قانع شوند.

اگر آقای روحانی این کارها را نکرد، هم باز نباید او را رها کنیم. اطلاعات من و انتقادات من بیش از اینهاست، به آقای نوبخت، به ستاد اقتصادی، بانک مرکزی و... ؛ اما می‌گویم بخشی از اینها اختلاف‌نظر است و بخشی، اشتباهات تاکتیکی آقای روحانی است. هیچ خطای تاکتیکی آقای روحانی نباید ما را از حمایت راهبردی‌مان منصرف كند.

خوشبختانه تا اینجا آقای روحانی خطای راهبردی نداشته است. خطاهایش تاکتیکی است. ما با خطای راهبردی نباید جواب خطای تاکتیکی او را بدهیم.

نظر شما