شناسهٔ خبر: 22605534 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

گزارش تسنیم از "میزگرد تخصصی واکاوی ابعاد قیام ۵ آذر مردم گرگان"

واقعه ۵ آذر گرگان برای نسل‌های انقلاب ناشناخته مانده است‌

R41471/P1377/S6,70/CT11

میزگرد تخصصی واکاوی ابعاد قیام ۵ آذر مردم گرگان و دشت عصر امروز در سالن تبلیغات اسلامی استان گلستان برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از گرگان، حجت الاسلام غلامحسین احمدی، رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی گلستان عصر امروز در نشست تخصصی واکاوی ابعاد قیام 5 آذر مردم گرگان اظهار داشت: 5 آذر پیوست قیام 15 خرداد امام خمینی(ره) است و نقش مردم گرگان را در انقلاب اسلامی ترسیم می‌کند.

وی تصریح کرد: نباید اجازه دهیم قیام مردم گرگان در تاریخ به فراموشی سپرده شود و وقتی 5 آذر فراموش شود اصل قیام نیز فراموش می‌شود.

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی گلستان تاکید کرد: این واقعه به علت به شهادت رسیدن 15 انسان متدین انقلابی در تارک تاریخ گرگان نهادینه شده است.

احمدی یادآور شد: نمی‌توان تصور کرد 5 آذر فراموش شود چرا که اگر فراموش شود انقلاب اسلامی در گرگان به بن بست می‌رسد.

وی گفت: قیام مردم استان گلستان در 5 آذر صرفا به مجلس ترحیم تبدیل شده اما قیام 15 خرداد و قیام مردم رامیان صرفا مراسم ترحیم نیست بلکه پمپاژ فرهنگ انقلاب در شهرهای مختلف است و نیاز است که توجه بیشتری به قیام 5 آذر شود.

قیام 5 آذر مردم گرگان ثبت ملی شد

غلامرضا خارکوهی، تاریخ‌نگار استان گلستان در این نشست با بیان اینکه در روز 5 آذر در استان تنها به روز بسیج پرداخته می‌شود و باید توجه داشت نخستین بسیجیان گرگان افرادی بودند که در 5 آذر قیام کردند.

وی تصریح کرد: امام خمینی(ره) و روحانیت با شبکه اطلاعاتی قوی که در انقلابیون در اختیار داشتند پیام انقلاب را به آحاد ملت ایران می‌رسانند.

تاریخ نگار استان گلستان تاکید کرد: در قیام 5 آذر اطلاع‌رسانی چهره به چهره اتفاق افتاد و با وجود اینکه مطبوعات در تحصن 60 روزه بودند دیدیم مردم پرشور در قیام حضور داشتند.

تاریخ نگار استان گلستان تاکید کرد: براساس گزارش شهربانی گرگان نزدیک به 30 هزار نفر در قیام گرگان حضور داشتند و این برای شهر گرگان در آن تاریخ جمعیت زیادی بود.

خارکوهی تاکید کرد: 8 هزار انواع گلوله برای سرکوب مردم در روز 5 آذر بکار برده شد و مانع عبور  و مرور آمبولانس‌ها می‌شدند و در آن تاریخ دو بار در بعاز ظهر آن روز به بیمارستان گرگان حمله شد و شهید نبوی در این حملات به شهادت رسیدند.

خارکوهی با بیان اینکه قیام مردم گرگان ثبت ملی شده است، گفت: درخواست داریم در کتاب درسی و دانشگاهی نیز  قیام مردم گرگان دیده شود.

نماد فرهنگی مناسبی برای واقعه 5 آذر گرگان طراحی شود

ولی الله شهابی، مدرس دانشگاه هم در این نشست افزود: 5 آذر تنها در گرگان برای آدرس دادن نباشد و مردم باید با ماهیت قیام 5 آذر آشنا شوند و نماد فرهنگی مناسبی برای 5 آذر گرگان تاکنون طراحی نکردیم.

این مدرس دانشگاه تاکید کرد: تقارن تشکیل بسیج ده‌ها میلیونی به فرمان امام خمینی(ره)با حماسه  5 آذر گرگان نقطه درخشان تاریخ انقلاب اسلامی است.

شهابی تاکید کرد: حماسه 5 آذر فرصتی برای ارج نهادن از مقام شامخ 14 تن از شهدای فاجعه خونین پنجم آذر سال 1358 است و در این فاجعه بزرگ بیش از 150 نفر مجروح مصدوم و جانباز شدند.

وی یادآور شد: 5 آذر گرگان به پاس حراست از حریم ولایت اهل البیت(ع) است که در مراسم روز هفتم شهدای مشهد مقدس در گرگان مردم اقامه انقلاب کردند.

سردیس شهدای قیام پنجم آذر گرگان ساخته شود

 علی طالع‌زاری، معاون فرهنگی بنیاد شهید و امور ایثارگران گلستان گفت: باید در تاریخ به قیام مردم گرگان توجه شود که در 40 سال پیش مردم با این قیام به آرمان‌های بلند امام خمینی (ره) لبیک گفتند.

وی تصریح کرد: این قیام مردمی بوده و بارها در جلساتی که با شهردار داشتیم این موضوع را تاکید کردیم که باید به 5 آذر و قیام مردم گرگان توجه ویژه‌ای شود.

معاون بنیاد شهید و امور ایثارگرانگلستان افزود: شهرداری گرگان پروژه عظیمی در شهر انجام می‌دهد و این واقعه در 40 سال پیش اتفاق افتاده جایگاه ویژه‌ای دارد و امروز وظیفه داریم به نسل جوان بگوییم که 5 آذر چیست و در مورد قیام مردم گرگان توضیح به نوجوانان و دانش‌آموزان داده شود.

 انتهای پیام/

نظر شما