شناسهٔ خبر: 22605512 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: عصر ایران | لینک خبر

رئیس مجلس ترکیه در سمت خود ابقا شد

ایرنا

صاحب‌خبر -

اسماعیل قهرمان نماینده حزب حاکم عدالت و توسعه از استانبول و رئیس فعلی نهاد قانون گذاری ترکیه بار دیگر به عنوان رئیس مجلس این کشور انتخاب شد.

به گزارش ایرنا، قهرمان با کسب تعداد 289 رای و عبور از حدنصاب سومین مرحله از رای گیری این انتخابات، به ریاست مجلس کبیر ملت ترکیه رسید.

رقیب اصلی وی در این دور از انتخابات زکریا تمیزال، نماینده ازمیر از حزب جمهوری خواه خلق ترکیه بود که توانست 124 رای کسب کند.

اسماعیل قهرمان نماینده استانبول از حزب عدالت و توسعه، تامر داغلی نماینده حزب عدالت و توسعه از آدانا، زکریا تمیزال نماینده حزب جمهوری خواه خلق از ازمیر، سلما ایرماک نماینده حزب دموکراتیک خلق‌ها از شیرناک، جلال عدنان نماینده استانبول از حزب حرکت ملی‌ و یوسف خلیجی اوغلو نماینده قیصریه از حزب 'ایی' از جمله نامزدهای ریاست نهاد قانون گذاری ترکیه بودند.

در دور اول رای گیری که با شرکت 500 نماینده از 545 نماینده مجلس ترکیه برگزار شد، هیچ کدام از نامزدهای ریاست مجلس ترکیه موفق نشدند به حد نصاب دو سوم آرا یعنی 367 رای دست یابند و رای گیری به مرحله دوم کشیده شد.

در مرحله دوم نیز 506 نماینده مجلس شرکت کردند ولی در این مرحله هم هیچ کدام از نامزدهای ریاست مجلس ترکیه موفق به کسب حد نصاب دو سوم آرا نشدند و در مرحله سوم با کناره گیری تامر داغلی نماینده حزب عدالت و توسعه از آدانا از ادامه رقابت در انتخابات ریاست مجلس، رای گیری با شرکت 509 نماینده مجلس ادامه یافت و اسماعیل قهرمان نماینده حزب حاکم عدالت و توسعه از استانبول با کسب 289 رای به عنوان رییس مجلس ترکیه انتخاب شد.

رای گیری انتخابات ریاست مجلس ترکیه به صورت مخفی انجام می شود و اگر در رای‌گیری دور اول و دوم هیچ نامزدی نتواند دو سوم (367) تمام آرا را به دست آورد، در رای گیری دور سوم نامزدی که اکثریت مطلق(276) رای را به دست بیاورد، ریاست نهاد قانون گذاری ترکیه را در اختیار می گیرد.

اسماعیل قهرمان رئیس جدید مجلس ترکیه با تشکر از نمایندگان به خاطر انتخاب دوباره خود به این سمت بر پایدار نگه داشتن نظام جمهوریت در ترکیه تاکید کرد.

وی با اشاره به اهمیت اتحاد احزاب سیاسی در تصویب قوانین، مقررات داخلی و قوانین دیگر در مجلس ترکیه گفت: با افکار اشتباه نباید همدیگر را برنجانیم و نباید اهل دعوا باشیم بلکه با انجام مذاکره مشکلات خود را حل کنیم.

رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه پس از انتخاب دوباره اسماعیل قهرمان به ریاست مجلس ترکیه، با ارسال پیامی انتخاب دوباره او به ریاست نهاد قانون گذاری ترکیه را تبریک گفت.

برچسب‌ها:

نظر شما