شناسهٔ خبر: 22605073 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

آغاز بارندگی و کاهش دمای هوا در مناطق زلزله‌زده

زلزله‌زدگان به نایلون، وسایل گرمازا و پتو نیازمندند

صاحب‌خبر -

مدیرکل هواشناسی استان کرمانشاه از بارش باران در شهرستان‌های قصر شیرین و سرپل ذهاب خبر داد و گفت: احتمال بروز حوادثی همچون ریزش ساختمان‌های آسیب‌دیده از زلزله وجود دارد.
محمد خسروی افزود: با استقرار سامانه بارش‌زا در جو منطقه از روز دوشنبه تا چهارشنبه هفته جاری این سامانه بارش بیشترین فعالیت خود را به صورت وزش باد نسبتا شدید، رعد و برق و رگبار پراکنده و تگرگ در مناطق زلزله‌زده و شمال غرب اورامانات، نشان خواهد داد.
وی با اشاره به آبگرفتگی معابر عمومی به خصوص در منطقه اورامانات، تصریح کرد: احتمال بروز حوادثی همچون ریزش ساختمان‌های آسیب‌دیده و لغزش دامنه‌های ناپایدار نواحی کوهستانی، به دلیل بارش و وزش باد وجود دارد و مردم در مناطق زلزله‌زده در این مسیرها چادر برپا نکنند.
وی افزود: عایق‌بندی و زهکشی پیرامون چادرها، تامین سامانه‌های گرمایشی، مراقبت از کابل‌ها و خطوط برق در اماکن اسکان موقت ضروری است.
وی به فعالیت موج دوم این سامانه از روز پنج‌شنبه تا شنبه هفته آینده اشاره و بیان کرد: این موج بیشتر کاهش محسوس دما را همراه دارد به طوری که پیش‌بینی می‌شود دمای هوا در مناطق گرمسیری به صفر و در مناطق سردسیری به پنج تا هشت درجه سانتی‌گراد زیرصفر برسد.
* معاون امور عمرانی استاندار کرمانشاه با اشاره به بارش‌های پیش‌رو در مناطق زلزله‌زده، گفت: اقلام مورد نیاز با توجه به شرایط پیش‌رو نایلون، چراغ والور و پتو است.
مجتبی نیک‌کردار اظهار داشت: اقلام ضروری زلزله‌زدگان مانند چادر و مواد غذایی در مناطق زلزله‌زده به اندازه کافی موجود است.
وی تصریح کرد:‌ مردم نوعدوست حتما کمک‌های خود را به نهادهای یگان امداد و هلال‌احمر تحویل دهند و برای جلوگیری از ترافیک خود در محل حاضر نشوند.
* رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گفت: برای ایجاد نظم بخشی در ارائه خدمات این نهاد به مردم مناطق زلزله‌زده استان کرمانشاه، برای هر خانواده پرونده تشکیل می‌دهیم و بر اساس آن به آنها خدمات ارائه خواهیم کرد.
علیرضا تابش افزود: تمام پرداختی‌ها به مردم مناطق زلزله‌زده شامل تسهیلات، بلاعوض، مصالح و امکانات را در این پرونده ثبت و ضبط می‌کنیم و براساس پرونده‌های تشکیل شده به خانواده‌ها خدمات ارائه می‌دهیم.
وی با اشاره به اینکه بنیاد مسکن متولی ساخت مسکن در مناطق زلزله‌زده شده است، گفت: برای ساخت مسکن نیاز به تامین اعتبار داریم که این اعتبارات که شامل تسهیلات و اعتبارات بلاعوض است از سوی دولت اختصاص داده شده و وارد استان کرمانشاه شده و در اختیار بانک‌ها است.
وی در مورد نحوه اسکان موقت زلزله‌زدگان توسط بنیاد مسکن گفت: یکی از راهکارهای ما ساخت یک سرپناه 12 متری در خانه خود زلزله‌زدگان است که بعدا می‌توانیم آن را به محل اسکان دائم آنها اضافه کنیم.
وی راهکار دوم را پرداخت اجاره‌بها به زلزله‌زدگانی که خانه آنها تخریب شده دانست و گفت: اگر کسی مایل باشد از ما مبلغ اجاره بگیرد به شرطی که چادر را جمع کند.
وی همچنین اظهار کرد: همچنین می‌توانیم مبلغی را به خود افراد بدهیم که در محل منزل مسکونی خودش محل اسکان موقت ایجاد کند و در آن مستقر شود. وی مدت زمان اسکان موقت زلزله‌زدگان را 2 ماه اعلام کرد و گفت: ابتدا مردم را از زیر چادر به محل اسکان موقت و سپس اسکان دائم منتقل می‌کنیم.
رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در ادامه در مورد نحوه اسکان دائم زلزله‌زدگان نیز گفت: بنیاد مسکن به مردم این مناطق در زمینه آواربرداری، تهیه نقشه، اختصاص ناظر و نیروی فنی و تامین مصالح کمک می‌کند تا مردم بتوانند واحدهای مسکونی خود را بسازند. تابش با اشاره به اینکه برای بازسازی واحدهای تخریب شده در زلزله قرار است 10 هزار میلیارد ریال هزینه شود، گفت: رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در ادامه به پرداخت تسهیلات بازسازی مسکن توسط این بنیاد نیز اشاره کرد و گفت: برای واحدهادی مسکونی روستایی 250 میلیون ریال و شهری نیز 300 میلیون ریال در قالب تسهیلات و 50 میلیون ریال به صورت بلاعوض در روستاها و 60 میلیون ریال نیز در شهرها پرداخت می‌کنیم.
به گفته تابش، همچنین 20 میلیون ریال به صورت بلاعوض و 100 میلیون ریال نیز تسهیلات برای خرید وسايل منزل به زلزله‌زدگان پرداخت می‌شود.
* وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: 7 بانک برای پرداخت تسهیلات به زلزله‌زدگان استان کرمانشاه مشخص و سهمیه آنها نیز تعیین شده که از دیروز (29 آبان) روند پرداخت تسهیلات در این بانک‌ها آغاز شده است.
مسعود کرباسیان افزود: وزارت امور اقتصادی و دارایی مصوبات هیئت وزیران در ارتباط با حادثه زلزله کرمانشاه را به بانک‌ها ابلاغ کرده و روند اجرای آن را نیز پیگیری می‌کند.
او تأکید کرد که بانک‌ها نباید روند اجرای مصوبات هیئت وزیران در ارتباط با زلزله کرمانشاه را به تأخیر بیاندازند.
کرباسیان تصریح کرد: روند اجرای مصوبات هیئت‌ دولت به صورت ویژه از سوی وزارت امور اقتصادی و دارایی پیگیری می‌شود. وزیر امور اقتصادی و دارایی در ادامه از بانک‌ها خواست در زمینه استهمال تسهیلات اعطایی در مناطق زلزله‌زده استان کرمانشاه نیز همراهی و همکاری کنند.
کرباسیان در مورد معافیت مالیاتی برای مناطق زلزله‌زده استان کرمانشاه نیز گفت: برای این موضوع جلسه‌ای در وزارتخانه تشکیل و با حضور مسئولان و کارشناسان مربوطه موضوع مطرح و پیگیری خواهد شد.
* نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی، مبلغ 250 میلیون ریال تصویب شده برای احداث مسکن در روستاهای تخریب شده در اثر زلزله را پایین دانست و گفت: منازل مسکونی در روستاها هم محل سکونت و هم محل فعالیت اقتصادی مردم است.
عبدالرضا مصری از مسئولان خواست در تصویب ارقام اختصاص یافته برای ساخت واحدهای مسکونی در مناطق زلزله‌زده استان کرمانشاه تجدیدنظر کنند و افزود: روستاییان در کنار محل سکونت خود نیاز به ساخت مکان نگهداری احشام دارند.وی در ادامه سخنان خود پیشنهاد داد کمک‌های مردمی به زلزله‌زدگان به سمت کمک به افراد زلزله‌زده هدایت شود و از دولت خواست از محل بودجه‌های در اختیار خود اقدام به بازسازی زیرساخت‌ها کند.
وی همچنین پیشنهاد داد صنایع مختلف کشور به استان کرمانشاه دعوت شوند و به عنوان معین در بازسازی و نوسازی مناطق زلزله‌زده و خسارت دیده کمک کنند.
مصری همچنین خواستار اختصاص سهمیه آب موردنیاز کشاورزی استان کرمانشاه شد و از وزیر نیرو خواست در این ارتباط مساعدت لازم را داشته باشند.
شهاب نادری نماینده مردم پاوه و اورامانات در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه مبلغ 20 میلیون ریال به عنوان کمک بلاعوض برای خسارت اموال زلزله‌زدگان را کم دانست و گفت: خودروهای زیادی زیر آوارها مانده و باید مبالغ کمکی به مردم افزایش یابد.
* رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر از توزیع 250 تن پوشش چادر (نایلون) در مناطق زلزله‌زده استان کرمانشاه خبر داد.
مرتضی سلیمی اظهار کرد: توزیع نایلون از ابتدای هفته جاری در مناطق زلزله‌زده استان آغاز شده است و همچنان ادامه دارد.وی خاطرنشان کرد: تا شب در بیش از 90 درصد مناطق زلزله‌زده، نایلون توزیع شد و تا پیش از ظهر امروز هم 10 درصد باقیمانده، پوشش‌های چادر خود را دریافت می‌کنند.سلیمی ادامه داد: همچنین تا شب دوشنبه بیش از 82 هزار تخته چادر میان زلزله‌زدگان توزیع شد و به دنبال آن هستیم تا چادرهای بیشتری در اختیار زلزله‌زدگانی که جمعیت بیشتری دارند، توزیع شود.
سلیمی در ادامه از اعزام 400 نفر در قالب تیم‌های امداد روانی به مناطق زلزله‌زده در روزهای اخیر خبر داد و گفت: این افراد با اقدام‌های روان‌شناسی، فشار روحی و اضطراب افراد زلزله‌زده را کاهش می‌دهند.
رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر همچنین از آغاز پاکسازی و توزیع کیسه‌های نایلونی در مناطق زلزله‌زده خبر داد. وی در پایان گفت: توزیع دفترچه‌های امدادی میان افراد زلزله‌زده با اولویت روستاها آغاز شده  و همچنان ادامه دارد.
* فرمانده کل سپاه با تأکید بر اینکه بر عهدمان در کمک به زلزله‌زدگان پایبندیم، گفت: با برنامه‌ریزی‌های به عمل آمده اسکان موقت زلزله‌زدگان روستاهای غرب کشور به زودی آغاز می‌شود. سرلشکر محمدعلی جعفری در بازدید از مناطق زلزله‌زده غرب کشور روند اقدامات امدادرسانی یگان‌های بسیج و سپاه را مورد پیگیری و ارزیابی قرار داد.
وی اظهار داشت: بحمدالله با همت فراوان مردم و همه دستگاه‌ها و نهادها از مرحله بحران و اضطرار عبور کرده‌ایم و با تأمین نیازهای اولیه مانند خوراک و پوشاک و چادر با جدیت بایستی مراحل بعدی را با هماهنگی و هم‌افزایی سپری کنیم.
وی افزود: با توجه به تقسیم کار صورت پذیرفته و توافق ارتش و سپاه و سپردن امر مهم اسکان موقت زلزله‌زدگان روستاها، به قرارگاه خاتم‌الانبیا امیدواریم با همکاری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی فرآیند ساخت و آماده‌سازی و استقرار کانکس‌های مسکونی بر حسب اسکان موقت مردم عزیز عملیاتی و با توجه به فصل سرما و بارندگی، دغدغه مردم عزیز را در این زمینه ظرف یکی دو ماه آینده مرتفع سازیم.
* مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه گفت: «براثر زلزله 180 واحد مسکونی زنان سرپرست خانوار تحت پوشش بهزیستی در مناطق زلزله‌زده تخریب شد. امید قادری افزود: هشت هزار و 400 معلول در مناطق زلزله‌زده وجود دارد که نیاز به حمایت‌های ویژه دارند. وی گفت: 100 نفر نیز به علت زلزله دچار ضایعه نخاعی شده‌اند قادری از استقرار 100 تیم روان‌شناسی از سوی بهزیستی برای ارائه خدمات روان‌شناختی در مناطق زلزله‌زده خبر داد و افزود: تاکنون گزارشی مبنی بر شناسایی کودکان بی‌سرپرست در مناطق زلزله‌زده اعلام نشده است مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه از تخریب 30 مهدکودک روستایی و 14 مهدکودک شهری در جریان زلزله خبر داد.

نظر شما