شناسهٔ خبر: 22604932 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه آفرینش | لینک خبر

ميز خبر

صاحب‌خبر -

 افزايش ميزان تلفات حوادث رانندگي نسبت به سال گذشته

مديرعامل ستاد معاينه فني خودروهاي تهران، گفت: از ابتداي سال 96 تا پايان مهرماه از 580097 دستگاه خودرو مراجعه کننده در بار اول حدود 12 درصد در آزمون ترمز مردود شده اند.

به گزارش مهر، سيد نواب حسيني منش افزود: هرسال از 29 آبان لغايت 1 آذر مراسم يادبود قربانيان سوانح رانندگي با هدف ايجاد حساسيت عمومي، فرهنگ سازي و آگاهي بخشي به مسئولان و شهروندان برگزار مي شود. در چند سال اخير براساس آمار رسمي از پزشکي قانوني تعداد متوفيان و مصدومين حوادث رانندگي کاهش داشته است. ولي ميزان کاهش متوفيان در مقايسه با ساير کشورهاي درحال توسعه در وضعيت قابل قبولي نبوده و هنوز کشور ايران با 43 نفر متوفي به صورت روزانه در سوانح رانندگي در رتبه و رده کشورهاي پرمخاطره در اين زمينه است.

وي در خصوص نقش معاينه فني در کاهش سوانح رانندگي گفت: عوامل موثر در تصادفات به سه عامل خطاي انساني، وضعيت راه و شرايط خودرو بستگي دارد که هر کدام از اين عامل ها مي تواند با سهم مشخص به صورت مجزا و يا مشترک در ايجاد حادثه موثر باشد. براساس گزارشات رسمي پليس خطاي انساني بيشترين سهم را در حوادث رانندگي دارد.در حال حاضر کشور هاي در حال توسعه علاوه بر آموزش فرهنگ صحيح رانندگي به شهروندان نسبت به سختگيرانه کردن الزامات ايمني در خودروها و ارتقا استاندارد هاي توليد در خودرو اقدام کرده اند. بروز خطاي انساني در رانندگي اجتناب ناپذير است، پر واضح است خودرو بايد به نحوي طراحي و توليد شودکه ريسک تصادف و ميزان خسارت جاني به راکبين در حين تصادف به حداقل ممکن برسد.

مديرعامل ستاد معاينه فني در ارتباط با عدم کاهش منطقي آمار قربانيان سوانح به صورت ساليانه در کشور ايران اظهار داشت: مقايسه آمار متوفيان و مصدومين حوادث رانندگي طي نيمه اول سال 95 و 96 براساس آمار رسمي پزشکي قانوني نشان مي دهد در بخش مصدومين نه تنها کاهش اتفاق نيفتاده بلکه 0.5 درصد افزايش داشته است . در بخش وضعيت ايمني خودروها در سال 1395 از 19 ميليون خودروي موجود و درحال تردد در کشور تنها 8 ميليون دستگاه خودرو يعني 42 درصد از خودروها به مراکز معاينه فني جهت بازديد و کنترل ايمني مراجعه کرده اند. مطابق با آمار اتحاديه اروپا عامل 10 درصد از تصادفات و سوانح منجر به مرگ ناشي از نقص و ايراد فني در خودروها است که بدون ترديد با عنايت به سن ناوگان و کيفيت پايين خودروها در ايران اين درصد بيشتر خواهد بود اين بدان معني است که تنها با انجام معاينه فني و تشخيص بهنگام ايراد و نقص در خودرو مي توان از مرگ حداقل 1650 شهروند در سال جلوگيري کرد. متاسفانه در حال حاضر سالانه حدود 16500 نفر از شهروندان قربانيان تصادفات و سوانح رانندگي هستند.حسيني منش در ادامه افزود: انجام معاينه فني خودرو به صورت ساليانه و يا بعد از هر تعمير اساسي که مربوط به بخش هاي ايمني خودرو مي باشد بدون ترديد مي تواند در کاهش تصادفات موثر واقع شود. در حال حاضر 12 درصد از خودروهاي مراجعه کننده به مراکز به علت نقص در سيستم ترمز گيري که مي تواند خود مولد و عامل يک تصادف باشد مردود مي گردند. در مراکز معاينه فني 18 آيتم مورد ارزيابي و کنترل قرار مي گيرد که بالغ بر 70 درصد از آن مربوط به بخش هاي تامين کننده ايمني خودرو نظير وضعيت لاستيک ها، سلامت کمک فنر، کارکرد چراغ هاي اخطار و... است. يکي از اصلي ترين اهداف انجام معاينه فني در کشورها کنترل ايمني خودروها و انطباق خودرو با شرايط استاندارد در هنگام توليد است . عملکرد ناصحيح هرکدام از بخش هايي که در معاينه فني مورد کنترل قرار مي گيرد مي تواند به صورت مستقيم و يا غير مستقيم در تنزل شرايط ايمني خودرو و ايجاد تصادف سهم داشته باشد.

وي در پايان گفت: علاوه بر بر نقش مهم مسئولين در ارتقاء استانداردهاي توليد خودرو و ايجاد راه هاي ايمن در کاهش سوانح مسئوليت شهروندان در حفظ جان خود و سايرين با اصلاح الگوهاي رفتاري رانندگي، تکريم به قانون و انجام بهنگام معاينه فني خودرو و همچنين استفاده از خودروهاي ايمن تر بدون ترديد مي تواند نقش بسزائي در کاهش تعداد قربانيان سوانح داشته باشد.

كمبود نشاط اجتماعي در کشور

معاون اجتماعي وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشکي گفت: شواهد نشان مي دهد که شاهد گسترش انواع آسيب هاي اجتماعي در جامعه و پيدا شدن پديده هاي جديدي مانند افزايش اعتياد و افزايش مصرف قليان و سيگار در بين زنان کشور هستيم و اين مسائل واقعا جاي نگراني و دغدغه دارد.

محمد هادي ايازي در گفت و گو با ايرنا افزود: متاسفانه مصرف سيگار و قليان و مواد مخدر در جامعه و به خصوص در بين دختران جوان افزايش يافته است و اين وظيفه رسانه هاست که در اين زمينه از روش ها و ابزارهاي روشنگرانه خود استفاده کنند و براي فرهنگ سازي و کاهش اين پديده مخرب اقدام کنند.معاون وزير بهداشت ادامه داد: آسيب هاي اجتماعي و افزايش آن در جامعه در سال هاي اخير به يکي از دغدغه هاي جدي مسئولان کشور در دستگاه هاي مختلف تبديل شده است، به طوري که حتي جلسات بررسي اين موضوع در حضور مقام معظم رهبري نيز تشکيل شده است و شوراي اجتماعي کشور نيز جلسات متعددي را براي پيدا کردن راه حل کنترل اين پديده با حضور نمايندگان دستگاه هاي مختلف و روانشناسان، جامعه شناسان و حقوقدانان برگزار کرده است.

ايازي گفت: در وزارت بهداشت نيز کارگروه هاي مختلف کاهش آسيب هاي اجتماعي، سلامت روان، سلامت جنسي و نيز کارگروه هاي مرتبط با خودکشي و امثال آن تشکيل شده است و به دنبال اين هستيم که چطور اين مسائل را در جامعه مطرح کنيم که از يک طرف انعکاس آن نگراني ها را در جامعه افزايش ندهد و از طرفي بتوانيم آگاه سازي کنيم تا خانواده ها و جوانان براي مقابله با اين پديده هاي مخرب هوشيار باشند.

وي افزود: يکي از ابزارهايي که مي تواند به اين دغدغه و نگراني مردم دامن بزند، استفاده نادرست از فضاي مجازي و وسايل ارتباطي جديد است. در اين فضا افراد بدون آگاهي از تبعات انتشار، به راحتي يک کليپ يا يک خبر نادرست را منتشر مي کنند، به عنوان مثال انتشار گسترده کليپ دختران جواني که دست به خودکشي زدند يا انتشار اخبار مراحل مختلف شناسايي قاتل و اعدام قاتل آتنا فضاي نگران کننده اي را در جامعه ايجاد کرد.

معاون اجتماعي وزير بهداشت گفت: وزارت بهداشت در مورد انتشار گسترده و بي حساب و کتاب اين نوع مطالب در فضاي مجازي نگران است و در اين مورد با دستگاه هاي ديگر نيز مکاتبه کرده ايم که راه حلي براي کنترل انتشار اين نوع مطالب خطرناک در جامعه پيدا کنيم ولي راه حل اصلي اين است که رسانه ها با فرهنگ سازي و آگاه سازي مردم، کاري کنند که مردم خودشان احساس مسئوليت کنند و از بازنشر و انتشار اين نوع مطاب خودداري کنند.وي افزود: برقراري نشاط اجتماعي در جامعه يکي از دغدغه هاي جدي وزارت بهداشت است. در اين زمينه قطعا در جامعه مشکل داريم، آمارها نشان مي دهد که 23.4 درصد مردم دچار مشکلات و اختلالات سلامت روان هستند، 16 درصد زنان و دختران و 12 درصد مردان افسرده هستند، بنابراين بايد براي توسعه فضاي نشاط و شادي در جامعه همه دستگاه هاي مسئول و رسانه ها همکاري کنند.

برچسب‌ها:

نظر شما