شناسهٔ خبر: 22604650 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

بارزانی حکم ابطال همه‌پرسی را نپذیرفت

نخست‌وزیر منطقه کردستان با ابراز تاسف از حکم دادگاه فدرالی در خصوص رفراندوم، آن را نهایی دانست و گفت که این حکم به طور یکجانبه صادر شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از فارس، «نیچروان بارزانی» نخست‌وزیر منطقه کردستان عراق در نخستین اظهار نظر پس از صدور حکم دادگاه فدرال عراق مبنی بر ابطال نتایج رفراندوم جدایی که در 25 سپتامبر گذشته طی یک کنفرانس خبری اظهار داشت که دولتش به حکم دادگاه عالی فدرال عراق درباره همه‌پرسی جدایی احترام می گذارد و حکم‌های این دادگاه غیرقابل اعتراض است اما این حکم یکجانبه صادر شده است.

 وی افزود: بار دیگر در نشست امروز دولت بر انجام اصلاحات و اعمال شفافیت در روند فروش نفت و درآمدهای اقلیم کردستان تاکید کردیم. اگر قانون اساسی عراق اجرا شود اقلیم کردستان هیچ مشکلی نخواهد داشت. باید همه مواد قانون اساسی عراق اجرایی شود. اگر قانون اساسی عراق اجرایی می‌شد، رفراندوم استقلال برگزار نمی‌شد.قانون اساسی عراق باید به طور کامل اجرایی شود نه اینکه تنها مواد قانونی که قوه مجریه می‌پسندد اجرایی شود.

به نوشته پایگاه خبری «السومریة نیوز»، نخست‌وزیر منطقه کردستان افزود: اگر به دنبال وجود ثبات در عراق هستند باید قانون اساسی اجرایی شود. حکم دادگاه فدرالی در خصوص رفراندوم قطعی است و باطل نمی‌شود، متاسفانه حکم دادگاه فدرال عراق در خصوص رفراندوم استقلال یکجانبه و بدون شنیدن نظر منطقه کردستان صادر شد. باید طرف سومی در تفسیر قانون اساسی عراق حضور داشته باشد.

پایگاه خبری «کردپرس» نیز با انتشار این کنفرانس خبری، نوشت: وی در پاسخ به درخواست برخی احزاب کرد برای تشکیل دولت موقت در منطقه کردستان، گفت: باید همه طرفهای سیاسی به دنبال تعیین موعد برگزاری انتخابات باشیم. دولت کنونی موقت بوده و نیازی به تشکیل دولت موقت نیست.درخواست‌ها برای تشکیل دولت نجات ملی مبهم است. انتخابات مسایل داخلی اقلیم را به طور نهایی حل و فصل کرده است.

بارزانی درباره بودجه اختصاص یافته به منطقه کردستان گفت: در لایحه بودجه ظلمی بزرگ به اقلیم کردستان شده است. آماده گفت‌وگو با بغداد هستیم. از امروز به دیدار احزاب سیاسی خواهیم رفت. هیچ نشست مخفیانه‌ای میان اربیل و بغداد برگزار نشده است

وی در ادامه از ترکیه و ایتالیا تشکر کرد که در کمترین زمان ممکن به زلزله زدگان اقلیم کردستان یاری رساندند.

نخست‌وزیر منطقه کردستان تصریح کرد: ایران همسایه ماست و خواستار وجود روابطی مستحکم با این کشور و دیگر همسایگان هستیم.

بارزانی درباره آمریکا نیز گفت: : آمریکا به دنبال اقلیمی قدرتمند و باثبات در داخل  عراقی متحد است.

وی تاکید کرد: تفسیر اقلیم کردستان و عراق از قانون اساسی متفاوت است.

نظر شما