شناسهٔ خبر: 22604605 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

چند خبر موسیقی؛

آثار موسیقایی استاد احمد پژمان در فرهنگسرای ارسباران بررسی می شود

تهران- ایرنا- دومین نشست «نقد آهنگسازی معاصر ایران» با موضوع بررسی آثار استاد احمد پژمان، پانزدهمین نشست «آیین آواز» با موضوع بررسی «سیر یادگیری آواز ایرانی در گذر زمان» و «رسیتال پیانو کلاسیک» کیومرث پیرگلو در فرهنگسرای ارسباران برگزار می شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از روابط عمومی فرهنگسرای ارسباران، در این نشست، روز پنجشنبه 2 آذرماه ساعت 18 با اجرای علی عظیمی نژادان کارشناس مجری و استاد احمد پژمان، دوره های مختلف آهنگسازی و دیدگاه های این هنرمند در حوزه موسیقی بررسی می شود.
بررسی «انعکاس هویت ایرانی» در آثار پژمان با نگاهی به قطعه «عیاران» توسط محمدرضا فیاض (آهنگساز، پژوهشگر و نوازنده سنتور)، میزگرد هوشنگ کامکار(آهنگساز)، مهران پورمندان (آهنگساز) و آرمان نوروزی(آهنگساز و پژوهشگر) با بررسی برخی آثار احمد پژمان بخش دیگر این برنامه است.
احمد پژمان متولد 18 تیر 1314 آهنگساز و موسیقی‌دان، در دوره دبیرستان به فراگیری ویولن نزد حشمت سنجری پرداخت و تئوری موسیقی را نزد حسین ناصحی فراگرفت. پس از چندی به عنوان نوازنده ویولن به ارکستر سمفونیک تهران راه یافت و در دوره رهبری سنجری و هایمو تویبر در ارکستر حضور داشت.
وی سال 1343 بعد از اتمام تحصیلات دانشگاهی در رشته زبان و ادبیات انگلیسی در دانشسرای عالی، با اخذ بورسیه راهی اتریش شد و در آکادمی موسیقی وین نزد اساتید موسیقی (توماس کریستین داوید، آلفرد اوهل، هانس یلینک و... ) به تحصیل آهنگسازی پرداخت.
پژمان پس از پایان تحصیلات به ایران بازگشت و به عنوان آهنگساز تالار رودکی و استاد موسیقی دانشگاه تهران فعالیت خود را آغاز کرد، اپراهای جشن دهقان، دلاور سهند(بر اساس زندگی بابک خرمدین) و سمندر برخی از آثار وی است که قبل از انقلاب در تالار وحدت به اجرا درآمدند.
همچنین پژمان سال 1354 برای ادامه تحصیل در مقطع دکترای آهنگسازی راهی دانشگاه کلمبیا (نیویورک) شد و به فراگیری موسیقی الکترونیک پرداخت که در این دوره ولادیمیر اوساچوسکی، جک بیزن و بولانت آرل از استادان وی بودند.
پژمان از سال 1370 تاکنون به طور پراکنده به تدریس هارمونی، کنترپوان و آهنگسازی در دانشکده موسیقی دانشگاه هنر تهران مشغول است.
از دیگر آثار او می توان به کنسرتو برای 9ساز (1965)، راپسودی برای ارکستر (1966)، حماسه، هفت خوان، تکسوار عشق، همه شهر ایران، خاطرات فردا،سراب، دیوِرتیمِنتو (1395) و همچنین موسیقی فیلم ها و سریال های متعدد از جمله: دلیران تنگستان، سمک عیار، شازده احتجاب، سایه‌های بلند باد، ساخت ایران، هنرپیشه، زینت، کیمیا، روسری‌آبی، عشق گمشده، بوی کافور، عطر یاس، باران، سفر به فردا، خانه‌ای روی آب، همراه باد در دل تنهایی کویر، بید مجنون، یک بوس کوچولو و سرزمین مادری اشاره کرد.
پژمان برای ساخت موسیقی فیلم های «بوی کافور، عطر یاس» و «باران» برنده سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر شده است.
نشست های «نقد و بررسی آهنگسازی معاصر ایران» هر ماه با حضور آهنگسازان و موسیقی پژوهان با نقد آثار یکی از آهنگسازان موسیقی ارکسترال ایران در فرهنگسرای ارسباران برگزار می شود، نخستین جلسه این نشست اول آبان به نقد و بررسی آثار و آرای استاد حسین دهلوی اختصاص داشت.
فرهنگسرای ارسباران در خیابان دکتر علی شریعتی، بالاتر از پل سید خندان، خیابان جلفا واقع شده است.

*بررسی «سیر یادگیری آواز ایرانی در گذر زمان»
پانزدهمین نشست «آیین آواز» فرهنگسرای ارسباران روز سه شنبه 30 آبان ماه ساعت 18 با حضور تقی سعیدی هنرمند پیشکسوت موسیقی ایرانی و علی شیرازی کارشناس و مجری به موضوع «سیر مراحل آموختن آواز ایرانی در گذر زمان» اختصاص دارد.
مرور دقیق مراحل یادگیری آواز توسط هنرجویان آواز، راه‌های یادگیری دقیق هنرآواز همچون یادگیری ردیف، پرورش صدا و ارتقای کیفیت آن، تمرین و طراحی آواز با شعر، گوش دادن مستمر به آواز بزرگان و بهره‌ مندی از آثار تکنوازان برجسته موسیقی ایرانی مباحثی است که در این نشست مورد بحث و بررسی قرار می گیرد.
اجرای آثاری از محمد آدینه نوازنده تار با آوازی در مایه دشتی بخش دیگر این برنامه است.
نشست تخصصی آموزشی «آیین آواز» هر ماه علاوه بر پاسداشت هنر آواز ملی و دستگاهی به تجلیل از بزرگان این هنر اختصاص دارد.

*اجرای «رسیتال پیانو کلاسیک» در فرهنگسرای ارسباران
«رسیتال پیانو کلاسیک» با حضور کیومرث پیرگلو جمعه 3 آذرماه ساعت20 در فرهنگسرای ارسباران به روی صحنه می رود.
در این کنسرت قطعاتی از آهنگسازان برجسته موسیقی کلاسیک، اسکارلاتی(سونات های دوماژور، رماژور، سی مینور)، مانوئل دوفایا (رقص آتش)، آلبنیز (سوییت اسپانیایی)، گرانادوس (والس های اسپانیایی شماره 2 و 5) و بتهوون(سونات شماره 25 و پاتتیک) و نیز قطعات «خاطره 3 و 5» از آثار کیومرث پیرگلو نیز نواخته می شود.
کیومرث پیرگلو متولد سال 1340 شهر تهران است، وی از کودکی به موسیقی علاقه داشت و ابتدا به صورت خودآموز و سپس با حضور در دوره های آموزشی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نزد اسماعیل تهرانی به فراگیری مبانی موسیقی پرداخت.
وی ساز سنتور را نزد استاد فرامرز پایور آموخت و از شاگردان برجسته او بود و هر روز که می گذشت نگارش پیرگلو به موسیقی کلاسیک اروپایی بیشتر می شد. فراگیری پیانو، سلفژ هارمونی، ارکستراسیون، کنترپوان، انستروماناسیون یادگیری سنتور، چاپ و انتشار آثار اساتید موسیقی، نگارش نت‏های چاپ شده را می توان از فعالیت های هنری وی برشمرد.
پیرگلو با بهره گیری ساز پیانو نزد استادان بین المللی موفق به دریافت دیپلم پیانو از بلژیک و سوئد شد، وی همچنین تحصیلات خود را در مقطع دکتری اتنوموزیکولوژی از دانشگاه ملبورن استرالیا به پایان رساند. آلبوم های موسیقی «سه رخ»، «پردیس»، «شاعرانه های پیانو» برخی از آثار وی است.
تهیه بلیت اجرای «رسیتال پیانو کلاسیک» از طریق سایت ایران کنسرت به نشانیwww.iranconcert.com امکان پذیر است.
*برای اطلاع از اخبار متنوع انتشار یافته در شبانه روز با کانال ایرنا استان تهران در تلگرام به نشانی IRNATEHRAN@ همراه شوید.
تنظیم کننده: معصومه جوان معبودی - انتشاردهنده: معصومه آقا امینی
تهرام/7245//7244

انتهای پیام /*

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از روابط عمومی فرهنگسرای ارسباران، در این نشست، روز پنجشنبه 2 آذرماه ساعت 18 با اجرای علی عظیمی نژادان کارشناس مجری و استاد احمد پژمان، دوره های مختلف آهنگسازی و دیدگاه های این هنرمند در حوزه موسیقی بررسی می شود.
بررسی «انعکاس هویت ایرانی» در آثار پژمان با نگاهی به قطعه «عیاران» توسط محمدرضا فیاض (آهنگساز، پژوهشگر و نوازنده سنتور)، میزگرد هوشنگ کامکار(آهنگساز)، مهران پورمندان (آهنگساز) و آرمان نوروزی(آهنگساز و پژوهشگر) با بررسی برخی آثار احمد پژمان بخش دیگر این برنامه است.
احمد پژمان متولد 18 تیر 1314 آهنگساز و موسیقی‌دان، در دوره دبیرستان به فراگیری ویولن نزد حشمت سنجری پرداخت و تئوری موسیقی را نزد حسین ناصحی فراگرفت. پس از چندی به عنوان نوازنده ویولن به ارکستر سمفونیک تهران راه یافت و در دوره رهبری سنجری و هایمو تویبر در ارکستر حضور داشت.
وی سال 1343 بعد از اتمام تحصیلات دانشگاهی در رشته زبان و ادبیات انگلیسی در دانشسرای عالی، با اخذ بورسیه راهی اتریش شد و در آکادمی موسیقی وین نزد اساتید موسیقی (توماس کریستین داوید، آلفرد اوهل، هانس یلینک و... ) به تحصیل آهنگسازی پرداخت.
پژمان پس از پایان تحصیلات به ایران بازگشت و به عنوان آهنگساز تالار رودکی و استاد موسیقی دانشگاه تهران فعالیت خود را آغاز کرد، اپراهای جشن دهقان، دلاور سهند(بر اساس زندگی بابک خرمدین) و سمندر برخی از آثار وی است که قبل از انقلاب در تالار وحدت به اجرا درآمدند.
همچنین پژمان سال 1354 برای ادامه تحصیل در مقطع دکترای آهنگسازی راهی دانشگاه کلمبیا (نیویورک) شد و به فراگیری موسیقی الکترونیک پرداخت که در این دوره ولادیمیر اوساچوسکی، جک بیزن و بولانت آرل از استادان وی بودند.
پژمان از سال 1370 تاکنون به طور پراکنده به تدریس هارمونی، کنترپوان و آهنگسازی در دانشکده موسیقی دانشگاه هنر تهران مشغول است.
از دیگر آثار او می توان به کنسرتو برای 9ساز (1965)، راپسودی برای ارکستر (1966)، حماسه، هفت خوان، تکسوار عشق، همه شهر ایران، خاطرات فردا،سراب، دیوِرتیمِنتو (1395) و همچنین موسیقی فیلم ها و سریال های متعدد از جمله: دلیران تنگستان، سمک عیار، شازده احتجاب، سایه‌های بلند باد، ساخت ایران، هنرپیشه، زینت، کیمیا، روسری‌آبی، عشق گمشده، بوی کافور، عطر یاس، باران، سفر به فردا، خانه‌ای روی آب، همراه باد در دل تنهایی کویر، بید مجنون، یک بوس کوچولو و سرزمین مادری اشاره کرد.
پژمان برای ساخت موسیقی فیلم های «بوی کافور، عطر یاس» و «باران» برنده سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر شده است.
نشست های «نقد و بررسی آهنگسازی معاصر ایران» هر ماه با حضور آهنگسازان و موسیقی پژوهان با نقد آثار یکی از آهنگسازان موسیقی ارکسترال ایران در فرهنگسرای ارسباران برگزار می شود، نخستین جلسه این نشست اول آبان به نقد و بررسی آثار و آرای استاد حسین دهلوی اختصاص داشت.
فرهنگسرای ارسباران در خیابان دکتر علی شریعتی، بالاتر از پل سید خندان، خیابان جلفا واقع شده است.

*بررسی «سیر یادگیری آواز ایرانی در گذر زمان»
پانزدهمین نشست «آیین آواز» فرهنگسرای ارسباران روز سه شنبه 30 آبان ماه ساعت 18 با حضور تقی سعیدی هنرمند پیشکسوت موسیقی ایرانی و علی شیرازی کارشناس و مجری به موضوع «سیر مراحل آموختن آواز ایرانی در گذر زمان» اختصاص دارد.
مرور دقیق مراحل یادگیری آواز توسط هنرجویان آواز، راه‌های یادگیری دقیق هنرآواز همچون یادگیری ردیف، پرورش صدا و ارتقای کیفیت آن، تمرین و طراحی آواز با شعر، گوش دادن مستمر به آواز بزرگان و بهره‌ مندی از آثار تکنوازان برجسته موسیقی ایرانی مباحثی است که در این نشست مورد بحث و بررسی قرار می گیرد.
اجرای آثاری از محمد آدینه نوازنده تار با آوازی در مایه دشتی بخش دیگر این برنامه است.
نشست تخصصی آموزشی «آیین آواز» هر ماه علاوه بر پاسداشت هنر آواز ملی و دستگاهی به تجلیل از بزرگان این هنر اختصاص دارد.

*اجرای «رسیتال پیانو کلاسیک» در فرهنگسرای ارسباران
«رسیتال پیانو کلاسیک» با حضور کیومرث پیرگلو جمعه 3 آذرماه ساعت20 در فرهنگسرای ارسباران به روی صحنه می رود.
در این کنسرت قطعاتی از آهنگسازان برجسته موسیقی کلاسیک، اسکارلاتی(سونات های دوماژور، رماژور، سی مینور)، مانوئل دوفایا (رقص آتش)، آلبنیز (سوییت اسپانیایی)، گرانادوس (والس های اسپانیایی شماره 2 و 5) و بتهوون(سونات شماره 25 و پاتتیک) و نیز قطعات «خاطره 3 و 5» از آثار کیومرث پیرگلو نیز نواخته می شود.
کیومرث پیرگلو متولد سال 1340 شهر تهران است، وی از کودکی به موسیقی علاقه داشت و ابتدا به صورت خودآموز و سپس با حضور در دوره های آموزشی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نزد اسماعیل تهرانی به فراگیری مبانی موسیقی پرداخت.
وی ساز سنتور را نزد استاد فرامرز پایور آموخت و از شاگردان برجسته او بود و هر روز که می گذشت نگارش پیرگلو به موسیقی کلاسیک اروپایی بیشتر می شد. فراگیری پیانو، سلفژ هارمونی، ارکستراسیون، کنترپوان، انستروماناسیون یادگیری سنتور، چاپ و انتشار آثار اساتید موسیقی، نگارش نت‏های چاپ شده را می توان از فعالیت های هنری وی برشمرد.
پیرگلو با بهره گیری ساز پیانو نزد استادان بین المللی موفق به دریافت دیپلم پیانو از بلژیک و سوئد شد، وی همچنین تحصیلات خود را در مقطع دکتری اتنوموزیکولوژی از دانشگاه ملبورن استرالیا به پایان رساند. آلبوم های موسیقی «سه رخ»، «پردیس»، «شاعرانه های پیانو» برخی از آثار وی است.
تهیه بلیت اجرای «رسیتال پیانو کلاسیک» از طریق سایت ایران کنسرت به نشانیwww.iranconcert.com امکان پذیر است.
*برای اطلاع از اخبار متنوع انتشار یافته در شبانه روز با کانال ایرنا استان تهران در تلگرام به نشانی IRNATEHRAN@ همراه شوید.
تنظیم کننده: معصومه جوان معبودی - انتشاردهنده: معصومه آقا امینی
تهرام/7245//7244

نظر شما