شناسهٔ خبر: 22603980 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد آنلاین | لینک خبر

راه دشوار مرکل برای تشکیل دولت جدید

در پی شکست مذاکرات شب گذشته میان ۴ حزب آلمانی به منظور تشکیل دولت آتی این کشور، صدراعظم آلمان یا باید دولت اقلیت تشکیل دهد و یا اینکه انتخابات تکرار شود.

صاحب‌خبر -

سرانجام مذاکرات برای تشکیل دولت ائتلافی آلمان بدون دستیابی به نتیجه‌ای پایان یافت و همانطور که پیشتر هم اعلام شده بود، احزاب دیشب برای آخرین بار گرد هم آمدند تا بتوانند به اختلاف‌نظرها پایان دهند. اما پس از اینکه نماینده حزب دموکراتیک آزاد (لیبرال) میز مذاکره را ترک کرد، عملا گفت‌وگوها پایان یافت.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فارس، «کریستین لیندر» نماینده لیبرال‌ها در این مذاکرات گفت که 4 طرف مذاکره هیچ دیدگاهی در زمینه بهبود وضعیت کشور و یا مبانی اعتماد‌سازی نداشتند. از این رو بهتر است که حکومت نکنیم تا اینکه بد عمل کنیم.»

این سیاستمدار آلمانی که حزب متبوعش سیاست‌های اقتصادی را به ویژه مورد توجه قرار می‌دهد با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی توئیتر نوشت: «ما هیچکسی را به دلیل اینکه به چارچوب‌های خود پایبند است، سرزنش نمی‌کنیم. اما ما هم همینطور (در قالب چارچوب های خود) عمل می‌کنیم. ما خواستار بازبینی در امور بازرگانی کنونی هستیم ولی نتوانستیم به توافق برسیم.»

با این حال «هورست زیهوفر» رئیس حزب سوسیال‌مسیحی گفته است که پیش از اینکه لیبرال‌ها میز مذاکره را ترک کنند، امکان دستیابی به نتیجه وجود داشت. «جم اوزدمیش» از حزب سبز که از وی به عنوان وزیر خارجه احتمالی در دولت آتی آلمان هم یاد می‌شد در همین راستا گفت که حزب وی همواره در زمینه توافق اعلام آمادگی کرده بود.

انتشار خبر شکست مذاکرات تشکیل دولت آلمان باعث شد که ارزش یورو در برابر دیگر ارزهای قدرتمند یعنی دلار، ین و پوند کاهش یابد.

در پی انتخابات پارلمانی آلمان که 24 سپتامبر (2 مهرماه) برگزار شد، مرکل تلاش کرده بود که دولتی متشکل از احزاب دموکرات‌مسیحی، سوسیال‌مسیحی، سبزها و لیبرالها تشکیل دهد اما با وجود گذشت 2 ماه از مذاکرات، احزاب درباره مواردی مانند امور محیط‌ زیستی، پناهجویان و مسایل مالی به توافق نرسیدند.

مرکل نیمه‌شب گذشته در پی اعلام خبر شکست مذاکرات که از آن به عنوان واقعه‌ای تاریخی یاد می‌شود همچنان تاکید کرد که احزاب می‌توانستند با وجود اختلافات به توافق برسند. وی اقدام نماینده لیبرال‌ها مبنی بر ترک مذاکرات را تاسف‌بار توصیف کرد.

این احزاب در صورت توافق، ائتلاف جامائیکا را تشکیل می‌دادند. دلیل انتخاب چنین نامی هم این بود که رنگ‌هایی که معرف احزاب یاد شده است، در کنار هم تصویری شبیه به پرچم جامائیکا ایجاد می‌کردند. چنین ترکیبی از احزاب آلمانی قبلا در سطح کشوری سابقه نداشت و فقط در قالب‌های محلی شکل گرفته بود.

در طول این مذاکرات اغلب موضع نماینده مرکل موضعی خنثی داشت. به خصوص درباره مسایلی که به پذیرش پناهجویان ارتباط پیدا می‌کرد و این در شرایطی است که مسئله مربوط به پناهجویان یکی از چالشی‌ترین موارد مربوط به احزاب بود.

با وضعی که پیش آمده 2 راه پیش روی «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان قرار دارد یا اینکه دولت اقلیت تشکیل دهد و یا اینکه انتخابات مجدد تکرار شود. اگرچه مرکل همچنان صدراعظم باقی می‌ماند همچنان معلوم نیست که چه حزبی مذاکرات را ترک می‌کند تا امکان توافق وجود داشته باشد.

امکان دارد که محافظه‌کاران با حزب سبز وارد مذاکره شوند و به این ترتیب دولت اقلیت شکل بگیرد.

احتمال دیگری هم وجود دارد و آن این است که مرکل می‌تواند حزب سوسیال‌دموکرات را که در انتخابات گذشته دومین حزبی بود که بیشترین میزان رای را به دست آورد را برای تشکیل ائتلاف متقاعد کند. این در شرایطی است که این حزب اعلام کرده بود که قصد ندارد در دولت آتی حضور داشته باشد و در نقش حزب مخالف فعالیت خواهد کرد. به نظر می‌رسد اگر مرکل تصمیم بگیرد با سوسیال‌دموکرات‌ها ائتلاف تشکیل دهد، راه دشواری پیش رو خواهد داشت.

چنانچه هر 2 این راهکارها به نتیجه نرسد، چاره‌ای نخواهد بود غیر از اینکه در سال جدید میلادی بار دیگر انتخابات برگزار شود.

مرکل با توجه به چنین احتمالی اعلام کرد که در مورد نتیجه مذاکرات شب گذشته و امکان برگزاری مجدد انتخابات با «فرانک والتر اشتاین‌مایر» رئیس‌جمهور آلمان گفت‌وگو خواهد کرد. بر طبق قانون اشتاین‌مایر باید فرمان تکرار انتخابات را بدهد.

برچسب‌ها:

نظر شما