شناسهٔ خبر: 22603787 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه:

وجود موقوفه‌ای با نیتی نادر برای حل اختلافات همسران نشان دهنده بروز بودن وقف است

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی گفت: منشاء مشکلات فرهنگی و آسیب‌های اجتماعی، مشکلات اقتصادی است، گفت: ما موقوفاتی داریم که از عواید آن باید در بین همسرانی که اختلاف افتاده است، صلح و سازش ایجاد کند.

صاحب‌خبر -
به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی پیش از ظهر امروز در نشست تخصصی «وقف، خانواده و سبک زندگی اسلامی» که در دانشگاه تهران برگزار شد، درباره وقف برای تعالی و تحکیم خانواده اظهار کرد: در تشکیل، تحکیم و تعالی خانواده در جامعه اسلامی اگر پشتوانه اقتصادی به‌نام وقف ایجاد کنیم، تاثیرات مثبتی در جامعه خواهد داشت.
وی با بیان اینکه اگر بخواهیم در مقابل تهاجم فرهنگی دشمن نسبت به خانواده برنامه‌ریزی لازم داشته باشیم، بدون پشتوانه اقتصادی این امر امکان ندارد، تصریح کرد: وقف به عنوان پشتوانه اقتصادی خانواده می‌تواند بسیاری از مشکلات را حل کند.
رئیس سازمان اوقاف با اشاره به اینکه اگر موقوفاتی باشد که از خانواده‌های نیازمند حمایت کند، آسیب‌های خانوادگی کاهش می‌یابد، تصریح کرد: در بعضی خانواده‌ها امکان رشد و تعالی نیست که با بررسی‎های بسیار متوجه عدم پشتوانه اقتصادی می‌شویم.
حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی افزود: منشاء مشکلات فرهنگی و آسیب‌های اجتماعی، مشکلات اقتصادی است، گفت: ما موقوفاتی داریم که از عواید آن باید در بین همسرانی که اختلاف افتاده است، صلح و سازش ایجاد کند.
وی با اشاره به اینکه نیات و شرایط واقف باید آسان باشد تا به راحتی قابل اجرا باشد، گفت: نیاز امروز جامعه ما ایجاد موقوفات برای تولید علم و فناوری بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری است.
رئیس سازمان اوقاف با بیان اینکه سازمان اوقاف ۳ ماموریت قرآن، عترت و وقف را دارد، تاکید کرد: اگر به این سه مقوله پرداخته شود بسیاری از مشکلات جامعه و خانواده‌ها حل خواهد شد.
حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی درباره سنت حسنه وقف گفت: واژه وقف در قرآن کریم نیامده است، ولی چند واژه از جمله باقیات الصالحات، خیرات، صدقه، انفاق و احسان در آیات متعدد اشاره شده است که می‌توان از آن برداشت وقف داشت.
وی افزود: وقف یکی از مصادیق ماندگار این کلمات است که نه تن‌ها از بین نمی‌رود بلکه مستمر است و قابل دخل و تصرف نیست.
رئیس سازمان اوقاف با اشاره به اینکه وقف ماندگار است و کسی در آن دخل و تصرف ندارد، خاطرنشان کرد: نسبت به این سنت حسنه، پیامبر (ص) و ائمه (ع) علاوه بر سفارش عمل کرده‌اند بطوریکه پیامبر (ص) و ائمه (ع) موقوفات بسیار زیادی داشته‌اند.
حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی با اشاره به شبهه‌ای در مورد موقوفات مبنی بر اینکه برای چه وقف کنیم، گفت: بیش از ۸ هزار و ۲۴۰ متولی وجود دارد که موقوفاتشان را خود اداره می‌کنند و سازمان اوقاف تن‌ها نقش حمایتی و پشتیبانی از آن‌ها را دارد.
وی با بیان اینکه سازمان اوقاف اداره موقوفاتی را در اختیار دارد که فاقد تولیت هستند، تصریح کرد: اداره اوقاف وظیفه اجرای نیات واقفان و اداره موقوفاتی که فاقد تولیت هستند را دارد.
رئیس سازمان اوقاف درباره نیات واقفان گفت: در حال حاضر بیش از ۸۰۰ نوع نیت واقف داریم و کسی نمی‌تواند در آن دخل و تصرف کند و باید مطابق با نیات واقف درآمد آن‌ها مصرف می‌شود بنابراین سازمان اوقاف از آن‌ها برای خود استفاده نمی‌کند بلکه در مدیریت درست نیات وقف، مدیریت دارد.
حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی با اشاره به اینکه تمام وقف‌نامه‌های که در سازمان اوقاف بوده را ساماندهی کرده‌ایم، گفت: ساماندهی وقف‌نامه‌ها در سامانه جامع موقوفات بی نظیر است.
وی با بیان اینکه همه در کشور از خدمات موقوفات بهره‌مند هستند، گفت: به طور مثال تمامی مساجد، حسینیه‌ها و تکایا، حوزه‌های علمیه، دانشگاه‌ها و مدارس آموزش و پرورش از موقوفات هستند.
رئیس سازمان اوقاف با بیان اینکه ۴۰ دانشگاه موقوفه و بیش از هزار مدرسه موقوفه در کشور وجود دارد، تصریح کرد: همچنین چند هزار کتابخانه و چند میلیون کتاب وقفی در کشور وجود دارد.
حجت الاسلام محمدی با اشاره به اینکه باید تمامی خدمات وقف اطلاع رسانی و گزارش دهی شود، تاکید کرد: وجود ۶ هزار و ۷۰۰ موقوفه فرهنگی، علمی و پژوهشی و یک هزار و ۴۰۰ موقوفه درمانی و ۱۳۳ بیمارستان موقوفه نشان‌دهنده ضرورت اطلاع‌رسانی از خدمات اوقاف را نشان می‌دهد.
وی با بیان اینکه یکی از راه‌های ترویج فرهنگ وقف اطلاع‌رسانی خدمات موقوفات است، گفت: تجلیل از واقفان، پرداختن به فرهنگ وقف به عنوان رهایی از خودخواهی و خودبینی باعث احیای این فرهنگ در جامعه می‌شود.
رئیس سازمان اوقاف با بیان اینکه اگر این فرهنگ در جامعه نهادینه شود به راحتی کسی نمی‌تواند در آن دخل و تصرف کند، یادآور شد: فرهنگ وقف زمانی تحقق پیدا می‌کند که هر کس یک موقوفه داشته باشد.

برچسب‌ها:

نظر شما