شناسهٔ خبر: 22603646 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

غنی سازی کاه شالی برنج برای جبران کمبود علوفه دامی در مازندران

ساری - ایرنا - معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: با توجه به اهمیت تامین عذای دام برای افزایش تولید گوشت و فراورده های دامی، طرح غنی سازی کاه و کلش شالی برنج برای جبران کمبود علوفه دام استان در دستور کار قرار گرفته است.

صاحب‌خبر -

عزیزالله شهیدی فر روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه افزایش تولید گوشت و فراورده های دامی درگرو افزایش تولید علوفه و ارتقای کیفیت آن است، اظهار کرد: در حالی امروز به دلیل ضعف مراتع ،تامین غذای دام به یکی از مشکلات اساسی در استان تبدیل شده که سالانه بیش از یک میلیون و 800هزار تن کاه و کلش در اراضی شالیزاری استان پس از برداشت برنج وجود دارد.
وی اضافه کرد : بطور متوسط 60 درصد کاه و کلش شالی پس از برداشت قابل دسترس است ،یعنی سالانه بیش از یک میلیون و 100هزار تن از کاه شالی استان قابل استفاده برای تعلیف دام ها است.
وی با توضیح این نکته که در سال های اخیر با توسعه کشت مجدد و عدم برنامه ریزی برای غنی سازی ،کاه و کلش تولیدی استان مازندران آتش زده می شود، بیان داشت: با این عمل علاوه بر اینکه میکروارگانیزم و مواد آلی خاک از بین می رود ، آلودگی محیط زیست را نیز به همراه دارد.
وی تصریح کرد: برای استفاده بهینه از کاه در تغذیه دام باید آن را غنی سازی کرد، با عمل غنی سازی کاه، قابلیت هضم، خوش خوراکی و ارزش غذایی آن به نحو چشمگیری افزایش می یابد.
وی به اهمیت غنی سازی کاه شالی با کود شیمیایی اوره اشاره کرد و گفت:کاه غنی شده سبب کیفیت مناسب غذایی ، خوش خوراکی ،افزایش وزن حیوان و افزایش تولید شیر می شود.
بر اساس آمار رسمی جهاد کشاورزی مازندران، سالانه به حدود یک میلیون و 300هزار تن علوفه در استان نیاز است که کمتر از 800هزار تن در مازندران تولید و مابقی وارد می شود.
مازندران حدود هفت میلیون واحد دامی در قالب 10 هزارو 500واحد دامپروری صنعتی و سنتی دارد که فقط 500واحد آن صنعتی است و مابقی به صورت دامداری سنتی فعالیت می کنند.
سالانه 570 هزار تن شیر خام، معادل حدود 6درصد تولید کشور و 63هزار تن گوشت قرمز معادل حدود هشت درصد تولید کشور در استان مازندران حاصل می شود.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی مازندران ادامه داد: واردات علوفه ، گوشت و فراورده های دامی بخش تولیدات دامپروری را ضربه پذیر کرده است و باید راه حل های اثرگذاری در این زمینه تبیین شود.
شهیدی فر با تاکید بر اینکه امروز تغذیه دام یکی از بزرگترین معضلات دامداران استان مازندران است، گفت: بیشتر دامداریهای سنتی روستایی از یک تا پنج راسی استان فقط به دلیل کمبود علوفه از بین رفته است.
وی گفت: غنی سازی از کاه و کلش گندم و دانه روغنی کلزا نیز در دستور کار مرکز تحقیقات کشاورزی مازندران قرار گرفته است.
پارسال حدود 64هزار هکتار از زمین های مازندران زیر کشت گندم و حدود 13هزار هکتار نیز زیر کشت دانه روغنی کلزا قرار گرفته است.
وی به کشت سالانه 35هزار هکتار شبدر برسیم در زمین های استان اشاره کرد و گفت : همچنان این نوع علوفه در استان فقط به صورت تازه و سبز خوری برای دام مصرف می شود.
به گزارش خبرنگار ایرنا ،فشار گسترش کشاورزی زراعی و باغی و به دنبال آن کمبود زمین برای چرای آزاد و افزایش مصرف نهاده های دامی از جمله سبوس و جو ،دامداران سنتی استان مازندران را با مشکلات جدی مواجه کرده است.
مراتع استان مازندران در مناطق قشلاقی به دلیل توسعه فعالیت های کشاورزی برای تولیدات زراعی و باغی ، سبب شد تا دامداران با کمبود شدید چراگاه در دشت و جلگه استان روبرو شوند.
استان مازندران 460هزار هکتار زمین های زراعی و باغی دارد که 230هزار هکتار آن به عنوان زمین های شالیزاری است و بخشی از این زمین ها در فصول غیر زراعی تحت عنوان چراگاه دام و تولید علوفه استفاده می شده است ،اما از چند سال گذشته با توسعه کشت دوم برنج ،کلزا ،توت فرنگی و برخی از تولیدات باغی ،زمین ها از دسترس چراگاه آزاد دام خارج شده است.
همچنین کشت دانه روغنی کلزا ، سویا و توت فرنگی در استان مازندران در سال های اخیر به بیش از 25هزار هکتار رسیده است.
توسعه باغ های مرکبات و سیاه ریشه و همچنین توجه به باغداری در زمین های شیب دار استان مازندران نیز سبب شد تا کمبود زمین برای چراگاه آزاد دام بیشتر شود.
خبرنگار: سید رضا هاشمی کروئی ** انتشار دهنده: محسن حسن نیا
6990/1899

انتهای پیام /*

نظر شما