شناسهٔ خبر: 22603104 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: رسا | لینک خبر

امام جمعه بابل:

کتاب هدیه ای معنادار با بار فرهنگی بالا است

حجت الاسلام والمسلمین روحانی بر تلاش دست اندرکاران حوزه کتاب برای تبلیغ و ترویج فرهنگ کتابخوانی تاکید کرد و گفت: تبیین فرهنگ هدیه دادن کتاب یکی از راه های ایجاد اقبال به کتاب در جامعه است زیرا کتاب یک هدیه معنا دار با بار فرهنگی بالا محسوب می شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بابل، حجت الاسلام والمسلمین مجتبی روحانی، امام جمعه بابل امروز در دیدار رییس و جمعی از کارکنان اداره کتابخانه های عمومی شهرستان بابل با اشاره به اهمیت کتاب از دیدگاه اسلام، گفت: هفته کتاب و کتاب خوانی از مناسب های ارزشمند و مهم فرهنگی در تقویم کشور ما است و اسلام تاکید ویژه ای بر مساله کتاب دارد.

وی افزود: کتاب نقش مؤثری در انتقال فرهنگ از گذشته تا به امروز ایفا کرده ولی متأسفانه توجه به کتاب در جامعه امروز ما کمرنگ شده است.

مسؤول شورای فرهنگ عمومی شهرستان بابل به حاشیه رفتن توجه به کتاب را در سبد خرید روزانه جامعه را خطری برای فرهنگ در جامعه بیان کرد و اظهار داشت: بسیاری از افراد در جامعه هزینه های سنگینی را برای غذا، پوشاک، خودرو و وسایل زینتی در منزل انجام می دهند اما کتاب در سبد زندگی روزمره جایگاهی ندارد.

مسؤول مرکز اطلاع رسانی وکتابخانه عمومی آیت الله روحانی بابل به استقبال کم جوانان از فضای کتابخانه ها پرداخت و تصریح کرد: بیشتر افراد مراجعه کننده به کتابخانه ها دانشجویان به ویژه برای تهیه پایان نامه و برخی از پژوهشگران و محققان است که فعالیت آن ها مرتبط با مسائل علمی قرار دارد.

حجت الاسلام والمسلمین روحانی با بیان این مطلب که هر چه زمان می گذرد بیشتر ازگذشته از این فرهنگ دور می شویم، خاطرنشان کرد: روز به روز به مراکز عرضه غذا از جمله رستوران ها، فست فوت ها و دیگر مراکز از این دست اضافه می شود اما در مقابل شاهد تعطیلی کتابفروش ها هستیم.

وی بر تلاش دست اندرکاران حوزه کتاب برای تبلیغ و ترویج فرهنگ کتابخوانی تاکید کرد و گفت: ایجاد و تبیین فرهنگ هدیه دادن کتاب یکی از راه های ایجاد اقبال به کتاب در جامعه است زیرا کتاب یک هدیه معنا دار با بار فرهنگی بالا محسوب می شود.

تولیت مدارس علمیه خاتم الانبیا(ص) و الزهرا(س) ترویج کتاب های کوچک و جیبی و فرصت شناسی برای مطالعه کوتاه را از روش های تبیین فرهنگ مطالعه بیان کرد و افزود: مقام معظم رهبری گاهی دو تا چند دقیقه از فرصت های به دست آمده را به مطالعه می پردازند و این اقدام ایشان و توجه به مطالعه و کتاب به رغم داشتن مشغله های زیاد، باید برای جامعه ما الگو شود.

در این دیدار عبدالحسین باقری، رییس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان بابل نیز در این دیدار با گرامیداشت هفته کتاب و کتابخوانی، گفت: کتاب و کتابخوانی یکی از مهمترین ابزارهای رشد یک جامعه محسوب می شود و مقام معظم رهبری بارها بر اهمیت کتاب به عنوان یکی از نمادهای رشد و توسعه در جامعه تاکید کردند.

وی افزود: از 24 آبان‌ مقارن با سالگرد ارتحال مفسر نامدار قرآن کریم، علامه طباطبایی روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار نامگذاری شده است.

باقری با بیان گزارشی از فعالیت های این اداره، خاطرنشان کرد: در راستاي تحقق منويات مقام معظم رهبري مبني بر تشکر از زحمات مسئولان کتابخانه‌ها و کتابداران در سراسر کشور و تكريم کتاب و کتابخوانی، (هفته کتاب و کتاب خوانی) برنامه هایی از جمله تكريم كتابداران و ترويج گفتمان كتابخواني در سطح شهرستان بابل صورت گرفت.

وی افزود: 25 دوره هفته کتاب از ابتدا تاکنون برگزار شد و امسال در سطح شهرستان بابل 25 برنامه حول 5 محور برگزار می شود که  شامل تبلیغ کتابخوانی، سخنرانی ها در راستای ترویج فرهنگ کتاب، برگزاری نشست ها و محافل ادبی و علمی و برگزاری نمایشگاه ها است.

رییس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان بابل کتاب را یار صمیمی و مونس تنهایی انسان عنوان کرد و اظهار داشت: از کتابخانه های عمومی به عنوان قدرتمندترین پایگاه تفکر، اندیشه در کنار فرهنگی ترین جایگاه گسترش گفتمان دینی مبتنی بر ترویج آگاهی و بصیرت اسلامی  می توان یاد کرد و باید مردم به حضور در کتابخانه ها و افزایش سرانه مطالعه ترغیب شوند.

وی به مهمترین فعالیت های این اداره اشاره کرد و گفت: مهمترین و بیشترین ماموریت نهاد کتابخانه های عمومی آگاهی بخشی و ارتقاء سطح مطالعه مفید در سطح جامعه است که افراد دارای دغدغه مقوله فرهنگ باید یک عزم جدی را برای افزایش سطح مطالعه در جامعه به کار بندند و در این زمینه به پا خیزند.

باقری از اجرای 9 برنامه و سیاست برای افزایش سطح مطالعه در سطح شهرستان بابل خبر داد و اظهار داشت: سیاست های طراحی شده برای شهرستان بابل در حوزه کتاب در زمینه هایی مانند افزایش سرانه مطالعه، افزایش سطح زیر بنای کتابخانه های عمومی، افزایش تعداد منابع و کتاب و انجام فعالیت های فرهنگی و تبلیغی درحوزه کتاب است که با مدیریت مشارکتی و مردمی این سیاست ها امکان پذیر می شود.

وی از رونمایی از ده اثر کتاب در خصوص شهدای مدافع حرم و زندگی نامه مرحوم نوشیروانی خبر داد و تاکید کرد: در شهرستان بابل افراد خیر و چهره هایی مانند مرحوم آیت ا... روحانی، دکتر شافی، مهدوی، غلامپور، خلیل پور، کیانژاد، یزدان پور، خانپور، آرائیان، سهراب زاده و مرحوم آقاجانی در حوزه کتاب و کتابخوانی وجود دارند و لازم است افراد بیشتری در حوزه کتاب و کتابخوانی در زمینه نشر و ترویج این فرهنگ وارد شوند.

رییس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان با اشاره به چشم انداز پیش روی حوزه کتاب  در شهرستان بابل، گفت: براساس سند چشم انداز در افق 1404 باید 44 باب کتابخانه عمومی در سطح شهرستان بابل ساخته شود که تاکنون 17 باب ساخته شده است و باید ساخت کتابخانه در شهر بابل، شهرهای مختلف شهرستان و نیز روستاهای بالای 3 هزار نفر جمعیت باید صورت گیرد.

وی به مشکلات اداره کتابخانه های عمومی بابل پرداخت و افزود: کمبود فضای کتابخانه ای، نداشتن یک کتابخانه جامع مرکزی، عدم اعتبار کافی برای تعمیر، تجهیز، بهسازی و به روز رسانی منابع و کتاب ها از جمله مشکلات در حوزه کتاب و کتابخوانی در شهرستان بابل است./1313/پ202/ب1

نظر شما