شناسهٔ خبر: 22602519 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

‌گزارشی از عملکرد همدان در کمک به زلزله ‌زدگان

نمایندگی همدان

معاون پیشگیری و امور فرهنگی بهزیستی استان همدان گفت: 2 تیم مشاوره و حمایت روانی و اجتماعی در بلایای طبیعی با عنوان «محب» از سوی اداره‌کل بهزیستی استان همدان از ساعاتی پس از بروز زلزله به حالت آماده‌باش درآمده و هم‌اکنون آماده اعزام هستند.

صاحب‌خبر -

امیر کوکائیان در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه بهزیستی آمادگی دارد تا با تمام توان و اعزام تیم‌های مداخله در بلایا اقداماتی را در جهت امدادرسانی و کاهش آلام حادثه‌دیدگان انجام دهد، اضافه کرد: این دو تیم متشکل از 10 روانشناس، کارشناس بالینی و مددکاران است.

وی خاطرنشان کرد: همچنین این دو تیم به بیمارستان‌های همدان که بیماران مناطق زلزله‌زده را پذیرش کرده‌اند، سر زده و خدمات مشاوره‌ای ارائه می‌دهند که تا کنون 135 نفر تحت پوشش قرار گرفته‌اند.

وی با بیان اینکه مراکز مشاوره استان نیز به صورت داوطلبانه برای اعزام روانشناس به مناطق زلزله‌زده اعلام آمادگی کرده‌اند، افزود: از همان روز اول وقوع زلزله ستاد مدیریت بحران شامل کمیته‌های حمایت‌های روانی- اجتماعی، روانبخشی، اجتماعی، پشتیبانی و مشارکت را برای امدادرسانی به مناطق زلزله‌زده تشکیل دادیم.

کوکائیان با تأکید بر اینکه مدیرکل بهزیستی استان همدان به همراه معاون پیشگیری و روابط عمومی در مناطق زلزله‌زده حضور یافتند، اظهار کرد: هر روز جلساتی به منظور ساماندهی و برنامه‌ریزی برای امدادرسانی بهتر به مناطق زلزله‌زده در این سازمان تشکیل می‌شود.

آمادگی 25 مهد کودک برای اسکان کودکان زیر 6 سال

معاون پیشگیری و امور فرهنگی بهزیستی استان همدان در ادامه سخنانش با اشاره به اینکه 25 مهدکودک در همدان برای اسکان کودکان زیر 6 سال مناطق زلزله‌زده اعلام آمادگی کرده‌اند، گفت: مراکز سالمندان، مراکز ذهنی و مراکز روانی توان پذیرش 150 نفر از افراد مناطق زلزله‌زده را دارند.

وی با اشاره به اینکه 2 تیم از اورژانس اجتماعی 123 آماده اعزام به کرمانشاه است، یادآور شد: تا کنون 6 محموله شامل موادغذایی، چادر، پوشاک، اقلام توانبخشی و کانکس اقامتی به مناطق زلزله‌زده ارسال شده است.

پذیرش 130 بیمار اعزامی از مناطق زلزله‌زده در بیمارستان‌های همدان

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان  نیز از پذیرش 130 بیمار اعزامی از مناطق زلزله‌زده کرمانشاه به بیمارستان‌های همدان خبر داد و گفت: تا کنون 75 نفر از این بیماران مداوا شده و از بیمارستان ترخیص شده‌اند.

دکتر حبیب‌الله موسوی‌بهار با بیان اینکه شکستگی استخوان، ستون فقرات و کوفتگی ماهیچه‌ای عمده‌ترین علت بستری شدن این بیماران بوده است، افزود: تا کنون 60 مورد عمل جراحی بر روی بدن این بیماران انجام شده است.

وی با بیان اینکه کمک دانشگاه علوم پزشکی در حوزه درمان است، یادآور شد: تا کنون چندین دستگاه‌ آمبولانس، یک اتوبوس آمبولانس و چندین تن محموله‌های دارویی به مناطق زلزله‌زده ارسال شده است.

وی از پرواز بیش از 3 مورد بالگرد هوایی این دانشگاه به مناطق زلزله‌زده خبر داد و خاطرنشان کرد: ارسال شیرخشک، تیم‌های درمانی، بهداشتی و ارسال دارو از جمله کمک‌های این دانشگاه به مناطق زلزله‌زده بوده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان اظهار کرد: امشب به همراهی صداوسیمای همدان در بیمارستان بعثت کمپین کمک به مصدومان زلزله کرمانشاه راه‌اندازی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه این کمپین با هدف جمع‌آوری کمک‌های نقدی و غیرنقدی به مردم زلزله‌زده کرمانشاه راه‌اندازی می‌شود، گفت: در این کمپین اقدام به جمع‌آوری تجهیزات پزشکی مورد نیاز این بیماران همچون ویلچر و واکر خواهیم کرد.

ارسال 15 دستگاه ماشین‌آلات سنگین برای آواربرداری زلزله

مدیرکل مدیریت بحران استان همدان نیز از اعزام 15 دستگاه ماشین‌آلات سنگین برای خاکبرداری و آواربرداری به مناطق زلزله‌زده خبر داد.

علیمردان طالبی با بیان اینکه بنیاد مسکن استان همدان بازسازی شماری از واحدهای مسکونی در مناطق زلزله‌زده را بر عهده خواهد گرفت، افزود: تاکنون شمار واحدهای مسکونی که همدان باید در بازسازی و ساخت آن ورود پیدا کند، اعلام نشده است.

وی درباره آخرین وضعیت بیماران اعزام شده از مناطق زلزله‌زده کرمانشاه در بیمارستان‌های همدان خاطرنشان کرد: بر اساس آخرین اطلاعان از مجموع افراد پذیرش شده 35 نفر ترخیص شده و مابقی در حال درمان هستند.

جمع‌آوری 200 میلیون کمک مردمی طی روزهای اخیر

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان همدان نیز از جمع‌آوری 200 میلیون کمک‌های مردمی برای مناطق زلزله‌زده خبر داد و به خبرنگار ایسنا گفت: 407 تن کالا شامل 49 قم از قبیل لباس گرم، پتو، موادشوینده، آب و... به مناطق زلزله‌زده ارسال شده است.

بهروز کارخانه با بیان اینکه اکیپ‌های درمان و تیم‌های پیش‌بیمارستانی طی امروز در مناطق زلزله‌زده کرمانشاه مستقر خواهند شد، اظهار کرد: گروه‌ها به مدت یک‌ماه تغذیه، درمان، لوازم گرمایشی و ... را برای مردم کرمانشاه فراهم خواهند کرد و در صورت نیاز مدت زمان حضور تمدید می‌شود.

اعزام 10 مبلغ از حوزه علمیه همدان به مناطق زلزله‌زده کرمانشاه

معاون تهذیب حوزه علمیه استان همدان نیز با بیان اینکه تعدادی از برادران حوزه علمیه همدان و جمعی از تشکل فراگیر تبلیغ در همان ساعات ابتدایی زلزله در مناطق زلزله‌زده حضور یافتند، گفت: در فراخوان اولیه تعداد 10 نفر در قالب دو اکیپ پنج نفره از برادران حوزه علمیه به سمت منطقه سرپل‌ذهاب و روستاهای تابع آن اعزام شدند.

حجت‌الاسلام مهدی ارتقایی با اشاره به اینکه این کار با هماهنگی معاون تبلیغ حوزه علمیه صورت گرفت، اظهار کرد: با حضور در منطقه سرپل‌ذهاب متأسفانه اعلام شد حوزه علمیه این منطقه به کلی ویران شده که در نخستین فرصت برادران اعزامی در حیات مدرسه علمیه یک ستاد تشکیل دادند.

وی خاطرنشان کرد: ارائه کمک‌های امدادی و اجتماعی پاسخگویی به سوالات شرعی زلزله‌زدگان،برگزاری نماز میت و مراسم تدفین از جمله اقدامات مبلغ‌ها است.

ارتقایی با اشاره به اینکه تعدادی مبلغ از قم و کرمانشاه نیز به مناطق زلزله‌زده اعزام شده است، خاطرنشان کرد: فعلا کار اعزام به صورت فردی متوقف شده است.

وی با تأکید بر اینکه کمک‌های نقدی و غیرنقدی در حوزه علمیه همدان برای زلزله‌زدگان جمع‌آوری می‌شود، افزود: خوشبختانه کمک‌های قابل توجهی در این زمینه جمع‌آوری شده است.

معاون تهذیب حوزه علمیه استان همدان با اشاره به اینکه 6 میلیون تومان از سوی طلاب استان همدان جمع‌آوری و به مناطق زلزله‌زده ارسال شده است، گفت: یک اکیپ از طرف حوزه علمیه برای عیادت از بیماران زلزله‌زده و بستری در بیمارستان بعثت اعزام شدند.

«عمو صفا»ی همدانی‌ها به دیدار کودکان زلزله‌زده می‌رود

معاون امور جوانان جمعیت هلال احمر استان همدان نیز از حضور گروه نمایشی «عمو صفا» با همکاری جمعیت جوانان هلال احمر در روستاهای سرپل‌ذهاب خبر داد و گفت: این گروه هنری با حضور در مناطق زلزله‌زده و اجرای برنامه‌های شاد و مفرح روحیه نشاط کودکان آسیب‌دیده را تقویت خواهند کرد.

مریم پاک‌بین اظهار کرد: تیم 7 نفره‌ای با عنوان سحر متشکل از آقایان دارای تخصص در رشته‌های روانشناسی و مددکاری اجتماعی با هدف تقویت مهارت‌های اجتماعی بازماندگان، افزایش توان انطباق و آماده‌سازی بازماندگان به روستاهای توابع شهرستان سرپل‌ذهاب کرمانشاه اعزام شده‌اند.

وی با بیان اینکه این تیم‌های حمایت روانی در دو گروه و دو بازه زمانی به منطقه اعزام می‌شوند، افزود: از 26 آبان‌ماه تا کنون تیم سحر موفق به پوشش و حمایت روانی چهار روستای ریزه‌وند علی‌اکبر، آئینه‌وند، جلالوند و کوئیک شهرستان سرپل‌ذهاب شده‌اند.

پاک‌بین نظام‌مند شدن حضور اعضای فعال جمعیت جوانان هلال احمر در حوادث طبیعی، نقش‌آفرینی اعضا در گروه‌هایی بشردوستانه و توانمند کردن آنها در پاسخگویی به نیازهای بازماندگان و آسیب‌دیدگان را عنوان کرد و گفت: این گروه‌ها در قالب برنامه‌های سرگرم‌کننده و آموزشی به ارائه مطالبی درباره آموزش‌های بشردوستانه و امدادی، ورزشی، فرهنگی و هنری به برگزاری مسابقات ورزشی و برپایی چادرهای فضای دوستدار کودک و خیمه‌های نماز می‌پردازند.

وی اجرای دوره‌های آموزشی با موضوعات دفع زباله، اطفاء حریق و مقابله با بیماری‌هایی که در مناطق بحران‌زده وجود دارد را از دیگر برنامه‌های گروه‌های حمایت روانی به منطقه عنوان کرد و یادآور شد: گروه‌های حاضر در منطقه به ارائه نکات بهداشتی به زلزله‌زدگان می‌پردازند.

انتهای پیام

نظر شما