شناسهٔ خبر: 22602355 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

اولویت‌های پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اعلام شد

دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ضمن تشریح اولویت‌های پژوهشی این دانشگاه، یادآور شد: بدون همکاری‌های بین‌المللی، مراکز تحقیقاتی نمی‌توانند در مسیر رشد علمی جهش بزرگی داشته باشند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، دکتر آقاجانی در بازدید از پژوهشکده غدد درون ریز و متابولیسم به همراه معاونان آموزش، تحقیقات و فناوری و امور بهداشتی این دانشگاه ضمن ابراز خرسندی از حضور درجمع اساتید پژوهشکده، اظهار کرد: این پژوهشکده یکی از بزرگترین ثمرات دانشگاه است و ارزش افزوده زیادی برای دانشگاه ایجاد کرده و از افتخارات دانشگاه محسوب می‌شود.

وی افزود: زیرساختهای ما نیاز به توسعه دارد و سرمایه‌گذاری در توسعه این زیرساختها بسیار ضروری است و همکاری‌های علمی در سطح ملی و بین‌المللی باید برنامه‌ریزی شده و توسعه یابد، چرا که روزگار تحقیقات انفرادی و تک‌محوری گذشته است و همه به دنبال تحقیقات چند مرکزی و حتی چند کشوری هستند.

پژوهش‌های حوزه سلامت بدون شرکت‌های دانش‌بنیان راه به جایی نمی‌برد

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در ادامه با بیان این که پژوهش‌های حوزه سلامت بدون شرکت‌های دانش‌بنیان راه به جایی نمی‌برد، گفت: فعالیت شرکتهای دانش‌بنیان باید گسترش یابد و ارتباط پژوهش با حوزه‌های مختلف دانشگاه نیز باید تعریف شود که در برنامه جامع دانشگاه دیده خواهد شد.

دکتر آقاجانی با تاکید بر بحث تحول در دانشگاه‌ها و حرکت به سمت رفاه اجتماعی، تصریح کرد: ما باید قطعا متحول شویم. ما در بعضی قسمت‌ها در سطح دانشگاه‌های تیپ یک هستیم، دربرخی موارد در سطح دانشگاه‌های تیپ دو و در موارد بسیار معدود نیز به سمت دانشگاه‌های سطح سه حرکت کرده‌ایم، درحالی که از سطح چهار خبری نیست. این یعنی ما هنوز خیلی به سمت جامعه و رفاه اجتماعی نرفته‌ایم. همچنین در سطح سه هم نقشی در رشد تکنولوژی نداریم و باید تلاش شود که ما از این سیر جهانی عقب نمانیم.

وی با اشاره به وجود زیرساخت نسبتا خوب در دانشگاه اظهار کرد: ما دارای 70 مرکز تحقیقاتی و 5 پژوهشکده هستیم که این مرکز بزرگترین پژوهشکده دانشگاه به شمار می‌رود. وجود بیش از 1400 نفر عضو هیات علمی که گروهی از آنان اعضای هیات علمی پژوهشی هستند. بیمارستان‌های متعدد، شبکه بهداشتی گسترده همگی از ذخایر بزرگ برای گسترش پژوهش در این دانشگاه محسوب می‌شوند.

نقش مهم مراکز تحقیقاتی در اقتصاد سلامت

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: ما در چارچوب طبابت دچار مشکل هستیم، از کلینیک فاصله گرفته و بیشتر به سمت پاراکلینیک رفته‌ایم و  به نظر نمی‌آید که بر پایه پزشکی مبتنی بر شواهد کار کنیم و بر اساس هزینه سودمند و هزینه اثربخشی حرکت کنیم، یعنی یک حرکت منسجم و تعریف‌شده در نظام طب ما دیده نمی‌شود.

وی با اشاره به نقش مهم مراکز تحقیقاتی در اقتصاد سلامت، افزود: هزینه‌های سلامت در کشور ما به دلیل پیرتر شدن جامعه و تغییر الگوی بیماری‌ها از بیماری‌های واگیر به غیرواگیر و رشد تکنولوژی‌های پزشکی به سرعت در حال افزایش است. درحالی‌که منابع مالی کشور ما بخصوص در حوزه سلامت محدود است. بنابراین وظیفه محققان ما این است که با استفاده از ارزیابی فناوری سلامت و تحقیق و پژوهش در زمینه راهنماهای بالینی و پروتکل‌های درمانی و روش‌های تجویز و مصرف منطقی دارو در جهت هزینه اثربخش شدن خدمات بهداشتی درمانی تلاش کنند.

آقاجانی با بیان این‌که در زیر هجوم تکنولوژی پزشکی به شکل زیگزاگی و غیرهدفمند در حال حرکت هستیم و نمی‌دانیم، گفت: در یک کلام باید هوشمندی در مجموعه جامعه پزشکی ایجاد شود تا به جای این که در حرکت پر شتاب تکنولوژی پزشکی کمرنگ شویم، با ذکاوت و درایت و مبتنی بر پژوهش انتخاب کنیم و این انتخاب وظیفه پژوهشکده‌هاست.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: زمانی سهم سلامت از تولید ناخالص داخلی (GDP) حدود 5.5 بود که در حال حاضر به حدود 8.5 رسیده، ولی همچنان ما به شدت در بحران قرار داریم که پژوهشکده‌ها به‌ویژه این مرکز باید روی این موضوع کار کنند.

وی همچنین راه اندازی مراکز تحقیقات بالینی در بیمارستان‌ها را کار ارزنده ای برشمرد و تاکید کرد: این مسیر  با جدیت ادامه خواهد یافت.

تولید مقاله فقط یک شاخص است و افتخار به شمار نمی‌آید

وی HSR، اقتصاد سلامت، گایدلاین‌ها و سیاست سلامت را از اولویت‌های مشخص شده برای پژوهش در  دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برشمرد و گفت: عمق بخشیدن به پژوهش‌ها نکته مهم دیگری است. یعنی امروزه تولید مقاله فقط یک شاخص است و افتخار به شمار نمی‌آید. مهم این است که مقاله چه تاثیری بر روی تولید ثروت، نظام سلامت، ارتقای سطح سلامت و رفاه مردم می‌گذارد و چه تکنولوژیی از این مقالات حاصل می‌شود؟ ضمن اینکه باید متوجه باشیم که نباید همه اتکای ما فقط به منابع بسیار محدود دولت باشد.

پژوهش‌های پزشکی باید به زبان مردم از طریق رسانه‌ها بیان شود

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با تاکید بر این که پژوهش‌های حوزه پزشکی باید به زبان مردم از طریق رسانه‌ها بیان شود، افزود: یکی از تاکیدات ما حضور پژوهش در رسانه است. چقدر از ظرفیت رسانه برای این منظور استفاده می‌کنیم؟ باید این ارتباط گسترش پیدا کند. یک سوی این ارتباط پژوهشکده‌ها و سوی دیگر روابط عمومی و رسانه‌ها قرار دارند. به همین خاطر باید از دستاوردهایی که در ارتباطات با رسانه‌ها حاصل می‌شود نهایت استفاده را ببریم تا مردم از کارهای بزرگی که محققان ما انجام می‌دهند اطلاع پیدا  کنند.

وی با بیان این‌که ارتباط گسترده مراکز تحقیقاتی با رسانه‌ها، نتایج پژوهش‌های پزشکی را برای مردم ملموس خواهد کرد، ادامه داد: باید پژوهش‌ها در صدا و سیما، خبرگزاری‌ها، نشریات و مطبوعات به طور مرتب منعکس شوند، چرا که بهترین ابزار برای غلبه بر فضای منفی موجود برای جامعه پزشکی همین اطلاع‌رسانی و حضور پژوهش در رسانه‌هاست.

انتهای پیام

نظر شما