شناسهٔ خبر: 22601937 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

وقف با کمک به پشتوانه اقتصادی خانواده از بروز آسیب های اجتماعی جلوگیری می کند

صاحب‌خبر -

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، حجت الاسلام علی محمدی در دومین نشست علمی و تخصصی وقف، خانواده و سبک زندگی اسلامی که در دانشگاه تهران برگزار شد، گفت: وقف یکی از مصادیق ماندگار خیرات، صدقه، انفاق و احسان است که نه تنها از بین نمی رود بلکه مستمر است و قابل دخل و تصرف نیست.
حجت الاسلام محمدی با بیان اینکه پیامبر اسلام و ائمه نسبت به این امر الهی سفارش و توصیه کردند، افزود: توجه به سه مسئله تشکیل خانواده، تحکیم خانواده و تعالی خانواده با مسئله وقف به عنوان پشتوانه اقتصادی اثر مثبتی در جامعه خواهد گذاشت.
وی با بیان اینکه اگر بخواهیم در مقابل تهاجم فرهنگی دشمن نسبت به خانواده برنامه ریزی لازم داشته باشیم بدون پشتوانه اقتصادی این امر امکان ندارد، اضافه کرد: وقف به عنوان پشتوانه اقتصادی خانواده می تواند بسیاری از مشکلات و آسیب های ازدواج را حمایت و هدایت کند.
وی با اشاره به این که مشکلات اقتصادی در برخی از خانواده ها سبب مانع از رشد و تعالی خانواده و در نتیجه آسیب اجتماعی می شود، گفت: اگر موقوفاتی باشد که از خانواده های نیازمند حمایت کند آسیب های خانوادگی کم می شود.
حجت الاسلام محمدی با بیان اینکه یکی از موضوعات مهم ایجاد وقف برای حفظ خانواده است، تصریح کرد: بسیاری از عمده مشکلات جدایی و طلاق مشکلات اقتصادی است که در این راستا ایجاد موقوفاتی ضروری به نظر می رسد.
نماینده ولی فقیه در سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به شبهه ای در مورد موقوفات مبنی بر اینکه برای چه وقف کنیم، گفت: بیش از 8 هزار و 240 متولی وجود دارد که موقوفات شان را خود اداره می کنند و سازمان اوقاف تنها نقش حمایتی و پشتیبانی از آنها را دارد.
وی با بیان اینکه سازمان اوقاف اداره موقوفاتی را در اختیار دارد که فاقد تولیت هستند، تصریح کرد: اداره اوقاف وظیفه اجرای نیات واقفان و اداره موقوفاتی که فاقد تولیت هستند را دارد.
حجت الاسلام محمدی با بیان اینکه در حال حاضر بیش از 800 نوع نیت واقف وجود دارد که در سامانه ثبت شده است، گفت: درآمد این موقوفات مطابق با نیات آنها هزینه می شود.
وی با بیان اینکه 40 دانشگاه موقوفه و بیش از هزار مدرسه موقوفه در کشور وجود دارد، افزود:: همچنین چند هزار کتابخانه و چند میلیون کتاب وقفی در کشور وجود دارد.
حجت الاسلام محمدی با بیان اینکه باید تمامی خدمات وقف اطلاع رسانی و گزارش دهی شود، گفت: وجود 6هزارو 700 موقوفه فرهنگی، علمی و پژوهشی و یک هزارو 400 موقوفه درمانی و 133 بیمارستان موقوفه نشان دهنده ضرورت اطلاع رسانی از خدمات اوقاف را نشان می دهد.
وی با بیان اینکه یکی از راه های ترویج فرهنگ وقف اطلاع رسانی خدمات موقوفات است، گفت: تجلیل از واقفان، پرداختن به فرهنگ وقف به عنوان رهایی از خودخواهی و خودبینی باعث احیای این فرهنگ در جامعه می شود.
وی با بیان اینکه اگر این فرهنگ در جامعه نهادینه شود به راحتی فردی نمی تواند در آن دخل و تصرف کند، تصریح کرد: فرهنگ وقف زمانی تحقق پیدا می کند که هر کس یک موقوفه داشته باشد.
وی با بیان اینکه نیات و شرایط واقف باید آسان باشد تا به راحتی قابل اجرا باشد، گفت: نیاز امروز جامعه ما ایجاد موقوفات برای تولید علم و فناوری بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری است.
** خانواده مروج وقف حلال آسیب های جامعه است
معصومه فرزانه مشاورامور بانوان سازمان اوقاف و امور خیریه درنشست تخصصی وقف ،خانواده و سبک زندگی اسلامی گفت: خانواده مروج فرهنگ وقف می تواند حلال و بر طرف کننده مشکلات جامعه باشد.
وی افزود: بعد از انقلاب اسلامی خانواده‌های طراز انقلاب اسلامی با دوری از رفاه زدگی و ترویج فرهنگ وقف اموال صحنه های زیبایی از ایثار را به تصویر کشیدند.
وی گفت: همانگونه که رهبر معظم انقلاب در سیاست های ابلاغی خانواده را سنگ بنای رشد جامعه اسلامی معرفی فرمودند، خانواده مروج فرهنگ وقف می تواند رافع مشکلات جامعه باشد.
فرزانه بیان داشت: در این مقطع حساس انقلاب که دشمنان با جنگ نرم جوانان و خانواده را مورد هجمه قرار دادند از همه دلسوزان تقاضای ترویج سبک زندگی اسلامی مبتنی بر فرهنگ وقف را داریم.
مشاور امور بانوان در سازمان اوقاف اظهار داشت: خانواده‌های همه ما می‌تواند با ساده زیستی و دوری از تجمل گرایی به وقف های نوین کمک کند که گام های موثر و هدفمندی را در مقابل چالش های روبروی خانواده گام برداریم.
مشاور امور بانوان در سازمان اوقاف بیان داشت: تقدم خویشاوندان بر حل مشکلات مالی، ساخت و ساز و توسعه مساجد خانواده محور، ارائه خدمات مشاوره مرکزی در مساجد، توجه به ظرفیت اموزش پذیری نسل آینده از طریق توانمندسازی آنها، ارائه خدمات روانشاختی در مراحل تشکیل خانواده برای رسیدن به سبک زندگی اسلامی، اختصاص موقفاتی برای پژوهش در زمینه خانواده و آسیب‌های اجتماعی آن از جمله برخی نیازهای توسعه وقف های خاص است.
** نیازمند وقف در حوزه آموزش مواجه با زلزله هستیم
لاله افتخاری نماینده مجلس دوره نهم مجلس شورای اسلامی با بیان این که بانوان واقف در کشور کم نداریم ، گفت: بانوان زیادی در کشور وجود دارد که سرمایه و یا علم شان را وقف کردند.
وی با اشاره به زنان سرپرست خانواده گفت: امروز شاهد هستیم بانوانی به این دلیل که همسرانشان فوت کردند و یا در زندان به سر می بردند، مسئولت اداره خانه را بر عهده دارند می توان از ثمرات موقوفات برای کمک به این زنان استفاده کرد.
نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی با اشاره به اهمیت وقف از سوی بانوان گفت: به این دلیل که بانوان مسئولیت تربیت فرزندان خانواده را برعهده دارند، بر فرهنگ جامعه نیز می توانند تاثیر بگذارند در نتیجه بر گسترش فرهنگ وقف در جامعه می توانند اثر گذار باشند.
وی درباره حادثه و زلزله زدگان کرمانشاه گفت: وقف محدود به امور خاصی نیست و توان در اموری همچون کمک به زلزله زدگان و حتی آموزش چگونگی مواجه با زلزله وقف کرد.
به گزارش ایرنا، دهه وقف از روز پنجشنبه 25 آبان آغاز و تا روز شنبه چهارم آذر ماه ادامه دارد.
نخستین روز این دهه به مناسبت روز وقف به عنوان روز «وقف، رسانه و بسیج مردمی»، جمعه روز دوم از دهه وقف با شهادت امام حسن (ع) و رحلت پیامبر اکرم (ص) مصادف شده و به عنوان «وقف، سنت نبوی و سیره اهل‌بیت (ع)» ،سومین روز ده وقف به عنوان «وقف، ترویج فرهنگ قرآنی» ،روز چهارم دهه وقف که با شهادت امام رضا (ع) مصادف شده و به عنوان «وقف، بقاع متبرکه و زیارت» نامگذاری شده است.
دوشنبه 29 آبان مصادف با آغاز ماه ربیع‌‌الاول و روز پنجم از دهه وقف است و به عنوان «وقف، خانواده و سبک زندگی» سه‌شنبه 30 آبان ششمین روز از دهه وقف است و به عنوان «وقف، علم و فناوری» ، چهارشنبه یکم آذر هفتمین روز از هفتمین دهه وقف است و به عنوان «وقف، اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال» نامگذاری شده است.
پنجشنبه 2 آذر هشتمین روز از دهه وقف است و به عنوان «وقف، علما و حوزه‌های علمیه» ، نهمین روز دهه وقف یعنی جمعه سوم آذر به عنوان «وقف، محیط زیست و سلامت» نامگذاری شده است.
آخرین روز از دهه وقف شنبه چهارم آذر است که به عنوان «وقف، اجرای امینانه نیات واقفین» نامگذاری شده که یکی از برنامه های محوری این سازمان تلاش برای اجرای امینانه نیات واقفان خیر اندیش است.
اجتمام**3377
خبرنگار: سمانه زین العابدین
*آگاهی از آخرین اخبار اجتماعی و حوادث ایران و جهان در کانال تلگرام گروه اجتماعی ایرنا:
@irnaej
https://t.me/irnaej

انتهای پیام /*

نظر شما