شناسهٔ خبر: 22601718 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

انتقاد مدیرکل اوقاف و امور خیریه خوزستان ازپدیده موقوفه خواری در استان

اهواز - ایرنا - مدیرکل اوقاف و امورخیریه خوزستان از پدیده موقوفه خواری در استان انتقاد کرد و گفت:با وجود پیگیری های حقوقی از سوی سازمان اوقاف ، حق و حقوق بسیاری موقوفه های استان پرداخت نمی شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا حجت الاسلام سیدمحمد طباطبایی روز دوشنبه به مناسبت دهه وقف در نشست خبری با اصحاب رسانه در اهواز افزود: هم اکنون مقاومت زیادی از سوی افراد حقیقی و حقوقی که موقوفه ها را در تصرف خود دارند صورت می گیرد به گونه ای تصور می کنند موقوفه حق آنهاست در حالی که موقوفه متعلق به واقف است و باید براساس نیات او مورد بهره برداری قرار گیرد.
وی با بیان اینکه اگر حقوق موقوفه پرداخت شود بسیاری از مشکلات اجتماعی و اقتصادی استان حل می شود تصریح کرد: درآمد ناشی از موقوفه ها در استان با وجود کثرت آنان به قدری اندک است که امکان گره گشایی از مشکلات مبتلابه جامعه خوزستان همچون رسیدگی به امور ایتام و کمک به فقرا بسیار کم و ناچیز است.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه خوزستان با بیان اینکه اوقاف استان بیش از یک هزار میلیارد ریال از دستگاه های دولتی طلب دارد افزود: از این مبلغ 600میلیارد ریال در رامشیر متعلق به موقوفه نظام مافی است که تاکنون این رقم پرداخت نشده است.
طباطبایی با بیان اینکه اشخاصی وجود دارند که صدها هکتار زمین موقوفه رامشیر و ماهشهر را در اختیار دارند ولی هیچ وجهی به صاحب موقوفه و متولی آن که اداره کل اوقاف خوزستان است پرداخت نمی کنند افزود: اقدامات حقوقی برای بازپس گیری متصرفان موقوفه ها در دست انجام است ولی به نتیجه رساندن آن زمان بر است.
وی اقتصاد وقفی را از شئون اقتصاد مقاومتی بیان کرد و افزود: درآمد موقوفه و هزینه کرد آن بر اساس نیات واقفین می تواند اقتصاد مقاومتی را استحکام بخشد و مشکلات اقتصادی خانوارهای نیازمند را برطرف کند.

*وجود پنج هزار و 377موقوفه با 11هزار و 770رقبه در خوزستان
مدیرکل اوقاف و امور خیریه خوزستان در این نشست خبری با بیان اینکه هم اکنون پنج هزار و 377موقوفه با 11هزار رقبه در استان وجود دارد بیان کرد:از این تعداد موقوفه سه هزار و 320موقوفه سند ثبتی دارند.
طباطبایی افزود: با جلوگیری از تعدی به موقوفه ها باید موقوفه ها سنددار شوند که با تلاش های صورت گرفته و هماهنگی اداره کل ثبت و املاک استان ،از سال 93 تا 96 در مجموع 1359سند گرفته شده است که این کار بسیار سخت و پیچیده ای بود.
حفظ و صیانت ، احیاء و توسعه موقوفه از محل درآمدزایی را وظایف اداره کل اوقاف و امور خیریه خوزستان بیان کرد و افزود: برای حفظ و صیانت از موقوفه ها کارهای زیاد و دامنه داری صورت گرفته است ولی باید توجه داشت که بازپس گیری موقوفه های تصرف شده ممکن است سال ها به طول بکشد.

*163 موقوفه جدید در سال 96
مدیرکل اوقاف و امور خیریه خوزستان در این نشست خبری گفت: در سال جاری 163موقوفه جدید به ثبت رسیده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 30درصد افزایش داشته است.
طباطبایی فرهنگ سازی توسط رسانه ها و تبیین سنت وقف را از دلایل گرایش مردم به وقف دانست و افزود: رسانه ها نقش بی بدیل و غیرقابل انکاری در گسترش سنت حسنه وقف دارند از این رو معتقدیم در دهه وقف باید رسانه ها به سمت روشنگری و بیان آثار و برکات عظیم وقف حرکت کنند.

* ضرورت وقف مشارکتی
مدیرکل اوقاف و امور خیریه خوزستان در ادامه با ضروری خواندن گسترش فرهنگ وقف مشارکتی بیان کرد: این نوع وقف از گذشته های دور مرسوم بوده است و سازمان اوقاف طرح هایی برای وقف مشارکتی همچون ساخت بیمارستان به صورت جمعی و مشارکتی در دست دارد و با استقبال مردم رو به رو شده است.
طباطبایی در تبیین اهمیت این مساله که' همه واقف باشیم' افزود: هرکس به هر میزان توان و وسع خود حتی در حد اهدا یک جلد قرآن کریم به مسجد می تواند واقف باشد.
وی گفت: اگر رسانه ها بتوانند مردم را به همگانی کردن وقف توجیه و آگاه کنند تعداد واقفین افزایش خواهد یافت و مردم به انجام کار خیر و ثواب گرایش می دهند و این کار ارزشمندی است.

* موقوفه گره گشای مشکلات جامعه
طباطبایی گفته برخی افراد ناآگاه که می گویند 'موقوفه مشکل زا است' را به چالش کشید گفت: موقوفه و آن واقفی که به نیت خیر و گره گشایی از مشکلات بخشی از مال و ملک خود را وقف کرده قطعا' نمی تواند مشکل زا باشد.
وی گفت:طرح این موضوع از سوی این افراد که می گویند' باید مشکل موقوفه را حل کرد' پذیرفتنی نیست و خلاف شرع است چون اصولا' موقوفه مشکلی نیست که کسی بخواهد آن را حل کند.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه خوزستان بیان کرد: اگر حقوق موقوفه که حق ایتام و فقیر است پرداخت و به نیت واقف عمل شود برکت و وفور نعمت را در جامعه خواهیم دید در صورتی که حقوق موقوفه پایمال شود همه ضرر خواهند کرد.

* وقف برای امور قرآنی و ازدواج جوانان در خوزستان نداریم
مدیرکل اوقاف و امور خیریه خوزستان با انتقاد از اینکه در استان وقف برای امور قرآنی و ازدواج جوانان نداریم از واقفان و خیران خواست در این زمینه نیز ورود کنند و خود نیز متولی باشند.
طباطبایی افزود: این در حالی است خوزستان در زمینه امور قرآنی در کشور پیشتاز است به گونه ای که سهمیه 24هزار نفری در رده های مختلف امور قرآنی در استان در حال تکمیل است.
وی گفت: امسال در مسابقات کشوری چهار گروه قرآنی به ارومیه اعزام کردیم که هر چهار گروه رتبه یک تا چهارم را کسب کردند.
به گزارش ایرنا 25 آبان تا چهارم آذر ماه دهه وقف است.
6065/6002
خبرنگار:محمدرضا بنوره**انتشار: کبری آقازری

انتهای پیام /*

نظر شما