شناسهٔ خبر: 22600940 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: آفتاب | لینک خبر

تردد ناوگان جاده‌ای با عمر بالای ۵۰ سال ممنوع می‌شود

معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای از اعمال محدودیت تردد برای ناوگان کالای کشور با عمر بیش از ۵۰سال در سال ۹۷ خبر داد.

صاحب‌خبر -
آفتاب‌‌نیوز :
داود کشاورزیان در مراسم تکریم و معارفه مدیران کل سابق و جدید راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان لرستان اظهار کرد: این سازمان در دو بخش راهداری و حمل و نقل جاده‌ای انجام وظیفه می‌کند که در بخش حمل و نقل وظیفه خود می‌دانیم از فعالان این عرصه و شرکت‌های حمل و نقل در کمک به جابجایی و ایمنی زائران اربعین حسینی قدردانی کنیم در ایام اربعین امسال بیش از دو میلیون زائر شرکت داشتند که بیشتر از ۹۰ درصد آنها از جاده‌های زمینی تردد کردند که سهم عمده ای از این جابجایی از طریق ناوگان حمل و نقل عمومی کشور صورت گرفت.

وی تصریح کرد: خوشبختانه امسال بحث انتقال و ایمنی زائران اربعین حسینی به نحو بسیار بهتری نسبت به سال گذشته انجام شد.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با بیان اینکه در بخش حمل و نقل کالا اولویت سازمان ایمنی است، افزود: باید هزینه‌ها را به حداقل برسانیم  و برای این مهم ناچار به نوسازی ناوگان هستیم.

کشاورزیان با اشاره به پایین بودن تردد ناوگان باری کشور نسبت به متوسط دنیا خاطرنشان کرد: ناوگان کالای کشور به طور متوسط در هر سال ۶۰ هزار کیلومتر تردد دارد در حالی‌که این شاخص در دنیا بیش از ۱۵۰ هزار کیلومتر است. هرچند شرکت‌هایی نیز در کشور داریم که در مقیاس بیشتر از این کار می‌کنند.

وی ادامه داد: سیاست سازمان راهداری ارتقاء بهره‌وری است زیرا متاسفانه امروز بخش حمل و نقل دارد جور بیکاری کشور را می‌کشد و هیچ عامل بازدارنده‌ای نتوانسته از تردد کامیون‌های فرسوده در کشور جلوگیری کند به‌گونه‌ ای که رانندگان چندین روز در نوبت بار هستند.

معاون وزیر راه و شهرسازی از بخشنامه جدید سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای برای ساماندهی ناوگان کالا خبر داد و بیان کرد: براساس بخشنامه جدید از سال آینده محدودیت‌های قانونی برای ناوگان فرسوده حمل کالا اعمال خواهد شد به‌طوری‌که در سال ۹۷ ضمن جلوگیری از صدور بارنامه برای کامیون‌های بالای ۵۰ سال، از تردد آنها نیز ممانعت می‌شود.

کشاورزیان نوسازی ناوگان حمل و نقل را به دو دلیل کاهش مصرف سوخت و ارتقاء محیط زیست ضروری دانست و تصریح کرد: برای این منظور قراردادهایی با شرکت‌های خودروسازی برای نوسازی ناوگان داریم که در بخش ناوگان مسافر از محل منابع داخلی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و برای ناوگان کالا نیز از محل ماده ۱۲ قانون از سوی وزارت نفت بخشی از سود تسهیلات نوسازی ناوگان تقبل می‌شود.

وی اظهار کرد: به فعالان حمل و نقل تاکید می‌شود ناچاریم برای توجیه سرمایه گذاری در این بخش، محدودیت‌هایی برای ناوگان فرسوده اعمال کنیم.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با قدردانی از عملکرد زندی‌فر، مدیرکل سابق راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان لرستان و مدیرکل فعلی استان مرکزی گفت: دوره مدیریتی زندی‌فر خیلی کوتاه بود علی‌القاعده زمان جابجایی نبود معمولا مدیران در دوره چهارساله منصوب می‌شوند و برنامه‌ریزی می‌کنند ولی گاهی اتفاقاتی می‌افتد که باید تن به جابجایی داد با تغییر مدیرکل مرکزی، باید فکری می‌شد که با توجه به سابقه زندی‌فر در مرکزی به ناچار، وی برای مدیریت مرکزی معرفی شد.

کشاورزیان با بیان اینکه اولویت انتخاب مدیران بومی بودن و از درون خانواده راه و شهرسازی است، اضافه کرد: گزینه‌های مختلف از طرف استان و کشور برای لرستان مطرح شد با توجه به سابقه طولانی که مهندس شرفی در راهداری دارد اگرچه در حمل و نقل تجربه‌ای نداشت انتخاب شد و انتظار داریم معاونت و صنف حمل و نقل استان وی را یاری کنند.

وی با اشاره به علت انتخاب شرفی افزود: در لرستان به‌دلیل موقعیت خاص این استان از نظر وضعیت راه‌ها و برفگیر بودن اولویت در انتخاب مدیر، انتصاب فردی با سابقه راهداری بود که قطعا مهندس شرفی با تجربه مدیریتی خود می‌توانند به سرعت بخش حمل و نقل را هم پوشش دهند.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای بیان کرد: جا دارد از مدیریت ارشد استان؛ استانداران سابق و فعلی لرستان، معاون عمرانی که همکاری صمیمانه‌ای در طول چند ماه مدیریت زندی فر با اداره کل راهداری داشته‌اند، داشته باشیم و امیدواریم این همکاری کماکان ادامه داشته باشد و باعث موفقیت مدیریت جدید شود.  

جاده‌های لرستان کمترین تلفات را در ایام اربعین حسینی داشته است

علی زندی فر مدیرکل سابق راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان لرستان نیز به ارائه‌ی گزارشی از عملکر ۱۴ماهه این اداره کل پرداخت.

وی اظهار کرد: خوشبختانه با اقداماتی که در ۱۴ماه و ۱۱ روزی که در خدمت مردم استان لرستان بودیم صورت گرفته و با هماهنگی پلیس راه و سایر دستگاه‌ها در شش ماهه امسال شاهد کاهش ۱۰درصدی تلفات ناشی از تصادفات جاده‌ای نسبت به مدت مشابه هستیم.  

وی افزود: به گواه کارشناسان پلیس راه در ایام اربعین امسال و تعطیلات بعد از آن، جاده‌های لرستان کمترین تلفات را داشته است.  

مدیرکل سابق راهداری و حمل و نقل جاده‌ای  لرستان گفت: هرجا باشم سرباز نظام ومملکت هستم از همکاران خواهش می‌کنم همان همکاری که با بنده داشتند به صورت چند برابری با مهندس شرفی مدیرکل جدید داشته باشند.

زندی‌فر با بیان اینکه آشنایی شش ساله با شرفی دارد، گفت: شرفی مدیری پیگیر و باتجربه، نیروی کار و اجرایی است و اهل سیاسی کاری نیست.

به گزارش ایسنا، در این مراسم ضمن تکریم از علی زندی فر، مهندس عباس شرفی به عنوان مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای لرستان معرفی شد.

برچسب‌ها:

نظر شما