شناسهٔ خبر: 22600939 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

نگاهی به فرقه‌های نوظهور در هفتاد ‌و چهارمین شماره «روشنا»

هفتاد و چهارمین شماره از «روشنا»؛‌ فصلنامه تخصصی فرق و ادیان، به سردبیری امید رضائی از سوی موسسه مطالعاتی - تحلیلی فرق و ادیان (روشنگر) منتشر شد. «باب گفت‌وگوی منطقی، باز است» عنوان گفت‌وگوی اختصاصی این شماره از «روشنا» با آیت‌الله محمدعلی تسخیری است.

صاحب‌خبر -
 
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، حرکت دین در مسیر پرپیچ و خم تاریخ از ابتدا تا به امروز، با عبور از حکومت‌ها و مناسکشان و بروز تغییر و تحولات گسترده در شکل و محتوای آن، این واقعیت را آشکار می‌کند که هرقدر از اصل و اساس واقعی خود فاصله زمانی پیدا می‌کند، زوایایی یافته و آرایه‌هایی به خود می‌گیرد، بر حجم فرقه‌ها و برداشت‌های نادرست و انحرافی از دین افزوده شده و بشر بیشتر از قبل،‌ دچار حیرت و خسران می‌شود. نشریه «روشنا» در این راستا در تلاش است که با آگاهی‌بخشی درست و علمی و شفاف‌سازی حقایق موجود در سطح اجتماع در حوزه فرق و ادیان، گامی موثر بردارد.
 
«ادیان»، «انجمن حجتیه»، «بهائیت»، «تصوف»، «فرقه‌های نوظهور» و «مسیحیت تبشیری»، بخش‌های مختلف این شماره از فصلنامه هستند.
 
در بخش «ادیان»، علاقه‌مندان می‌توانند گفت‌وگوی آیت‌الله تسخیری را با عنوان «باب گفت‌وگوی منطقی باز است» مطالعه کنند. مقاله «ملی‌گرایی، باستان‌گرایی و هفت آبان» و دو گزارش «یک روز در میان زرتشتیان» و «کوتاه از برنامه‌های فصل گذشته ارامنه» نیز در این بخش از نشریه ارائه شده است.
 
آیت‌الله محمدعلی تسخیری، مشاور مقام معظم رهبری در امور جهان اسلام و عضو مجلس خبرگان رهبری، در گفت‌وگویی که با «روشنا» داشته، بر وظیفه تربیتی رهبران و سیره ائمه (ع) در بحث گفت‌وگوی ادیان را تبیین کرده است. در بخشی از این گفت‌وگو درباره ضرورت و دستاوردهای گفت‌وگوی ادیان می‌خوانیم: «رهبران دینی - ادیان، به‌خصوص ادیان ابراهیمی، وظیفه دارند روی مشترکات تاکید داشته باشند. در مقابله با دشمنان تدین و دین، با هم همکاری کرده و با هرچه با روح ادیان ناسازگار است، مبارزه کنند، چه برهم زدن نظم جهانی باشد و چه مشوش ساختن چهره دین در اذهان. از یک‌سو تدین را تقویت نموده و از سوی دیگر، با طاغوت، طغیان و افراط مبارزه کنند.»
 
خوانندگان در بخش «بهائیت» مقاله «جامعه‌سازی بهائی»، یادداشت «از رنجی که متبریان بهائیت می‌برند»، گزارش «دویستمین سالگرد توطئه‌چینی بهائیت» و گفت‌وگو با دختری که برای تبری از بهائیت از خانه گریخت را از نظر می‌گذرانند.
 
گفت‌وگویی با عنوان «مدارس مذهبی، کمپ‌های انجمن حجتیه»، مقاله «سوء‌استفاده انجمن حجتیه از شهدای دفاع مقدس» و یادداشتی با موضوع «مثبت تا منفی انجمن حجتیه»، مطالبی است که در بخش «انجمن حجتیه» درج شده است.
 
در بخش «تصوف» این شماره از نشریه نیز دو مصاحبه با عنوان‌های «اهل حق با ملت ایران، ممزوج است» و «حیف از شیری که به تو دادم» و دو مقاله «خیز فرقه (شاه مقصودی اویسی) برای رهبری جریان تصوف» و «مریدپروری و خشونت‌گرایی» را می‌خوانیم.
 
پنجمین بخش این فصلنامه در قالب گزارش‌های «کلیسایی با موجودات فضایی» و «تلون مهره‌های تبشیری»، یادداشت «در آغوش مسیح، در خدمت تبشیر» و مصاحبه‌ای با تیتر «چوب اول را از مدارس خوردیم» به موضوع مسیحیت تبشیری پرداخته است.
 
در بخش پایانی با عنوان «فرقه‌های نوظهور» هم خوانندگان ضمن ارائه گزارش «عرفان چریکی»، یادداشتی با عنوان «کدام عرفان»، مقاله «تناسخ و سرمایه‌‌داری، در گفت‌وگویی با عنوان «راهی بی‌بازگشت» با جوانی به نام علی‌اصغر که قربانی شیطان‌پرستی شده، آشنا می‌شوند.
 
در بخشی از این گفت‌وگو آمده است: «علی همیشه ظاهری موجه و مثبت داشت. هیئت می‌رفت و عزاداری‌هایش هیچ‌وقت ترک نمی‌شد. دوست داشت سوریه و کربلا برود، ولی از مسیر دیگری سر درآورد. به تدریج لباس پوشیدنش عوض شد، بعد موهایش را بافت، گوشواره انداخت، بدنش را تتو کرد و ... . بعدها متوجه شدم که یکی از عوامل موثر در تغییرات علی، دوستی‌اش با یک دختر به نام «آندیا.ب» بود.»
 
هفتاد و چهارمین شماره فصلنامه «روشنا»، ویژه پاییز 96، به مدیرمسئولی عمادالدین مرتضوی مجد و سردبیری امید رضایی، در 102 صفحه به بهای 12 هزار تومان از سوی موسسه مطالعاتی - تحلیلی فرق و ادیان (روشنگر) چاپ و منتشر شده است. 

نظر شما