شناسهٔ خبر: 22600872 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: رسا | لینک خبر

قشقاوی:

پیام غدیر راه تقابل با منحنی فقر و غنا در جهان است

معاون وزیر امور خارجه با بیان این که امروز منحنی شکاف بین فقر و غنا در دنیا در حال افزایش است، گفت: فریاد عدالت خواهی امیرمومنان علی(ع) و پیام غدیر می تواند راه تقابل با این مشکل در دهکده جهانی باشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ساری، حسن قشقاوی، معاون کنسولی وزارت امور خارجه امروز در نخستین پیش همایش علمی تخصصی هشتمین اجلاس بین المللی دکترین جهانی دهه غدیر در ساری با بیان این که جهان امروز توفیقات، دستاوردها، ضعف‌ها و بحران‌ها دارد، گفت: رسیدن به تکنولوژی و ساخت‌ها برای زندگی بهتر با رفاه عمومی بیشتر، نظم و قانونمندی، پیشرفت‌های علمی میراث مشترک بشریت است و ما به این پیشرفت‌هایی که جامعه جهانی برای بهتر زیستن به آن رسیده افتخار کرده و از آنها بهره خواهیم گرفت.

معاون کنسولی، امور مجلس و ایرانیان وزارت امور خارجه گفت: با پیشرفت فناوری، جهان امروز به دهکده ای تبدیل شده اما بشر با وجود پیشرفت ها و ویژگی های مثبت، در پنج حوزه اساسی دچار مشکل است و تنها سیاست عالی علوی قابلیت مقابله با این مشکلات را دارد.

قشقاوی با بیان این که کمبود اخلاق یکی از کمبودهای اجتماعی جامعه جهانی است و قوانینی که برای رفع این کمبود وضع شده نمی‌تواند این بحران اخلاقی را پوشش دهد، تصریح کرد: فلسفه بعثت انبیای الهی تکمیل اخلاق بوده و تبیین مسائل اخلاقی می‌تواند به کمک بحران اخلاق در جامعه بشری کمک کند.

معاون کنسولی، امور مجلس و ایرانیان وزارت امور خارجه در ادامه سخنان خود افزود: به گونه ای که شاهد سقوط اخلاق و جایگزینی قانون به جای اخلاق هستیم درحالی که اخلاق فراتر از قانون است و می تواند هدایتگر جامعه باشد.

وی، جنگ طلبی و بحران جنگ را دومین بحران جهانی برشمرد و افزود: در جهان هیچ کنوانسیونی در جلوگیری از جنگ طلبی نداریم و عزم و اقدام جدی درباره خلع سلاح و جنگ‌افروزی‌های خصمانه نیست هر چند درباره حقوق بشر تلاش است اما درباره ایجاد صلح جهانی تا کنون اتفاق مهمی نیافتاده است.

معاون وزیر امور خارجه با اشاره به این که آیه هفت سوره مبارکه توبه به اصالت صلح اشاره دارد، اظهار داشت: توجه به غدیر موجب صلح پایدار می‌شود اما متاسفانه جهان امروز به سمت جنگ می‌رود و هیچ دورنمایی برای صلح نیست.

وی با تاکید بر این که بحران سوم جهانی، بحران خانواده است، افزود: خانواده‌ها کابینه الهی هستند و پدر و مادر وزاری خلقت هستند و وضع شدن احکام و حدود الهی و حجاب در اسلام ریشه در حفظ خانواده دارد.

معاون کنسولی وزارت امور خارجه با بیان این که بنیاد خانواده در کشورهای غربی سست است، تصریح کرد: همه دستورات الهی برای ایجاد مکانیزمی است که در این مکانیزم پدر و مادری باشد و اختلاط نباشد.

وی با بیان این که در جهان امروز شاهد ناپایداری، سستی کانون خانواده و ترویج زندگی بدون خانواده هستیم، گفت: فقه، دین اسلام و مسأله غدیر تاکید بر حفظ بنیان خانواده دارد و در دهکده جهانی امروز، خانواده یک بحران جدی است و غدیر تنها راه برون رفت از این بحران است.

معاون وزیر امور خارجه، بحران بی‌عدالتی، شکاف فقر و غنا و به طور کلی شکاف شمال برخوردار و جنوب محروم از بحران های جهانی عنوان کرد و افزود: این سیره مولا علی(ع) است که در برابر گرسنگی فقرا ساکت نیست.

قشقاوی افزود: امروز منحنی شکاف بین فقر و غنا در دنیا در حال افزایش است و بدون شک فریاد عدالت خواهی امیرمومنان علی(ع) و پیام غدیر می تواند راه تقابل با این مشکل در دهکده جهانی باشد.

معاون وزیر امور خارجه، رای مردم را شرط تحقق وجود حکومت دانست و اظهار داشت: زهد به معنای حداکثر تولید و حداقل مصرف و در نظر علی(ع) است و قوام سه قوه مقننه، قضائیه و مجریه قوام تنها به به تجار و تقویت بخش خصوصی و صاحبان کارخانه است.

قشقاوی با تاکید بر این که باید بازنگری ایدئولوژیک در برخی از حوزه‌ها داشته باشیم، افزود: بی‌اعتنایی به دنیا و عدم تولید معنای زهد نیست بلکه معنای زهد توجه حداکثر به تولیدکنندگان، سرمایه گذاران و کارآفرینان است.

وی در ادامه سخنان خود بحران محیط زیست را از دیگر بحران های جهانی ذکر کرد و افزود: ترامپ از معاهده اقلیمی پاریس به خاطر سودطلبی خارج شد و عدم پایبندی خود را در برابر کاهش گازهای گلخانه ای اعلام کرد.

معاون وزیر امور خارجه در بخش پایانی سخنان خود افزود: در دهکده جهانی معرفت باید از مولای علی(ع) در حل پنج بحران؛ اخلاقی، جنگ‌طلبی، خانواده، بی‌عدالتی و محیط زیستی بهره ببریم و غدیر را جهانی کنیم./۹۵۰/پ202/ب1

نظر شما