شناسهٔ خبر: 22600549 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان :

جمعیت روستایی در استان زنجان کاهش دارد

زنجان-معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان گفت: طی ۳۰ سال اخیر جمعیت روستایی در زنجان کاهش داشته است.

صاحب‌خبر -

حسین امید مقدم در گفتگو با خبرنگار مهر بابیان اینکه طی ۳۰ سال اخیر جمعیت روستایی در استان زنجان کاهش داشته است، افزود:  تا سال ۶۵ جمعیت روستایی استان رشد داشته ولی بعدازآن جمعیت روستایی روند رو به کاهش داشته است.

وی اظهار کرد: در بحث روستایی تنها مهاجرت علت کاهش  جمعیت روستایی نبوده بلکه تمایل روستاها به شهرنشینی باعث شده تا جمعیت روستایی  کاهش و جمعیت شهری افزایش یابد. 

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان گفت: در این میان تبدیل نقاط روستایی به شهری عمده رشد شتاب آور جمعیت شهری طی ۶۰ سال گذشته بوده است که این مهم در ۳۰ سال اخیر بسیار نمود داشته و خود را نشان داده است.

امید  مقدم تأکید کرد: شاخص‌های جمعیتی از اولین ضروریات بررسی‌های اجتماعی و اقتصادی است و در این میان می‌توان برنامه‌ریزی لازم در همه حوزه‌ها را انجام داد. 

وی بابیان اینکه طی سال‌های ۳۵ تا ۹۵ تعداد خانوارهای استان زنجان از ۸۴ هزار خانوار به ۳۲۲ هزار خانوار رسیده و طی این بازه زمانی خانوارهای شهری بیش از ۲۱.۱ برابر شده، درحالی‌که تعداد خانوارهای روستایی ۱.۴ برابر شده است، افزود: این آمار نشان می‌دهد جمعیت شهری رو به رشد بوده و جمعیت روستایی کاهش داشته است.

امید مقدم ابراز کرد: از سال ۱۳۳۵ تا ۱۳۹۰ سرشماری عمومی نفوس و مسکن برحسب قانون در ایران اجراشده است و نخستین سرشماری در سال ۱۳۳۵ به‌وسیله اداره آمار عمومی و سرشماری مرکز آمار ایران انجام شد. 

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان گفت: در سال ۱۳۳۵ جمعیت شهری استان زنجان معادل ۴۷ هزار نفر بود که در سال گذشته  به ۷۱۱ هزار و ۱۷۷ نفر رسیده  و در ۶۰ سال گذشته جمعیت شهری در استان زنجان در حدود ۱۵ برابر افزایش‌یافته است.

نظر شما