شناسهٔ خبر: 22600356 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فرارو | لینک خبر

واکنش ها به سخنان جنجالی سردار وحید

ماجرای ویدیویی که جنجالی شد

صاحب‌خبر -
فرارو- پس از انتقاد شدید وحید حقانیان از اعضای ارشد دفتر رهبر معظم انقلاب از سخنان اخیر اسحاق جهانگیری درباره خرابی های مسکن مهر در زلزله کرمانشاه موجی از واکنش ها را در پی داشته است. واکنش هایی که هم در حمایت وحید حقانیان بوده است، اما بیشتر از ادبیات او انتقاد شده است.

به گزارش فرارو، دو روز پیش ویدئویی در فضای مجازی منتشر شد که نشان می داد وحید حقانیان مشهور به سردار وحید با الفاظ بسیار تندی از اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور انتقاد می کند.
 
او در این ویدئو گفته است: «سیاسی‌اش كردند. زود رفتند سراغ مسكن مهر... خدا لعنت كند معاول اول رییس‌جمهوری، آقای جهانگیری را... نخستین تخم لق سیاسی را ایشان گذاشت و زود در جلسه اقتصاد مقاومتی اعلام كرد مسكن مهر... اصلا چه ربطی دارد؟ ١٠ تا ١٢ میلیون كسانی كه در مسكن مهر [زندگی می‌كنند] را متزلزل می‌كنند... مسكن مهر مشكلی ندارد. ٢٧ نفر از كارشناسان نظام مهندسی زنجان آمدند و گفتند مشكلی ندارد زلزله٦/٧ ریشتری خیلی وحشتناك است... همه‌چیز را كن فیكون می‌كند... مردم گرفتاری دارند تو شروع كردی از مسكن مهر… چه ارتباطی دارد؟»
 
جایگاه مهم حقانیان در دفتر رهبر معظم انقلاب موجب شد که ویدئو بازتاب وسیعی در فضای خبری و شبکه های اجتماعی داشته باشد.
 
پیشتر اسحاق جهانگیری روز بعد از زلزله با ابراز تأسف از اینکه بیشتر خانه‌های تخریب‌شده در زلزله، متعلق به ساختمان‌های مسکن مهر بوده است، از وزیر راه و شهرسازی خواسته بود با دقت این موضوع را که چرا خانه‌های نوساز تا این حد آسیب‌پذیر بوده‌‌اند، بررسی کند.
 
شخص رئیس‌جمهوری هم روز چهارشنبه و در جلسه هیئت دولت به این موضوع اشاره کرده و گفته بود: «اینکه خانه ساخته خود مردم در منطقه سرپل‌ذهاب سالم مانده و در مقابل یک ساختمان دولتی فرو‌ریخته، نشان‌دهنده وقوع فساد در این زمینه است و مشخص است در بخش پیمانکاری ساخت‌وساز فساد وجود داشته است.»
 
اظهارات وحید حقانیان به فاصله كوتاهی از انتشار اظهارات مجتبی نیك‌كردار، معاون عمرانی استاندار كرمانشاه با ایلنا منتشر شد كه در این گفت‌وگو از كشته شدن بیش از ١٠٠ نفر ساكنان مسكن مهر خبر داد. پس از انتشار سخنان سردار وحید هم معاون عمرانی استاندار كرمانشاه با خبرگزاری دانشجو گفت‌وگو كرد و سخنان منتشر شده به نقل از خود را تحریف شده ‌خواند.
 
تاکنون اسحاق جهانگیری به این اظهارات واکنش مستقیم نشان نداده است اما او روز گذشته در  جلسه ستاد مدیریت بحران خواست پيمانکاران ساختمان‌های نوساز و بدون استحکام بازخواست شوند.
 
یک روز بعد انتشار ویدئو تند علیه جهانگیری، وحید حقانیان جلوی دوربین خبرگزاری فارس قرار گرفت تا درباره جمله‌ای که درمورد اسحاق جهانگیری گفته بود، توضیح دهد. او که به عنوان نماینده ویژه رهبر انقلاب در منطقه سرپل‌ذهاب به سر می‌برد، تلاش كرد مواضعش را حفظ كند اما ادبیاتش را اصلاح كرد. او توضیح داد كه روز پنجشنبه در جریان بازدید از مناطق آسیب‌دیده سرپل ذهاب و قصر شیرین و در میان جمع محدودی از «جهادگران» سخنانی گفته است كه علی‌الظاهر به معاون اول رییس‌جمهوری برخورده است در حالی كه ٢٥ سال با جهانگیری همكار بوده و قصد توهین و جسارت نداشته است.
 
حقانیان در خلال این توضیحات بر خصوصی بودن این جمع و اینكه قرار نبوده صحبت‌هایش منتشر شود، اصرار دارد اما همچنان تاكید كرده است كه نباید موضوع را سیاسی كرد.

اما پس از سخنان حقانیان برخی فعالان سیاسی، ناظران و روزنامه نگاران از این سخنان انتقاد کردند. شاید بارزترین این انتقادات به عزت الله ضرغامی رییس پیشین سازمان صداوسیما باز می گردد. حسام الدین آشنا مشاور رییس جمهور نیز از این سخنان انتقاد کرد.
 
ضرغامی در واكنش به ادبیات سردار وحید در كانال تلگرامی خود نوشت: «آقایی كه من در طول این سال‌ها شناخته‌ام، همواره دعاگوی مسوولان بوده‌اند. (حتی به اسم و در نماز شب) ... از ایشان آموخته‌ام كه اگر محتوای خوب را نمی‌توانم در قالب خوب بیان كنم، همان بهتر كه كل آن را ترك كنم.»
 
حسام‌الدین آشنا، معاون فرهنگی رییس‌جمهوری ترجیح داد با كنایه و در چند كاراكتر كوتاه حرفش را در توییتر به زبان آورد. آشنا نوشت: «ادب مرد به از قدرت اوست؛ از ایستادن در كنار بزرگان، لزوما بزرگ نمی‌شویم.»

غلامعلی جعفرزاده و حشمت‌الله فلاحت‌پیشه هم ازجمله نمایندگان اصولگرای مجلس بودند كه نسبت به این اظهارات واكنش نشان دادند.
 
جعفرزاده خواستار حلالیت طلبیدن و عذرخواهی سردار وحید از اسحاق جهانگیری شد تا ماجرا حل و فصل شود.  با این حال گزارش شده است که احمد توکلی از رسانه ها خواسته است این موضوع را پیگیری نکنند و به آن دامن نزنند.
 
فلاحت‌پیشه نیز در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین اختلافات سیاسی و مدیریتی را دلیل اتفاقات دو روز اخیر دانست. او كه حوزه انتخابیه‌اش در حال حاضر درگیر آسیب‌های پس از زلزله است البته تاكید كرد كه حتما در آینده قانون تكلیف كسانی‌كه تخلف كردند را روشن می‌كند اما آقایان در قالب قانونی، حقوقی و فنی دنبال مقصر بگردند اما وقت و انرژی كشور را با طرح مسائل اختلافی مدیریتی و سیاسی هدر ندهند و مردم را مایوس نكنند.
 
محمود صادقی، نماینده عضو فراكسیون امید هم در توییتر خود نوشت: «كاش كسانی كه افتخار مصاحبت با رهبر معظم انقلاب را دارند در رعایت ادب و نزاكت به معظم‌له تاسی می‌كردند؛ حسنات الابرار سیئات المقربین.»
 
علی شكوری‌راد، دبیركل حزب اتحاد ملت ایران هم ازجمله چهره‌های اصلاح‌طلبی بود كه در نقد خود به جایگاه سردار وحید اشاره كرد و گفت: «اگر آقاى حقانیان كه تصویر او همیشه در كنار مقام معظم رهبرى دیده مى شود بابت لعنت كردن، علنا خطاى خود را نپذیرد، لعنت كردن در ادبیات سیاسی كشور رسمیت مى‌یابد.»

واکنش روزنامه ها
در کنار چهره های سیاسی روزنامه ها نیز به سخنان جنجالی سردار وحید واکنش نشان دادند.
 
کامبیز نوروزی در مقاله ای در شهروند نوشت:  «دعوای مسکن مهر در اوج روزهای فاجعه نشانه‌ای از سقوط اخلاق سیاسی و ابتذال سیاست است. زلزله همیشه از میزان مقاومت و پایداری سازه‌ها و بنا حکایت می‌کند. اما زلزله کرمانشاه به عیان نشان داد که سازه‌ای به نام سیاست در ایران ناایمن‌تر و لرزان‌تر از چیزی است که تصور می‌شود.»
 
او افزود: «این ناپایداری و تزلزل را می‌شود در بی‌سامانی عملیات امدادونجات دید، می‌شود در به‌هم‌ریختگی و بحران‌زدگی و بی‌کفایتی مدیریت بحران و سازمان‌های مسئول دید، می‌توان در انفعال و شلختگی و وارفتگی سیستم اطلاع‌رسانی دولت و صداوسیما دید؛ اما بیشتر از همه اینها می‌توان در چیزی دید که نشان می‌دهد نه فقط اخلاق که ادب هم از عرصه سیاست رخت کشیده است.»
 
علی شكوهی در ستون خود در اعتماد به حرف‌های نپخته و خام و غیركارشناسی و سیاسی درباره زلزله اشاره کرده ونوشته است سخنان یكی از كسانی را كه در دفتر رهبری مشغول است و خوف آن می‌رود كه اینگونه اظهارات به جایگاه رهبری در اذهان مردم صدمه وارد كند.
 
به نوشته این مقاله: «در فیلمی كه از او منتشر شده، آگاهانه و با اطلاع از اینكه در حال ضبط سخنان وی هستند و حتی برای انتشار از وی اجازه هم می‌گیرند، به معاون اول رییس‌جمهوری «لعنت» می‌كند كه از نظر دینی و فقهی یكی از بدترین شكل اعلام برائت است و بسیاری از علما در استفاده از این روش و این كلمات، سختگیرند و به كار بردن آن را برای مومنان حرام می‌دانند.»
 
کیهان تنها روزنامه ای است که در سرمقاله خود به حمایت از وحید حقانی پرداخته و با اشاره به ادعاهای رییس دولت و معاون اولش درباره مسکن مهر آن را رفتاری بدور از شرافت خوانده و پرسیده است: «اگر کسی این قبیل تحرکات مسموم را مذمت و لعنت کرد، سزاوار اعتراض و هیاهوست؟»
 
جعفر بلوری در یادداشت روز کیهان نوشته است: «دزد نابکاری به مسجد رفته و سرگرم دزدی بود. نمازگزاری از راه رسید و با عصبانیت فریاد زد؛ ‌ای رذل نابکار تف بر تو که از مسجد دزدی می‌کنی؟ لعنت بر تو! اما دزد که در حال جمع کردن فرش‌ها بود، قیافه آدم‌های غیرتی شده را به خود گرفت و گفت در خانه مقدس خدا تف می‌اندازی؟ صبر کن کارم تمام شود؛ نشانت می‌دهم تف انداختن در مسجد یعنی چی.»

در کنار این واکنش ها شبکه های اجتماعی نیز مملو از اظهار نظر در این باره است. بیشتر اظهار نظرها در رد سخنان سردار وحید است. تصاویر و ویدئو هایی از وضعیت مسکن مهر مناطق زلزله زده منتشر شده است که سخنان او را نقض می کند. یکی از ویدئو ها نشان می دهد درون یکی از ستون های سازه مسکن مهر به جای سیمان گل ریخته  شده است. که به راحتی تبدیل به خاک می شود. این ویدئو بارها در شبکه های اجتماعی دست به دست شده است.
 
در کنار انتقادات از حقانیان بخشی از هواداران اصولگرایان مخصوصا هواداران محمود احمدی نژاد به دفاع از او پرداختند. این عده معتقدند سردار وحید در کرمانشاه نه تنها چشم و گوش رهبری درباره اقدامات امدادی دولت بوده بلکه زبان زلزله زدگان درباره حمله دولتی ها به مسکن مهر هم بوده است.

نظر شما