شناسهٔ خبر: 22599315 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

در گزیده اخبار سیاسی ۲۹ آبان بخوانید؛

واکنش‌ها به بیانیه پایانی نشست اتحادیه عرب/ افزایش نظارت بر بازار کرمانشاه/مشایی در دادسرا و...

حضور رهبر انقلاب در مناطق زلزله‌زده، انتصاب مدیرکل سیاسی جدید وزارت کشور از سوی رحمانی فضلی، واکنش انور قرقاش به نشست ضد ایرانی قاهره، اذعان وزیر صهیونیستی به همکاری با عربستان علیه ایران، حضور سردار سلیمانی در شهر آزادشده البوکمال سوریه، آغاز سومین دور گفت‌وگوهای مشترک عالیرتبه سیاسی ایران و اتحادیه اروپا در تهران، محاکمه غیابی، «خاوری» را به کشور باز می‌گرداند؟، کنترل و نظارت شبانه‌روزی بر بازار کرمانشاه، حضور «مشایی» در دادسرا، اولین سفیر شیلی در تهران پس از پیروزی انقلاب اسلامی و... از جمله گزیده اخبار سیاسی ایسنا در روز دو شنبه، ۲۹ آبان ماه ۱۳۹۶ است.

صاحب‌خبر -

حضور رهبر انقلاب در مناطق زلزله‌زده

رهبر انقلاب، برای دیدار با مردم داغدار کرمانشاه، وارد مناطق زلزله‌زده‌ی این استان شدند. حضرت آیت الله خامنه‌ای که در جمع مردم زلزله زده استان کرمانشاه حضور یافتند ، خطاب به آنها تاکید کردند که من با یکایک دلهای داغدار شما همدردم. ایشان همچنین با حضور در چادرهای اسکان زلزله‌زدگان در روستای کوئیک، از نزدیک در جریان مسائل مردم زلزله‌زده قرار گرفتند و در جمع مردم روستای زلزله‌زده کوئیک گفتند: ان‌شاءالله خدا بر دلهای شما آرامش و صبر و سکینه‌ی خودش را نازل کند و امیدواریم زلزله بهانه‌ای برای تخفیف مشکلات روستاهای کرمانشاه شود. در ادامه نیز جلسه‌ی رسیدگی به مشکلات زلزله‌زدگان و تصمیم‌گیری در خصوص بازسازی و امداد این مناطق با حضور رهبر معظم انقلاب اسلامی برگزار شد.

همچنین مدیرکل تعزیرات حکومتی استان کرمانشاه از افزایشکنترل و نظارت شبانه‌روزی بر بازار کرمانشاه در پی سودجویی برخی از زلزله اخیر خبر داد. داریوش جودکی گفت: در پی زلزله اخیر غرب استان و خرید اقلام و مواد مورد نیاز مناطق زلزله زده توسط مردم و افراد خیر برای ارسال به این مناطق و گزارش هایی از گرانفروشی در بازار عمده فروش ها، گشت مشترک تعزیرات حکومتی و دستگاه های نظارتی به منظور پیشگیری از سوء استفاده های موردی به صورت شبانه روزی بر بازار حضور دارند.

در همین ارتباط مهرداد لاهوتی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی از وزارت راه و شهرسازی خواست نسبت به بازبینی مجموعه‌های مسکن مهر و در صورت نیاز مقاوم‌سازی آنها اقدام کند. نایب رییس کمیسیون عمران مجلس نیز هرگونه اظهار نظر قطعی درباره چرایی تخریب‌های مسکن مهر در مناطق غربی کشور را منوط به بررسی‌های دقیق و همه جانبه کارشناسان سازمان نظام مهندسی و کارشناسان وزارت راه و شهرسازی دانست و هر گونه اظهار نظر سیاسی در این باره را مردود دانست. مجید کیان‌پور افزود: نتایج بررسی‌های زلزله اخیر باید چراغ راهی برای آینده صنعت مسکن باشد.

سردار سرلشکر قاسم سلیمانی شخصا در عملیات آزادسازی شهر البوکمال سوریه حضور داشته است. با گذشت چند ساعت از اعلام خبر آزادسازی شهر البوکمال واقع در شرق استان دیرالزور سوریه منابع میدانی از هدایت مستقیم عملیات توسط سردار حاج قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس خبر دادند. سردار سلیمانی شخصا در عملیات آزادسازی منطقه حضور داشته است. عملیات آزادسازی البوکمال با مشارکت یگانهای عملیاتی لشگر سرافراز فاطمیون، مستشاران نظامی سپاه پاسداران، تیپ های حیدریون و زینبیون از چند هفته پیش آغاز شده و ساعتی پیش، با اعلام رسمی خبر آزادسازی آخرین دژ نظامی داعش نیز بازپس گرفته شد.

علی لاریجانی در مراسم تودیع و معارفه رییس جدید کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران به بیان توصیه‌هایی برای حذف کنکور پرداخت و گفت: گسترش دانشگاه‌ها زیاد است و به نظر بنده برخی روی حساب و کتاب هم گسترش پیدا نکرده‌اند، ضمن اینکه روش کنکور هم معضل جدیدی را در کشور ایجاد کرده است لذا باید اختیاراتی به دانشگاه‌ها داده شود تا بتوانند افراد فاضل را انتخاب کنند بخصوص در مقاطع تحصیلات تکمیلی و دکترا که آسیبی که در سایر مقاطع ایجاد شده تا قسمت‌های بالاتر نیاید. زمانی تصویب کردیم کنکور برداشته شود اما سازوکار آن در وزارتخانه‌ها سامان نیافت.

اسحاق جهانگیری در جلسه ستاد تنظیم بازار گفت: خوشبختانه بازار ارزاق و توزیع کالاهای مصرفی در کشور وضعیت مناسبی دارد و دغدغه و نگرانی خاصی برای مردم ایجاد نشده است.معاون اول رییس جمهور با اشاره به افزایش قیمت برخی از کالاها در مقاطعی از سال، تصریح کرد: ممکن است که در برخی مقاطع شاهد افزایش قیمت تعدادی از کالاها باشیم که البته دلایل اقتصادی مختلفی دارد، اما در مجموع در بازار و عرضه کالا از نظر کمیت و قیمت مشکل خاصی وجود ندارد. وی  تاکید کرد: در تنظیم بازار، حمایت از تولید داخلی باید همواره مدنظر باشد.

وزیر کشور نیز در حکمی بهرام سرمست را به عنوانمدیرکل سیاسی جدید وزارت کشور منصوب کرد. در بخشی از حکم رحمانی فضلی آمده است: مطالعه و تحلیل مسائل و رویدادهای سیاسی کشور، فراهم آوردن زمینه اجرای مطلوب و کارآمد قانون احزاب و تشکل‌ها، انجام امور مربوط به انجمن‌های صنفی، علمی، تخصصی، پیگیری امور مربوط به اقلیت‌های دینی، مذهبی، فرق و اقوام ایرانی، انجام وظایف مربوط به دبیرخانه کمیسیون‌های کارگری و دانشجویی شورای امنیت کشور از جمله امور است که انتظار دارد با برنامه‌ریزی دقیق، هدفمند و موثر نسبت به تحقق آن اهتمام و تلاش نمایید.

انور قرقاش به نشست ضد ایرانی قاهره واکنش نشان داد.وزیر مشاور امارات در امور خارجه در صفحه توئیتر خود در واکنش به نشست وزرای خارجه عرب علیه ایران مدعی شد: تصمیم اتحادیه عرب در رابطه با دخالت‌های ایران تاریخی است.

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در واکنش به بیانیه پایانی نشست اتحادیه عرب گفت: راه حل مشکلات جاری در منطقه که بخش عمده آن نتیجه سیاست‌های عقیم عربستان سعودی است، صدور بیانیه‌های فاقد ارزش نیست، بلکه راه حل، دست برداشتن از دنباله‌روی از سیاست های رژیم صهیونیستی است.کمال خرازی، رییس شورای راهبردی روابط خارجی نیز با اشاره به برگزاری جلسه فوق العاده اتحادیه عرب در شب گذشته چنین نشست‌هایی را اقداماتی نمایشی دانست که به نتیجه نخواهند رسید.همچنین حسین جابری انصاری، معاون عربی و آفریقایی وزارت خارجه واکنش  بیانیه ضد ایرانی اتحادیه عربگفت:بیانیه صادره با فشار عربستان و جوسازی‌های گسترده سیاسی و تبلیغاتی این کشور به نام اتحادیه عرب منتشر شد، بیانیه‌ای که خلاف سیاست بسیاری از کشورهای عربی در خصوص گسترش روابط با ایران است.

یک وزیر کابینه رژیم صهیونیستی فاش کرد که رژیم صهیونیستی به همراه عربستان سعودی علیه ایران همکاری محرمانه داشته است. وی فاش کرد که تل آویو درخصوص نگرانی‌های مشترکش با سعودی‌ها درباره ایران، علیه این کشور با ریاض تماس‌ها و همکاری محرمانه داشته است. این اولین باری است که باوجود شایعات و گزارش‌های متعدد درباره این مسئله، یک مقام رسمی صهیونیستی از آن سخن می‌گوید.

سومین دور گفت‌وگوهای مشترک عالیرتبه سیاسی ایران و اتحادیه اروپا در تهران برگزار شد. طبق برنامه ریزی انجام شده در روزهای سه شنبه و چهارشنبه نیز این گفت‌وگوها با موضوع «همکاری‌های هسته‌ای؛ پیشرفت ها و چشم اندازها» با حضور هلگا اشمید معاون فدریکا موگرینی مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه و بهروز کمالوندی معاون صالحی و سخنگوی سازمان انرژی اتمی در اصفهان ادامه خواهد یافت.

هممچنین اولین سفیر شیلی در ایران بعد از انقلاب اسلامی از سوی رییس‌جمهور این کشور معرفی شد. میچله باچلت "Michelle Bachelet رییس‌جمهور شیلی، ایگناسیو یانوس مانسیاIgnacio Llanos Mancilla را به عنوان سفیر شیلی در ایران معرفی کرد.

رئیس فرماندهی نیروهای استراتژیک آمریکا با اعلام اینکه در برابر فرمان غیرقانونی ترامپ برای پرتاب تسلیحات هسته‌ای مقاومت خواهد کرد،گفت: در مورد اینکه در هنگام دریافت چنین دستوری چه واکنشی داشته باشم، بررسی های لازم را انجام داده‌ام .جان هاتین در یک کنفرانس امنیتی که در کانادا برگزار شد، گفت: من فکر می کنم که برخی ما را احمق فرض می کنند. ما افراد احمقی نیستیم و در مورد این مسائل بررسی‌های لازم را انجام می دهیم. امکان ندارد چنین مسئولیتی داشته باشید و به آن فکر نکنید.

شهریور ماه سال ۱۳۹۰ رسانه‌ها از کشف فسادی بزرگ در شبکه بانکی خبر دادند و نام «مه‌آفرید امیرخسروی» بر سر زبان‌ها افتاد. در این پرونده نام مدیران وقت بانک‌های ملی و صادرات هم مطرح بود و در همین راستا قرار است «محمودرضا خاوری» مدیرعامل وقت بانک ملی و یکی از متهمان اصلی پرونده موسوم به فساد بزرگ بانکی، فردا - ۳۰ آبان ماه- سال جاری در دادگاه انقلاب اسلامی به صورت غیابی محاکمه شود.

«اسفندیار رحیم مشایی» در دادسرای عمومی و انقلاب تهران حضور یافت.وی صبح امروز به دادسرای فرهنگ و رسانه مراجعه کرد و در شعبه ۴ این دادسرا حضور یافته است.

همچنین رئیس قوه قضاییه  در جلسه مسئولان عالی قضایی با اشاره به فرامین مقام معظم رهبری در زمینه کاهش آسیب های اجتماعی و پی گیری های معظم له، اقدام تحولی و جهادی پیرامون این موضوع را مهمترین خواسته و دستور رهبر معظم انقلاب در این عرصه برشمرد و اظهار کرد: گرچه دستگاه قضایی برای مقابله با آسیب های اجتماعی اقدامات بسیار مناسبی انجام داده است اما همه دستگاهها باید به وظایف خود به درستی و جهاد گونه عمل کنند تا شاهد کاهش محسوس آسیب های اجتماعی باشیم.آیت الله آملی لاریجانی عربستان را امروز «محور شرارت» در منطقه خواند و بر لزوم ایستادگی در برابر نقشه های شوم و فساد انگیز آمریکا و اذناب منطقه ای آن با همدلی و وحدت هرچه بیشتر مردم منطقه تأکید کرد.

* مهمترین اخبار، مصوبات و دستور کارهای  امروز (دو شنبه) ۲۹ آبان ۱۳۹۶ مجلس شورای اسلامی را نیز می‌توانید اینجا دنبال کنید.

انتهای پیام

نظر شما