شناسهٔ خبر: 22597812 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

توقف کشتار پرندگان مهاجر درگرو تصویب شورای تامین مازندران

ساری - ایرنا- فرمانده یگان حفاظت محیط زیست گفت که جمع کردن بساط کشتار پرندگان زمستان گذران در تالاب فریدونکنار تنها با تصویب شورای تامین استان امکان پذیر است.

صاحب‌خبر -

سرهنگ جمشید محبت خانی روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا در ساری افزود: ادامه کشتار پرندگان مهاجر که باعث افزایش فروش غیرقانونی لاشه و زنده این پرندگان در فریدونکنار می شود، انقراض نسل این مهاجران را در آینده نزدیک رقم خواهد زد.
وی گفت: همچنین شکار این پرندگان به وسیله دام های هوایی و شیوه های غیرقانونی که در رسانه های بین المللی نیز منعکس شده، وجهه کشور را خدشه دار می کند.
** دست خالی محیط بانان
محبت خانی، کمبود نیرو و تجهیزات درکنار همراهی نشدن محیط بانان توسط متولیان سلامت مردم را علت اصلی پیگیری نکردن محیط زیست برای برخورد شدید با شکارچیان غیرمجاز در این منطقه اعلام کرد.
وی با انتقاد از کم کاری برخی دستگاههای متولی در برخورد با پدیده شکارغیرمجاز و بازار خرید و فروش لاشه و زنده پرندگان زمستان گذران در فریدونکنار، گفت: محیط زیست به تنهایی قادر به جمع کردن بساط این سودجویان و متخلفان نیست و باید تمام دستگاه های متولی ازجمله نیروی انتظامی و دستگاه قضایی به کمک محیط بانان بیایند.
محبت خانی که به منظور ایجاد بسیج همگانی برای برخورد با پدیده شکارغیر مجاز و نسل کشی پرندگان زمستان گذران به مازندران سفر کرد، افزود: در صورتی که شورای تامین مصوبه ای برای برخورد با شکارچیان متخلف بویژه در فریدونکنار داشته باشد و دستگاههای متولی از جمله نیروی انتظامی و دستگاه قضایی هم همراهی کنند، بساط سودجویان برچیده خواهد شد.
** تعطیلی بازار ، اولویت نخست محیط زیست
فرمانده محیط بانی محیط زیست درآمد بالای ناشی از فروش لاشه و زنده پرندگان مهاجر را دلیل اصلی رونق بازار شکار دانست و گفت که اولویت نخست سازمان متبوعش برای کاهش شکار پرندگان ، برچیده شدن بازار فریدونکنار است.
محبت خانی ابراز امیدواری کرد که با نشست در شورای تامین و توجیه کردن اعضا برای اخذ مصوبه تشدید برخورد با شکارچیان ، بتواند نیروی انتظامی و دادگستری مازندران را نیز در برخورد با این معضل اجتماعی همراه کند.
همه ساله در آستانه فصل سرما 150 گونه پرنده مهاجر با جمعیتی افزون بر یک میلیون و 500 هزار بال برای زمستان گذرانی به تالاب بین المللی میانکاله ، فریدونکنار( سرخرود) و 800 قطعه آببندان مازندران مهاجرت می کنند.
گزارش رسمی محیط زیست نشان می دهد دستکم یک پنجم از این پرندگان همه ساله به دست شکارچیان غیرمجاز به روش های مختلف کشته می شوند.
طبق آمار رسمی بیشترین کشتار پرندگان زمستان گذران در تالاب سرخرود با شیوه غیرقانونی دام هوایی انجام می شود که تهدیدی برای گونه های درحال انقراض است.
خبرنگار : حسین فلاحتی ** انتشار دهنده : حسن فلاحتی
6982/1654

انتهای پیام /*

نظر شما